Communiceren, het klinkt zo simpel. Zelfs al doet u niets, dan communiceert u toch! U hebt allemaal wel eens een communicatietraining gehad. Waarom is echt goed communiceren dan toch moeilijk voor velen? U kunt enorm veel tijd besparen door een aantal slimme dingen te doen die uzelf en de ander activeren het beste uit een gesprek te halen. Ik daag u uit dit een week vol te houden. Deel dan de effecten met ons. We zijn benieuwd!
Oorzaken miscommunicatie
Iedereen heeft een stijl van communiceren ontwikkeld. Dit komt tot uiting in woorden, toon en timbre van uw stem en uw non-verbale houding. Als u tijd wilt besparen dan zit een groot deel van de tijdwinst die u kunt boeken in uw communicatie met uw omgeving. Mindere communicatie ontstaat veelal door: niet aanpassen aan de gespreksstijl en houding van de ander, negatieve en twijfelende woorden, geen begrip tonen voor de situatie van de ander en domweg niet luisteren omdat u zelf liever praat dan werkelijk te luisteren. Dit zorgt voor miscommunicatie, irritaties op bewust en onbewust niveau, conflicten en heel veel tijdverlies.
Volgen en leiden!
Als u met mensen in gesprek gaat is de eerste tip dat u hen volgt in houding, spreektempo en soort woorden dat ze gebruiken. Door hier op af te stemmen maak u op onbewust niveau contact met hen. Dit proces noemen we volgen en leiden. U volgt eerst de ander in zijn gespreksstijl en keert dan langzaam terug naar uw eigen stijl. Als u contact hebt, dan volgt de ander u meestal ook. De bereidheid om naar u te luisteren zal toenemen.
Neurologisch gezien bezit de mens spiegelneuronen. Uit recent onderzoek blijkt dat deze spiegelneuronen ervoor zorgen dat als u een ander iets ziet doen, u automatisch dit gedrag wilt volgen. Heel handig dus om uw luister- en vraaggedrag bij te schaven. Een bijkomend voordeel is dat uw aandacht niet in eerste instantie gericht is op praten maar op waarnemen van en luisteren naar uw gesprekspartner. Spiegel de ander dus in timbre van de stem, houding, ademhaling, wijze van zitten en specifieke woordkeuze. Volg de ander 4 minuten en leidt de ander dan langzaam naar uw eigen stijl.
Voordelen van positief en krachtig taalgebruik
De tweede tip: Gebruik voornamelijk positieve woorden die krachtig zijn en die in de tegenwoordige tijd geformuleerd zijn. Mensen stoppen met luisteren op het moment dat u negatieve woorden of twijfelwoorden gebruikt. Woorden als niet, nooit, ja maar, proberen en moeten hebben een negatief effect op luistergedrag en focus. Kijk maar eens naar de volgende zin: "Denk niet aan een paarse olifant met witte sokken". Opmerkelijk vind u niet. Ook de factor tijd kan van invloed zijn. Welke van de volgende zinnen vindt u zelf krachtiger: een zin als "Wat is uw naam" of "Hoe was uw naam ook al weer". De opmerking "Ik ga pro actief communiceren en me actief richten op positief taalgebruik" of "Eigenlijk zou ik best wel eens willen beginnen met positiever praten". Ook wordt er niet goed naar u geluisterd als u een boodschap uitzendt waarvan de toon en hetgeen u vertelt niet overeenkomen. Vrolijk kijken terwijl u tegen uw medewerkers zegt: "ik baal ervan dat jullie internetten" zal in veel gevallen niet serieus genomen worden. Zorg dus voor positieve woorden, formuleer ze in de tegenwoordige tijd en pas uw houding en mimiek aan op de boodschap die u wilt uitzenden. Het effect is gigantisch!
Mental Aikido verbetert uw luisteren
De derde tip is dat u, voordat u zelf reageert op uw gesprekspartner, eerst laat zien en horen dat u hem of haar begrepen hebt en vervolgens aansluit op de boodschap. Er zijn hele hordes mensen die met elkaar praten en boodschappen over en weer zenden die nagenoeg niets met elkaar te maken hebben.
Een handig trucje daarvoor is meeveren ofwel mental aikido. U bevestigt eerst dat u de ander gehoord hebt door een terugkoppeling te geven als oké, prima, goed dat je dit zegt, ik snap je, ik begrijp je, ik kan me voorstellen dat je dit zo voelt, interessant zeg. Vervolgens formuleert u hun wens/ behoefte/ hetgeen ze belangrijk vinden. "Je wilt dus graag … " "Je vindt het dus belangrijk dat…" Let erop dat u niet de klachten en problemen terugkoppelt want dan komt de focus te liggen op de negatieve kanten van het verhaal. U hebt immers al geleerd dat hetgeen waar u zich op focust groeit. In de laatste fase vraagt u door op de wens of u vertelt wat u concreet gaat doen.
Doorvragen op hetgeen de ander aandraagt is erg slim. Mensen praten vaak in generieke termen waarvan ze zelf een beeld hebben dat totaal kan verschillen met het beeld van de omgeving. Woorden als communicatie, plannen, denken, opvoeden, luisteren lijken duidelijk te zijn en nee dat zijn ze vaak niet! Vaak bedoelt een ander iets heel anders als wat u ermee bedoelt. Als uw partner tegen u zegt: "je luistert niet naar me", bedoelt hij/ zij er dan mee dat u hem/ haar niet gehoord hebt of dat u geen begrip toont of dat u geen interesse toont of dat u hem niet aankijkt of iets anders? Gebruik dus het wenswoord van de ander en stel daar een hoe-vraag over.
Om dit te demonstreren even een voorbeeld: een medewerker zegt: "ik irriteer me aan het feit dat niemand ooit eens verantwoordelijkheid neemt" Foute reactie is dan: "ja maar jij neemt zelf ook geen verantwoordelijkheid". Goede reactie is dan: "Ik begrijp je, het is inderdaad belangrijk om verantwoordelijkheden samen te delen, hoe zullen we dit aanpakken" of " Hoe zie je dit precies voor je".
Mijn uitdaging voor U: het mentale 7 dagen programma!
Mijn uitdaging voor u? Speel het spel en test elk van deze drie vaardigheden in uw praktijk gedurende 7 dagen. Deel vervolgens uw ervaringen met ons. We zijn benieuwd hoeveel pro actieve managers en ondernemers er zich onder u bevinden!
Over de auteur:
Wout Plevier
Coach, Trainer, Spreker l Persoonlijke Effectiviteit l Teamsucces l Versneld Leren en Lezen
info@woutplevier.nl
W 073 52 2 5656
https://woutplevier.nl
SLiM! Training, inspirerende spreekshows en topcoaching voor meer persoonlijke grip in werk. Inspiratie en DOE trainingen met 100% rendement voor managers, teams en werkende professionals.