Veel ondernemers hebben wel eens gehoord van Twitter, LinkedIn, YouTube, Facebook en andere sociale media, maar begrijpen nog niet goed wat ze ermee aan moeten. Neem nu bijvoorbeeld het gebruik van Twitter. Ogenschijnlijk lijkt het op een wat zinloos heen en weer schrijven van on line sms’jes waarvan de inhoud, oppervlakkig gezien, een hoog ‘geneuzel’ gehalte lijkt te hebben.
Dagelijks loop ik wel ondernemers tegen het lijf die de toepassingen van web 2.0 applicaties niet goed snappen en op hun waarde weten te schatten terwijl, als zij de moeite zouden nemen er eens wat dieper in te duiken, zij juist heel veel baat zouden kunnen hebben bij het gebruik ervan.
Toegeven, veel ondernemers hebben wel voor alle zekerheid een profieltje aangemaakt op LinkedIn, maar geven daarna ook wel weer snel toe ‘er eigenlijk niets mee te doen‘. Tja, op die manier is het ook verspilde tijd en kan men geen gebruik maken van de vele voordelen.
Vooroordelen:
‘Wat de boer niet weet, wat de boer niet eet’ is een bekend gezegde dat goed past bij de eerder geschetste houding van ondernemers. Om het nog even door te trekken: ‘Velen hebben de bel gehoord maar weten niet waar de klepel hangt.’
De reden dat veel ondernemers geen gebruik maken van sociale media in hun marketing strategie is, omdat zijn zich teveel laten leiden door vooroordelen. Om er eens een paar te noemen:
Het gaat alleen maar over wie waar koffie heeft gedronken; geneuzel.
Het kost je zeeën van tijd om het bij te houden.
Het is een hype; het zal wel overwaaien.
Twitter is voor kinderen; niet voor volwassenen.
Het kost alleen maar tijd en levert niets op.
Enfin, vult u de lijst zelf maar aan met uw persoonlijke vooroordelen om geen gebruik te maken van dit medium.
Nieuwe mogelijkheden
Waar de sociale media eerst het terrein van studenten en kinderen was, zagen al snel een aantal ondernemers de talloze mogelijkheden in die de web 2.0 toepassingen te bieden hadden.
Vooral het inzetten van sociale media als Twitter bood al snel nieuwe mogelijkheden voor (revers) marketing. Via de berichten via Twitter, Tweets, was men in staat om heel snel grote hoeveelheden mensen binnen de doelgroep van informatie te voorzien over nieuwe producten en/of ideeën. In de praktijk blijkt namelijk dat je aan 140 tekens voldoende hebt om een boodschap duidelijk over te seinen en als de boodschap wat uitgebreider is kan men via het insluiten van een verwijzing naar de eigen website extra bezoekers trekken.
Op dit moment zijn de meest in het oog lopende voordelen van Twitter:
Het bewaken/beheren en/of versterken van het bedrijfsimago.
Het in de gaten houden van de concurrentie
Het uitbreiden van persoonlijke netwerken.
Het in contact komen met mensen die dezelfde interesse delen.
Snel antwoord krijgen op hulpvragen.
Aanvullende verkoop plegen door meer mensen naar de website te trekken.
Mensen heel gericht op een bepaald feit/idee/product te wijzen.
Reclame maken voor de eigen onderneming en/of voor derden.
Het verbeteren van de klantenservice.
Het bevestigen van uw status als expert op een bepaald gebied.
Het bevorderen van mond tot mond reclame.
De lijst met mogelijkheden is bepaald nog niet af en dan praten we hier alleen nog maar over de voordelen van het gebruik van Twitter. Met media als LinkedIn staan weer tal van andere mogelijkheden ter beschikking om te netwerken en/of zakelijke voordelen te behalen, een nieuwe baan te vinden, personeel/productlijnen/ideeën aan te trekken, informatie uit te wisselen en ga zo nog maar even door.
