Het kan u niet ontgaan zijn wat Twitter is: het is één van de belangrijke zogenaamde Sociale Media, waarbij boodschappen van 140 lettertekens op een virtueel prikbord gehangen kunnen worden. Het formuleren van een boodschap met zeggingskracht in zo weinig ruimte dwingt tot nadenken…
Het gebeurt op Twitter
U zag de voorbeelden vast al wel voorbij komen: politici en mediacoryfeeën die met een Twittertweet –met newsbreaking content of een pittige boodschap- hun eigen toekomst of die van anderen ineens een andere richting gaven. Bedoeld of onbedoeld, want een Tweet is wél zichtbaar voor heel de wereld op het moment dat je op Send hebt gedrukt; terughalen is er niet bij…
Spicy of flauw
Het zijn soms zorgvuldig geformuleerde mini-persberichtjes, messcherpe commentaren of stukjes pure proza. Wat nog wel het meest voorkomt op de Timeline van Twitter, waar alle wereldwijd verzonden Tweets in hoog tempo voorbij komen, zijn de uitingen van mensen zijn die nauwelijks of geen consistentie in hun gedachtewereld hebben. En dat online zetten. Maar dat maakt het kanaal niet uniek.
Laat u uitdagen
In het maken van een goede Tweet zit een behoorlijke uitdaging. Het samenballen van een krachtige boodschap in 140 tekens is namelijk niet niks.
Voor mijn werk heb ik in de loop der tijden aardig wat officiële stukken voorbij zien komen, bedoeld voor grote aantallen lezers. Jaarstukken, jaarverslagen, missie-visie documenten, plannen-van-aanpak, perscommuniqués. En niet zelden had ik na lezing of, erger nog, na het beluisteren van de tot presentatie opgeklopte versie van zo’n stuk het idee: maar wat vertelt dit nou?
Zeg het eens in 140 tekens
Overweeg eens om uw eigen belangrijke berichten te communiceren met de beperking van 140 karakters. ‘Kan niet, past niet’, hoor ik u zeggen en inderdaad: het condenseren van een lang verhaal met behoud van zeggingskracht is een hele kunst. Maak er maar eens een Tweet van.
Ik geef u nadrukkelijk geen voorbeelden van goede en foute Tweets, dat zet u toch maar op een verkeerd spoor. Het zal genoeg tot de verbeelding spreken als ik u vraag om het doel van het eerste verkoopoverleg ná de vakantie eens in een Tweet samen te vatten. Of om straks het eerste MT-overleg, direct ná de vergadering, kernachtig af te ronden. En als vervanging van uw ‘elevatorpitch’-talk is het net even te kort, maar wel een mooie aanzet!
Tips
Regel één: er zijn geen regels voor een Tweet. Qua volgorde en opbouw doet het er niet toe, de tekst is immers in één oogopslag helemaal te overzien.
Schrijf het bericht vanuit uzelf: kies de ‘ik’-vorm in plaats van de ‘wij’-vorm en voorkom in elk geval onpersoonlijke vormen als ‘het’ en ‘er’.
Schrijf in de actieve vorm, voorkom constructies met ‘gaan worden…’ en ‘zullen gebeuren…’, enzovoort. Meestal gebruikt de actieve vorm ook minder leestekens.
Blijf kort, kort, kort. Als u in minder dan 140 tekens uw ‘ding kunt doen’: helemaal prachtig. 140 is de limit, geen must.
Laat u niet verleiden tot afkortingen of Twittertaal; ‘pr8ig’ staat wel cool, maar vraag u af of het bij u past. Vervolgberichten met ‘->’ zijn een zwaktebod. Kort, kort, kort!
Oefenen? Stuur maar op!
Wat mij betreft hoeft u niet gelijk een Twitteraar te worden. Maar het oefenen van het ‘zeggen wat je zeggen wilt’ kan helemaal geen kwaad. U zou kunnen beginnen het voor uzelf formuleren van wat u doet in uw organisatie, waar u voor staat, wat u toevoegt. U mag hieronder reageren, Twitteren aan @nooitmeerstress of mailen aan j.vrakking@davinci-ordeopzaken.nl Stuurt u ondertussen het volgende bericht door aan uw collega’s?
‘Op managersonline.nl een blog over Tweets in managementkringen: hoe de directeur het redt om in 140 karakters zijn boodschap over te brengen’
Leuk idee om je boodschap tot de kern terug te leren brengen door te doen alsof je er een tweet van maakt!
Voor ondernemers die wel willen twitteren, heb ik nog een aantal tips hoe je tweet als marketingtool kunt gebruiken: (Klik hier)