Hebt u zich wel eens afgevraagd aan welke verleidingen u dagelijks bloot staat? Het zijn er te veel om op te noemen. Niet alleen reclame-uitingen, maar ook tijdens interactie met onze medemens. Om iets van u gedaan te krijgen, houden mensen u een wortel voor. En dan maar hopen dat u toehapt. Toch werkt de ene verleiding veel beter dan de andere. Vraag is: wie is de verleidelijkste van allemaal?
Belangrijke basismotivatoren zijn:
- hebzucht (geld verdienen, besparen, iets gratis krijgen),
- angst (door onzekerheid zoeken naar veiligheid) en
- status (er bij willen horen).
Toch is er één motivator die nog sterker lijkt dan alle anderen, er bovenuit stijgt, ze als het ware overkoepelt.
Het patent van grote redenaars
Sommige politici zijn geweldige redenaars. Ze lijken het patent te hebben op de verleiding van complete volkstammen. Barak Obama benevelde een natie met zijn oneliner 'yes we can!'
Ook Sir Winston Churchill wist er wel raad mee: 'We zullen ons eiland verdedigen, wat het ook zal kosten, we zullen vechten op de stranden, We zullen vechten op de landingsplaatsen, we zullen vechten in de velden en op de straten, we zullen vechten in de heuvels. We zullen ons nooit overgeven.' Zijn boodschap vond weerklank en de rest is geschiedenis.
Ook negatieve boodschappen kunnen verleiden
Zelf uitermate negatieve en verwerpelijke boodschappen hebben groepen en volken er toe gebracht om achter de grootste boeven van de geschiedenis aan te rennen. Vaak ging dat dan ten koste van de medemens, die bestempeld werd tot de bron van alle kwaad en daarom aangepakt moest worden. Als dat 'klusje' eenmaal was geklaard, zou alles anders en veel beter worden...
Ook auteurs
Trouwens niet alleen politici. Kijk eens op de bestsellerlijsten van boeken. Wat doet het goed? Boeken zoals 'De 7 eigenschappen van...' of 'Wie heeft mijn kaas gepikt' of 'Manipuleren kun je leren'. Deze laatste titel speelt natuurlijk ook nog in op een heimelijk verlangen wat in veel mensen sluimert.
De grote vraag
Ik houd u niet langer in spanning. Wat hebben deze politici en auteurs met elkaar gemeen? Ze verkopen hoop!
- Hoop op het overwinnen van een crisis.
- Hoop de oorlog te winnen.
- Hoop op een beter en gemakkelijker leven.
- Hoop op een mooi figuur, hoger aanzien, et cetera.
De grote vraag...
...is natuurlijk: hoeveel hoop zit er in uw product of dienst? Heeft uw product of dienst de impliciete belofte in zich dat mensen iets sneller, beter, gemakkelijker of met minder inspanning kunnen doen?
Of verkoopt u juist wanhoop? Dat laatste is natuurlijk een afrader. Wanhoop is de grote anti verleider.
Eenvoud
Als u uw boodschap dan ook op een eenvoudige wijze presenteert en lardeert met een leuke metafoor is uw kostje gekocht.
Ze zeggen wel eens 'hoop doet leven'. Zullen wij er van maken 'hoop doet verkopen'? of 'hoop brengt mensen in beweging'?
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.
@Hans Ik denk zeker dat 'hoop' en economisch klimaat met elkaar samenhangen. Bij een slecht klimaat of in tijden van crisis (=veel wanhoop) doet hoop het naar mijn smaak beter dan wanneer mensen al optimistisch zijn.