Web 2.0 als strategie
Ondernemers die in de hiervoor geschetste vooroordelen blijven hangen gaan de zakelijke boot missen voordat ze het eigenlijk zelf in de gaten hebben. Omzetten blijven achter, de naamsbekendheid zakt weg en men raakt de controle kwijt over wat de markt van hen vindt en zegt.
Er is een manier om dat tegen te gaan en de web 2.0 toepassingen strategisch in te zetten en een onderdeel uit te laten maken van de marketingmix:
beleid formuleren,
profielen aanmaken onder leiding van een deskundige en
door training de vaardigheden verwerven om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden.
Advies:
Het is niet verstandig om hals over kop profielen te gaan aanmaken zonder te weten hoe een goed profiel eruit ziet. Het is evenmin verstandig om geen beleid te formuleren waarin staat wie welke rol binnen de organisatie speelt op het gebied van het gebruik van sociale media. ‘Bezint eer u begint’ is hier de beste raad.
Over de auteur: Phil H. Kleingeld is auteur, ghostwriter en columnist, Onder de naam Rent-a-Penverzorgt hij workshops in hedendaagse digitale en analoge communicatievormen waaronder sociale media. Phil is daarnaast spreker en auteur van 24 boeken op het gebied van zakelijke communicatie zoals netwerken, verkoop, telefonische communicatie, relatiebeheer, time management, marketing en schriftelijke communicatie.
Een van de specialisaties van Phil is het verzorgen van workshops over sales gerelateerde onderwerpen als Neuroselling, Storytelling en Offertes omzetten in opdrachten.
Hoewel ik een redelijk fanatiek Twitteraar ben heb ik toch mijn twijfels over het medium.
1. Berichten die je plaatst worden alleen maar gelezen door mensen die je volgen.
-Nu heb ik bijna 1500 volgers, maar zien die mijn berichten wel tussen alle berichten die ze ontvangen?
- Veel van mijn volgers zijn amerikanen die dol zijn op bier. Zo'n 20 brouwerijen volgen mij. Waarom? Niet vanwege mijn inhoud (die best het lezen waard is, ik publiceer blogs via Twitter, maar vanwege mijn naam.
2. Twitter is een ideaal medium voor spammers.
- Iedere dag ontvang is diverse ''volgers'' mensen die via bots lukraak gaan volgen in de hoop dat iemand op hun website klikt.
- Er zijn diverse sites, zoals de walgelijke maffiafamilie, die lukraak berichten versturen aan alle volgers van naïevelingen die hun twitter op zo'n site zetten.
- Ook de pornoindustrie heeft Twitter ontdekt en maakt dankbaar misbruik van de mogelijkheden.
3. Marketeers hebben opnieuw te hoog gespannen verwachtingen van Twitter.
- Ieder nieuw medium wordt door marketeers gezien als een nieuwe kans voor hun wegkwijnende professie.
- 80% van de Twitteraars in marketeer en waarom zou een marketeer contact zoeken met marketeers?
- Met name de geweldige hoeveelheid marketing boodschappen (zeg maar spam) gaat Twitter aan zijn eigen succes ten onder.
Daarom twitter ik ook om gewoon gezellig te keuvelen over voetbal, politiek en zo voorts en gebruik ik voor netwerken veel liever Linkedin, dat betere mogelijkheden biedt om exclusief voor een geselecteerde groep te werken.
Tom
|
|
21
-
06
-
2010
|
13
:
52
uur
1. Ik denk dat je hier de plank aardig misslaat. Er vinden behoorlijk wat zoekopdrachten plaats, mensen spreken hashtags af en volgen vervolgens alle berichten met diezelfde hashtags etc. Als ondernemer moet je uiteraard wel zo vindingrijk zijn om er iets constructiefs mee te doen. Maar dat alleen je volgers je berichten lezen lijkt me niet waar.
2. Email is ook een ideaal medium voor spammers, en je blog (qua reacties) ook. Wat dat betreft is dat een kwestie van opvoeding. Vroeger klikte iedereen op spam, inmiddels is dat alleen toevertrouwd aan newbies.
