zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

De grootste verleider

Door: Michel Hoetmer,   30-06-2010,   15:48 uur
 

Hebt u zich wel eens afgevraagd aan welke verleidingen u dagelijks bloot staat? Het zijn er te veel om op te noemen. Niet alleen reclame-uitingen, maar ook tijdens interactie met onze medemens. Om iets van u gedaan te krijgen, houden mensen u een wortel voor. En dan maar hopen dat u toehapt. Toch werkt de ene verleiding veel beter dan de andere. Vraag is: wie is de verleidelijkste van allemaal? 

Belangrijke basismotivatoren zijn:



- hebzucht (geld verdienen, besparen, iets gratis krijgen),
- angst (door onzekerheid zoeken naar veiligheid) en
- status (er bij willen horen). 

Toch is er één motivator die nog sterker lijkt dan alle anderen, er bovenuit stijgt, ze als het ware overkoepelt.

Het patent van grote redenaars
Sommige politici zijn geweldige redenaars. Ze lijken het patent te hebben op de verleiding van complete volkstammen. Barak Obama benevelde een natie met zijn oneliner 'yes we can!' 

Ook Sir Winston Churchill wist er wel raad mee: 'We zullen ons eiland verdedigen, wat het ook zal kosten, we zullen vechten op de stranden, We zullen vechten op de landingsplaatsen, we zullen vechten in de velden en op de straten, we zullen vechten in de heuvels. We zullen ons nooit overgeven.' Zijn boodschap vond weerklank en de rest is geschiedenis.

Ook negatieve boodschappen kunnen verleiden
Zelf uitermate negatieve en verwerpelijke boodschappen hebben groepen en volken er toe gebracht om achter de grootste boeven van de geschiedenis aan te rennen. Vaak ging dat dan ten koste van de medemens, die bestempeld werd tot de bron van alle kwaad en daarom aangepakt moest worden. Als dat 'klusje' eenmaal was geklaard, zou alles anders en veel beter worden...

Ook auteurs
Trouwens niet alleen politici. Kijk eens op de bestsellerlijsten van boeken. Wat doet het goed? Boeken zoals 'De 7 eigenschappen van...' of 'Wie heeft mijn kaas gepikt' of 'Manipuleren kun je leren'. Deze laatste titel speelt natuurlijk ook nog in op een heimelijk verlangen wat in veel mensen sluimert. 

De grote vraag
Ik houd u niet langer in spanning. Wat hebben deze politici en auteurs met elkaar gemeen? Ze verkopen hoop!

- Hoop op het overwinnen van een crisis. 
- Hoop de oorlog te winnen. 
- Hoop op een beter en gemakkelijker leven.
- Hoop op een mooi figuur, hoger aanzien, et cetera.

De grote vraag...
...is natuurlijk: hoeveel hoop zit er in uw product of dienst? Heeft uw product of dienst de impliciete belofte in zich dat mensen iets sneller, beter, gemakkelijker of met minder inspanning kunnen doen? 

Of verkoopt u juist wanhoop? Dat laatste is natuurlijk een afrader. Wanhoop is de grote anti verleider. 

Eenvoud
Als u uw boodschap dan ook op een eenvoudige wijze presenteert en lardeert met een leuke metafoor is uw kostje gekocht. 

Ze zeggen wel eens 'hoop doet leven'. Zullen wij er van maken 'hoop doet verkopen'? of 'hoop brengt mensen in beweging'?

 
 Doorsturen    2 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Hans  |   | 
5-07-2010
 | 
08:32 uur
Interessant. Denkt u overigens dat het verkopen van ''Hoop'' afhankelijk is van het economische klimaat?
Michel  |   | 
5-07-2010
 | 
10:28 uur
@Hans Ik denk zeker dat 'hoop' en economisch klimaat met elkaar samenhangen. Bij een slecht klimaat of in tijden van crisis (=veel wanhoop) doet hoop het naar mijn smaak beter dan wanneer mensen al optimistisch zijn.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10