Heeft u dat ook wel eens? U opent uw mailbox en dan ziet u plotseling het bekende verzoekje van LinkedIn '[naam] has indicated you are a person they've done business with at [naam bedrijf]'. U graaft diep in uw geheugen maar er gaat nog geen lampje branden. Dus surft u naar het profiel van de ander. Dan begint het langzaam te dagen. Deze ervaring had ik afgelopen week. Leuk dacht ik nog. Totdat de ander er deze week een merkwaardige wending aan gaf...
Zolang het profiel van de ander geen gekke dingen bevat, reageer ik positief op dergelijke verzoeken. Zo ook in dit geval.
Gemakzucht?
Het roept wel enige irritatie op als de ander de standaardboodschap van LinkedIn gebruikt. U maakt het een stuk persoonlijker door zelf een boodschap te schrijven. De standaardboodschap is zo vreselijk gemakzuchtig.
Snel vergeten
Enfin ik was verbonden met een schim uit het verleden en vergat het vrijwel onmiddellijk. Totdat...? Een mailtje in mijn elektornische brievenbus plofte. Het mailtje begint heel nederig met:
'Oh, wat spannend. Ik ga iets aan je vragen en vind dat tegelijkertijd moeilijk. Ik ben namelijk vooral geconditioneerd op alles zelf op willen lossen. En dat kan hier niet bij. Ik heb je hulp nodig....' [het gaat nog eventjes verder]. Het woord 'ik' komt 10x voor in het korte berichtje.
Blijkt dat de persoon in kwestie vist naar stemmen uit haar netwerk. Ze is genomineerd voor de Social Media Award! Wauw! Wat een geweldige netwerker.
De aap is uit de mouw
Deze persoon blijkt nogal wat stemmen tekort te komen. En dus gebruikt ze iedereen die ze ooit in haar leven ontmoet heeft. Het bakkie koffie waaraan ik zat te lurken smaakte opeens een stuk minder lekker.
O ja, ze gooide ook nog een wortel in de strijd: 'als zij zou winnen, maken de mensen die op haar gestemd hebben kans op een mp3 speler ter waarde van € 100!' Hoe heet dat ook al weer? Effe diep nadenken. Omkoping?
Gelukkig is banden verbreken via je sociale netwerk een snel en pijnloos proces. De stem waar ze zo nadrukkelijk naar vist, kan ze vergeten. Dit gedrag druist in tegen alles wat (sociaal) netwerken zo mooi kan maken.
Zouden al die andere deelnemers op dezelfde manier aan hun stemmen komen? Je hoopt oprecht van niet.
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.
Helaas gaat het dus op de manier die je hier beschrijft. Overigens heeft ze dit ideetje niet zelf bedacht, maar is het al jaren de gewoonste zaak bij de verkiezing van de thuiswinkel site van het jaar. Je krijgt bekant de behoefte om nooit meer bij zulke sites te kopen. Maar het is ook al jaren de gewoonste zaak bij de verkiezing van bijvoorbeeld het beste weblog van Nederland. Ook daar doet iedere beheerder gewoon de oproep: Ik ben genomineerd, ga stemmen, zodat ik kan winnen. Vandaar ook dat ik eigenlijk nooit blogs lees die genomineerd zijn voor de bloggies.
@Michel: Dan wordt het echt zielig, als ze ruimhartige criteria hanteren die tussentijds aanpasbaar zijn. Dat is toch geen verkiezing, maar een zielige poging om zoveel mogelijk mensen op je website te krijgen, zonder er zelf iets voor te hoeven doen.