3. Marketingboodschappen vind je overigens overal op internet, nogal wiedes dat ook marketeers gebruik maken van Twitter. Het is goedkoop en snel. Die 80%, is dat daadwerkelijk zo of een aanname?
Overigens een kleine tip in het algemeen: je hoeft niet iedereen te volgen doe jou volgt natuurlijk.
@Ton,
Alleen mijn volgers krijgen mijn berichten te zien, als iemand zo vriendelijk is ze te retweeten wordt de kring groter.
Het gebruik van hashtags is nauwelijks bekend, laat staan veel gebruikt.
Uiteraard heb ik op tweetdeck zoekopdrachten staan, maar met zo'n 100 berichten per minuut mis je echt veel.
Via email mag niet meer gespamd worden. Nu doet de OPTA weinig met klachten, ik krijg nog steeds iedere dag wel 20 berichten van casino's, maar het is verboden.
Hetzelfde geldt voor Twitter, hoewel Twitter stelt dat het gebruik van Bots verboden is, merk ik dagelijks dat er veel gebruik van wordt gemaakt. Wil je alle twitteraars in Amsterdam en omgeving toevoegen? Makkelijk hoor, de software is zo van internet te halen. Dagelijks krijg is zo tussen de 5 en 10 ''volgers'' bij.
Ik zou overigens de mensen die in spam trappen, die toch even naar die site gaan waar die link in dat verdachte mailtje naar verwijst, die de zogenaamde meid van 16 jaar op de chat toch maar toevoegen op msn, niet graag de kost geven. Spam werkt volgens de wet van de grote getallen, er zijn idioten, ook ervaren internet gebruikers genoeg.
Die 80% marketeers is een meting gedaan uit mijn volgers en de mensen die ik terug volg. Dus niet geheel en al een aanname. Voor het gemak heb ik de politici maar niet als marketeer benoemd overigens, al hebben ze afgelopen weken wel zitten liegen als een marketeer.
En natuurlijk volg ik alleen maar mensen die me wat te melden hebben terug.
Ik wil alleen maar aangeven dat Twitter aan zijn eigen succes ten onder dreigt te gaan en dat al die halleluja verhalen best kritisch bekeken mogen worden.
Tom
|
|
22
-
06
-
2010
|
10
:
23
uur
Het is Tom ipv Ton, dank je.
Er zijn meer mensen die zoekopdrachten in heb gesteld, daarmee worden jouw berichten ook gevonden. Het is alleen maar net hoe slim je het aanpakt en waarover je berichten gaan. Dat hashtags nog nauwelijks bekend zijn is denk ik een kwestie van opvoeding. Komt vanzelf goed, in mijn volgerslijst zijn genoeg mensen die hashtags gebruiken en het worden er meer en meer.
Als je veel spam binnenkrijgt via email zou je ook een virusscanner/spamfilter kunnen installeren in plaats van af te wachten op de OPTA. Feit is dat spam inmiddels een factor is waar je rekening mee moet houden, verdwijnen zal het niet zomaar. Het werkt inderdaad volgens de wet van de grote getallen en er zullen altijd mensen intrappen, zie daar het bestaansrecht.
Als spam de reden is dat een dienst ten onder gaat, dan hadden we ook al lang geen email meer. Ik denk dat dat gewoon ontwikkelingen zijn die door andere slimmerikken weer getackled worden.
Overigens, niet alle berichten die over producten of diensten zijn, zijn ook per definitie spam. Wanneer een bedrijf op een slimme manier met Twitter (en andere social media) omgata, kan het zomaar een hoop gratis reclame opleveren. Je moet het dan alleen wel slim aanpakken, en daar ontbreekt het m.i. aan. Heeft weinig te maken met het ''ten ondergaan aan het eigen succes'' als je het mij vraagt. De gebruikers zijn er zelf bij.