zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Communiceren zonder kunstjes

Door: Michel Hoetmer,   02-07-2010,   15:53 uur
 

Hoewel wij het van kinds af doen en dus geweldig veel ervaring hebben, blijkt communiceren met onze medemens een helse opgave. De misverstanden zijn legio. Daarom is het niet verwonderlijk dat er een complete industrie is ontstaan die pretendeert mensen beter te leren communiceren. Daarbij ligt de nadruk op allerlei kunstjes die de leerling tot een meester in de communicatie zouden maken. Hebben die kunstjes het beoogde effect?

De basis voor effectieve communicatie is simpel: luister geconcentreerd naar wat de ander te vertellen heeft. Stel vragen wanneer u het niet begrijpt en vraag tenslotte of u het goed hebt begrepen (vat samen). Speel vervolgens in op wat de ander heeft gezegd. Helaas bedriegt de schijn. Het is veel lastiger dan het lijkt.  



Een onneembare horde
Het grote probleem hierbij is natuurlijk dat wij constant bezig zijn met de boodschap die wij zelf willen verkondigen. Wij proberen meerdere complexe taken (onze gedachten ordenen, luisteren en begrijpen) met elkaar te combineren. 

Het loopt meestal stuk op onze eigen gedachten die de boventoon voeren. Voor de rest hebben wij te weinig aandacht. Ons brein wordt nogal stroperig wanneer wij meerdere dingen tegelijk doen. Dan concentreren wij ons op het gemakkelijkste deel: wat wij zelf vinden.  

Multitasken?
Tot op zekere hoogte kunnen mensen multitasken. Maar meer dan twee dingen tegelijk goed doen zit er niet in. En Dan komt de trainer op de proppen met zijn geweldige kunstjes. U moet: 

- de ander snel inschatten,
- op basis van deze schatting uw gedrag aanpassen,
- u vooral concentreren op open vragen,
- de ander bewust spiegelen,
- et cetera.

Zelf het slimste brein op aarde in overdrive kan dit niet allemaal tegelijk aan. Daarom zijn deze adviezen volkomen waardeloos. Nog eventjes afgezien van hun inhoudelijke kant, want daar is ook nogal wat op aan te merken.*  

Naar de basis
Daarom pleit ik er voor om terug te keren naar de basis: 

1. Houd uw eigen mening eventjes voor u.
2. Luister met de bedoeling de ander te begrijpen.
3. Reageer pas wanneer het u werkelijk duidelijk is wat de bedoeling van de ander is. 

U zult merken dat dit energie vreet. Uiteraard kun je met deze 'theorie' van een halve minuut geen trainingsdag vullen. Zou dat de reden zijn voor al die kunstjes? 

Sadistische trainingsboost?
Het wordt dodelijk saai om de hele dag rollenspellen te houden waarin wij telkens hetzelfde oefenen. Toch zouden mensen er veel van leren. 

Zeker als je het een beetje spannend maakt door er een vleugje sadisme aan toe te voegen: elke keer dat een deelnemer een verkeerde aanname doet of te snel zijn eigen mening laat gelden krijgt hij een stroomstootje. Beginnend met 30 volt en dan telkens oplopend met 15 volt. Een beetje zoals in de beroemde (en controversiële) gehoorzaamheidsexperimenten van Stanley Milgram. Zie hier een video van een recente herhaling.

Wedden dat voor de lunchpauze iedereen het loodje heeft gelegd? Uiteraard geeft de trainer het goede voorbeeld en verbindt zichzelf ook met een stroomgenerator. Dat levert vrees ik een extra probleem op. Het experiment valt in duigen omdat de kans groot is dat de cheerleader de groep ontvalt voordat het spel goed en wel begonnen is. 

*) Zie daarvoor mijn nieuwe boek De 49 gevaarlijkste verkoopmythen.

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Rob  |   | 
9-07-2010
 | 
12:54 uur
Ik ben het met je eens dat luisteren veelal ontbreekt tijdens de communicatie met een ander.
Het niet luisteren geeft ook aan dat je geen respect toont voor de gesprekspartner, en ............... een geoefend persoon heeft dit al snel in de gaten !
Al snel zijn we geneigd om antwoord te geven op
de inhoud van het gesprek.
Je benoemt het goed Michel om terug te keren naar de basis, wat echter aangevuld moet worden met de uitgezonden lichaamstaal.
Synergiepunten zijn bijv. vriendelijkheid, bevestigend knikken en uitgezonden lichaamstaal van de gesprekspartner.
Het Synergressie Instituut benadrukt bij elke training het belang van goed luisteren.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10