Als ik beweer dat sociale netwerken 'hot' zijn, vertel ik uiteraard niets nieuws. Inmiddels zijn hele volksstammen aangesloten bij een of ander netwerk. Uit diverse onderzoeken blijkt dat de meeste mensen die zich op het terrein van sociale netwerken begeven tamelijk passief zijn. De vraag voor velen is kennelijk: wat doe ik er mee? In dit artikel vindt u enkele handige ideeën.
De overgrote meerderheid (>90%) consumeert informatie, maar voegt zelf weinig tot niets toe. Daar is helemaal niks verkeerds aan. Online netwerken biedt u de mogelijkheid kennis te vergaren en vragen aan anderen te stellen. Uiteraard kunt u ook vragen van anderen beantwoorden.
Let op. Stelt u vragen aan anderen? Geef dan duidelijk de aanleiding en voldoende context. Anders maakt u het mensen heel moeilijk een antwoord te geven.
Luisteren bij groepen
U kan ook toetreden tot speciale groepen en daar uw toegevoegde waarde leveren in de vorm van een bijdrage aan discussies. Een andere mogelijkheid is rustig te bekijken waarover uw doelgroep discussieert.
Zonder uzelf in de discussie te mengen, leert u wat mensen bezighoudt en waar ze zich druk over maken. Heel handig als u verlegen zit om juiste koopargumenten van uw doelgroep of zelf eventjes niet meer weet waarover u wilt schrijven.
Concurrenten volgen Een ander slim idee is om uw concurrenten te volgen. Mensen zijn loslippig en vertellen vaak meer dan goed voor ze is, bijvoorbeeld over projecten waar ze mee bezig zijn. Zonder het in de gaten te hebben verspreiden ze kennis die beter nog eventjes onder de pet zou blijven.
Snuffelen in boekenlijstjes
Bent u een boekenwurm? Kijk dan eens welke boeken mensen in uw netwerk lezen. Het kan u op prima ideeën brengen. Op deze manier ben ik zelf al een aantal keren 'getipt' voor bijzonder interessante boeken.
Blogs volgen
Blogs zijn een rijke bron van ideeën. Een van de gemakkelijkste manieren om goede blogs op het spoor te komen is te bekijken welke blogs uw doelgroep volgt. Vooral op Twitter verwijzen mensen naar blogartikelen. Vindt u een blog interessant? Dan kunt u deze blog voortaan volgen door hem op te nemen in uw RSS-reader.
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.
Leuk artikel en je hebt natuurlijk volledig gelijk als je zegt dat de meeste mensen niets toevoegen. Echter als mensen (en bedrijven) beginnen met luisteren dan heb je al een belangrijke stap gezet in de social media sfeer.
Ik durf zelfs te stellen dat het verstandiger zou zijn voor bedrijf als ze eerst beginnen met luisteren naar wat er gezegd wordt in de sociale media alvorens ze uit een paniekaanval een FB-account of Twitteraccount aanmaken omdat ze denken dat het moet.Het wordt tijd dat we gaan werken aan een systematisch aanpak van het integreren van SM tools in de business processen, waaronder marketing. Wat betreft het participeren op SM, het is vergelijkbaar met 80/20 procent regel van bedrijven. Net zoals slechts een klein deel van je klantenbestand verantwoordelijk is voor de omzet, kun je stellen dat ook in de sociale mediasfeer er slechts een klein percentage van de gebruikers actief informatie genereert en deelt.