zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Nieuwe klanten werven met webinars

Door: Michel Hoetmer,   22-08-2010,   17:33 uur
 

Er zijn talloze manieren om in contact te komen met nieuwe prospects. In mijn vorige blog schreef ik al iets over de effectiviteit van sommige methoden. In deze blog leest u meer over een mooie methode voor met name professionele dienstverleners om potentiële klanten te interesseren in hun dienstverlening: het webinar.

Wat is een webinar?


Web seminars - de samentrekking hiervan is webinar - zijn online seminars of presentaties. De presentator betrekt zijn publiek op afstand bij de inhoud die hij aan zijn publiek voorschotelt. 

De presentator en het publiek zijn live met elkaar verbonden via internet. Het is net alsof ze bij elkaar in de zaal zitten. De audioverbinding komt tot stand via de telefoon of VOIP (voice over internet protocol). Meer weten...

Waarom? Wat is het nut?
Het grote nut van een webinar is dat het niet zo commercieel getint is. Het is niet het geijkte verkooppraatje. 

Bij een weminar draait het om het overdragen van objectieve en nuttige kennis. Het geeft de presentator de gelegenheid om zijn toegevoegde waarde voor de (potentiële) klant te bewijzen. Zonder dat er meteen de vraag op volgt: 'wil je van me kopen?' 

De presentator kaart bijvoorbeeld een bepaald probleem, waar veel van zijn klanten mee worstelen, aan en bespreekt oorzaken en gevolgen van dit probleem. Daarnaast laat hij zien wat een passende oplossing is.
 
Dat is dus het andere grote voordeel van een webinar: in een ongedwongen sfeer werken aan de bewustwording bij potentiële klanten. 

De voordelen van webinars
In vergelijking tot gewone seminars hebben webinars veel voordelen:

  • Veel deelnemers (waar ook ter wereld) bereiken.
  • Geen extra reistijd en reiskosten. 
  • Geen dure zalen, dranken en maaltijden
  • 'No shows' (een plaag van gratis seminars) kosten geen geld.
  • Gemak (vanaf de werkplek of thuis). 
  • Interactief en flexibel (relatief anoniem).
  • Kortom: vraagt minder van de bezoeker. 
De nadelen van webinars
Er kleven zeker ook nadelen aan webinars. Die liggen vrijwel allemaal op het vlak van het ontbreken van persoonlijke interactie en de factor lichaamstaal:
  • Minder persoonlijk contact voor en na het webinar. 
  • Reacties van deelnemers zijn lastig te peilen (ontbreken lichaamstaal). 
  • Grote kans op allerlei afleidingen (zoals binnenkomende e-mails ed). 
  • Sommige presentatoren praten aan een stuk door en dan is het lastig je aandacht er bij te houden.
  • De bezoeker stopt er minder energie in en dat maakt het mentaal allemaal wat vrijblijvender.
Opvolgen / in contact blijven
Een webinar is natuurlijk slechts een eerste stap op weg naar een nieuwe klant. Het is zaak om na afloop van het webinar in contact te blijven met de prospect. 

U kunt hem bijvoorbeeld vragen om zijn mening te geven over het webinar. Wat hij nuttig vond en in hoeverre het van toepassing is op zijn situatie. Laat hem zijn verhaal vertellen en stel vragen, zoals: 'Hoe gaat dat bij u in het bedrijf?' of 'Hoe kijkt u aan tegen de voorgestelde oplossingsrichting?'

Kortom: hopelijk is het webinar een start van een productieve dialoog met een potentiële klant.

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Jos Essers  |   | 
25-08-2010
 | 
08:52 uur
Goede opsomming van voor en nadelen. Ook een juiste conclusie: Opvolgen, opvolgen, opvolgen.
Dus wanneer mogen wij jouw webinar verwachten Michel?

Overigens zelf zeer goede ervaringen met dimdim.com
Jos

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10