Hebt u er ook wel een last van? Van die stiekeme visioenen over hoe heerlijk het zou zijn wanneer anderen als een soort marionet naar uw pijpen dansen? Er is brede interesse voor het idee van leiderschap. Bijzonder populair zijn boeken met 'de zoveel eigenschappen van leiders'. Maar feitelijk komt leiderschap slechts op één ding neer...??
... hoeveel volgers een leider weet te verzamelen.
Al het andere lijkt een beetje geklets in de ruimte, want zoveel leiders zoveel verschillende eigenschappen. Je kunt moeilijk beweren dat vreselijke types als Stalin, Hitler, Mao en Saddam Hoessein veel gemeen hebben met bijvoorbeeld onze Nederlandse voorganger Balkenende of Barack Obama.
Toch wisten ze allemaal een schare, nou ik hoe zal ik het noemen? Nou vooruit: fans om zich heen te verzamelen. Die schare kan bestaan uit een kleine groep zeer invloedrijke personen, of uit een flink deel van het volk. Er is geen leider zonder een machtsbasis.
Leiderschap is koopmanschap
Een leider moet een idee of een droom (of soms zelfs een illusie) aan zijn volgelingen verkopen. Grote leiders doen het met veel verve en zonder scrupules. Als de leider twijfelt, kan hij het wel vergeten. Dan gelooft niemand hem meer.
Als de leider in spé erin slaagt succesvol zijn ideeën aan de man te brengen, is hij (of zij natuurlijk) voor zo lang als het duurt de leider van de kudde.
Voorwaarde voor leiderschap
Een eerste voorwaarde om leider te worden is dus om te bedenken dat u een verkoper bent en uzelf daaraan volledig overgeeft. Als u verkopen een smerig woord vindt, wordt het nooit wat met uw leiderschap. Toegegeven lang niet alle verkopers zijn leiders. Het is logisch want je hebt nu eenmaal hele slechte en hele goeie verkopers.
Wat is een goede verkoper? Helaas valt niet goed te benoemen wat iemand tot een goede verkoper maakt. Er bestaat geen ideaal karaktersetje. Dat verschilt van situatie tot situatie en het 'product' dat men aan de man probeert te brengen.
Neem bijvoorbeeld de tot in de hemel geprezen Barrack Obama. Hij had het tij mee toen hij zijn boodschap van 'change' verkocht. Een groot deel van het Amerikaanse electoraat was doodziek van het geklungel van ene meneer Bush en zijn partijgenoten. Obama verkocht de hoop op verandering en slaagde glansrijk in zijn missie.
Belangrijke verkoopwet
Nu heeft Obama het tij tegen. Er was een beetje minder 'change' dan de kudde verwachtte. Dus zijn mensen teleurgesteld. Barack's populariteit is tanende. Het is een belangrijke verkoopwet:
Los de belofte van je kernboodschap in.
Dit idee is zo oud als de verkoop zelf. Als het product of dienst niet doet wat de klant er van verwacht, dan heb je heibel in de tent. Het draait niet om allerlei mooie toeters en bellen maar om de werking zonder haperen of gedoe van het product of dienst zelf. Kortom:
Doet het wat is beloofd?
Zo nee, dan keren mensen zich er van af. Ook hier zie je weer de parallel met leiderschap. Denk in dit verband eens terug aan ijzeren Rita Verdonk.
Kortom: leiderschap is vooral goed koopmansschap met alle deugden en soms ondeugden die het vak met zich meebrengt. Zolang de klant er in gelooft is het in orde.
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.
Als je hamer bent zie je in alles een spijker en is timmeren de oplossing!
Train je verkoopskills, verzin een visie (ilusionair of niet), verkoop het aan de kudde en je bent een leider (voor de time being). Hoe meer mensen je in de luren legt, hoe beter je leiderschap. zo bezien lijkt het inderdaad wel veel op verkopen!
Ik geloof dat we meer kunnen leren van het tribal leiderschap waarbij leiders gekozen worden door de groep waarbinnen ze leiding nemen (krijgen) op basis van een specifieke expertise of ervaring. Verschillende vraagstukken vragen verschillende (typen) leiders. Het is wat mij betreft precies andersom: leiders creëren geen volgers, volgers kiezen hun leiders!
1. Past tribal leiderschap (ik veronderstel dat je bedoelt mensen die jarenlang met elkaar samenleven in een relatief kleine en constante groep mensen) nog wel in deze tijd (waarin de samenstelling van groepen constant wisselt)?
2. Zoals je aangeeft vindt ook daar een keuzeproces plaats. Ik vermoed op basis van senioriteit, maar de ene is meer senior dan de andere. Daar vindt toch ook een soort van verkoopproces plaats, al is het maar om je wijsheid te etaleren?
3. Heb ik gezegd dat leiders volgers creëren? Ik dacht juist dat ik vertelde dat volgers hun leiders kiezen. Idem dito in een mormaal verkoopproces. Daar beslist de klant uiteindelijk ook met wie hij in zee gaat. Of zie ik dat verkeerd?
Edwin
|
|
17
-
09
-
2010
|
07
:
55
uur
1. nee dat bedoel ik niet. ik bedoel dit: (Klik hier)
2. Er is mijns inziens een groot verschil tussen zijn en doen. Het gaat om de meeste geschikte persoon zijn. niet om wie zich op de meest geschikte manier etaleert.
3. ''Maar feitelijk komt leiderschap slechts op één ding neer...?? ... hoeveel volgers een leider weet te verzamelen.'' Dit zeg je letterlijk. Ik denk dat je middelen en doelen verwisselt. Leiderschap is een middel en niet een doel op zich. Volgers verzamelen is fijn voor het ego.
Pascal schuurwater
|
|
20
-
09
-
2010
|
11
:
29
uur
af en toe hoor of zie je een leider waarvan je denkt''ja dat is het''. Wil je ook zo'n inspirerend moment. Kijk dan naar expeditie Robinson met de verstande leider Sergio in het de gaten te houden. Wat een inspirerende kerel zeg!