Of u nu in de profit of not-for-profit sector werkt, leidinggeven is een kwestie van aanpassen van uw snelheid . Raden van Bestuur of Commissarissen dringen soms aan op racetempo, terwijl u op de werkvloer geduldig voor de derde keer moet uitleggen waarom dingen dienen te veranderen. In dat spanningsveld, met nog wat tussenstations, moet u uw werk doen.
Onderweg…
Na de vergadering van uw RvB of uw commissarissen rijdt u naar uw eigen organisatie. Op de snelweg, bij 160 km/uur (frustraties zoeken hun uitweg), luistert u naar barokmuziek, om uw gedachten de ruimte te kunnen geven. U neemt de afslag en volgt nog een stukje provinciale weg, voor u uw eigen terrein oprijdt. U parkeert voor de deur –privileges- en sprint met twee treden tegelijk naar de draaideur. U groet de baliemedewerkster en ziet uw secretaresse al op u toekomen met haar schrijfblok. Zij heeft precies een halve seconde nodig om uw stemming te peilen en zegt ‘eerst maar koffie zeker?’
120 km/uur
Het sparren met uw bestuur gaat op topsnelheid. Het gaat om hoofdlijnen; op dit niveau immers praat u over zaken die zowel vóór u op de grond liggen als aan de horizon bewegen. Hier werkt u in een tempo alsof u op de snelweg rijdt: soms harder dan 120 km/uur. Hier moet alles dezelfde kant uit bewegen en niets mag haaks uw rijrichting doorkruisen, want dat heeft grote gevolgen. Communicatie heeft de snelheid van een directieauto.
80 km/uur
Met uw eigen secretaresse en met uw MT vertaalt u de wensen van het bestuur naar de grenzen van het bedrijf en haar eigen markt. U ziet samen de horizon, maar u ‘vliegt’ wat lager. U vertaalt samen de visie naar een strategisch plan. Niet alles beweegt dezelfde richting uit, maar het rijdt wel door. Communicatie heeft de snelheid van een vrachtauto.
20 km/uur
Met uw afdelingsmanagers en met de OR overlegt u de middellange termijn zaken. Het gaat over middelen, over personeel, over voorzieningen, over vergoedingen en over planning. De snelheid is aangepast aan die van het verkeer op uw eigen terrein. Communicatie heeft de snelheid van een vorkheftruck.
5 km/uur
Met uw productiepersoneel praat u over alledaagse zaken. Personeelstevredenheid is een groot goed weet u, en u krijgt ook zaken te horen over veiligheid en efficiency. U weet dit te doen zonder dat u uw P&O’er en uw afdelingsmanagers voor de voeten loopt. U heeft uw snelheid aangepast aan die van de productiehal. Communicatie heeft de snelheid van voetgangers.
Tijd voor communicatie
Ik ken een directeur die in een BMW M-serie rijdt; hij houdt erg van snelle auto’s. Tot een paar jaar geleden had hij de neiging om, zo gauw hij in de auto zat, naar de zaak te bellen en al zijn nieuwe ideeën één op één met zijn personeelsleden te delen. U voelt het al: dat is hetzelfde als met 160 km/uur door de productieafdeling scheuren. Van echte communicatie is geen sprake meer.
Zonder te oordelen op de snelheid op een bepaald niveau in de organisatie (of het gebrek daaraan), zou ik dus willen aandringen op het aanpassen van uw ‘snelheid’ aan de situatie. Soms is dat vlot doorschakelen, soms gaat het stapvoets. Alles heeft zijn eigen tempo, gun het dat ook. Rij voorzichtig, denk aan mij ;-)