U hebt ooit wel eens een Profile aangemaakt op LinkedIn, maar er eigenlijk nooit bij stilgestaan hoe dit aan te passen zodat potentiële klanten, werkgevers, partners, leveranciers of medewerkers u sneller kunnen vinden of als ze u gevonden hebben een goede indruk van u hebben? Lees dan de tips in dit artikel.
1. Naam
Aangezien LinkedIn een website is voor zakelijk netwerken, gebruikt u best uw eigen naam en geen "nick name" zoals op andere websites.
2. Foto
Gebruik een professionele foto en geen foto van vakantie in uw zwembroek of met tien biertjes voor uw neus. Een recente, professionele foto van enkel uw hoofd is aangeraden en glimlach liefst ook een beetje. Deze foto zal vaak een eerste indruk zijn die iemand van u heeft.
Daarnaast helpt dit mensen om u te herkennen wanneer u hen voor de eerste keer ontmoet of na een bijeenkomst. Tot slot geeft dit aan dat u netwerken via LinkedIn serieus neemt.
3. Professional Headline
Dit is het belangrijkste stuk van je Profile. De reden? Dit wordt getoond in zoekresultaten en wanneer u een bijdrage levert aan een Discussion of in Answers. Dit zal mensen stimuleren om door te klikken om uw hele Profile te lezen of niet.
Als u gevonden wil worden door anderen op LinkedIn en op het web, gebruik dan woorden die mensen gebruiken als ze zoeken naar mensen met een functie of expertise als de uwe. Als de titel op uw visitekaartje Senior Customer Relationship Manager is, maar de mensen zoeken naar Account Manager, dan zijn de kansen klein dat u zult worden gevonden.
4. Public Profile
Als u gevonden wil worden in LinkedIn, maar ook in zoekmachines zoals Google met uw naam, zorg er dan voor dat u deze link aanpast met uw eigen naam.
5. Summary
Schrijft u hier meer dan twee regels tekst, zorg er dan voor dat het er visueel prettig uitziet en gemakkelijk leesbaar is. Gebruik bijvoorbeeld bullets of streepjes. Schrijf hier ook niet teveel tekst, want mensen zullen dat niet lezen. Focus op de door uw behaalde resultaten, niet op het werk dat u hebt gedaan. Dat is veel aantrekkelijker voor de lezer.
Als u het over uzelf hebt, gebruik dan ‘Ik’ en niet ‘Hij’ of ‘Zij’. Van dat laatste hebben mensen een afkeer. Als u met iemand een gesprek voert, dan praat u ook niet over uzelf in de hij- of zij-vorm. Zie uw Profile als een ‘virtuele u’ die namens u antwoord geeft op de vragen ‘Wat doet u? Wat is uw expertise? Wat hebt u te bieden?’ als iemand deze pagina bezoekt.
We raden tevens aan om de Summary in drie stukken in te delen:
1. Korte voorstelling van de organisatie (company branding). Dit zou voor iedereen binnen een organisatie dezelfde moeten zijn.
2. Korte voorstelling van uzelf op professioneel vlak, in normale mensentaal, dus zonder jargon (personal branding).
3. Korte voorstelling van uzelf op persoonlijk vlak: hobbies en interesses. Toon dat u meer bent dan een CV. Mensen doen immers zaken met mensen, niet met wandelende CV's. Mensen vinden trouwens sneller raakvlakken op persoonlijk vlak dan op professioneel vlak.
6. Specialities
Dit is de plek om de vaardigheden en kennis te delen die u in alle jobs die u hebt gedaan, hebt opgebouwd. Dit is de plek om te delen wat uw expertise is. Als u een bepaald diploma of certificering hebt, dan is dit de plaats om dat te melden. Gebruik hier tevens afkortingen als die gangbaar zijn. Dit is de plaats om jargon te gebruiken. In Summary gebruikt u normale mensentaal die iedereen kan begrijpen. Mix deze twee niet!
Samen met zijn team van Networking Coach geeft Jan presentaties en opleidingen op het vlak van (online en offline) netwerken en referrals. Klanten zijn zowel grote organisaties zoals Deloitte, IBM, ING, Mobistar, Nike en SAP als kleine bedrijven en freelancers.
Jan is tevens gastdocent bij de internationale MBA programma's van RSM Erasmus Rotterdam en Vlerick Leuven Gent Management School.