Toen in het najaar van 2008 de eerste tekenen van economische teruggang zich aandienden, vroegen we ons direct af hoe we konden overleven. We hebben bezuinigd, ge-kaasschaafd, gesaneerd en af laten vloeien waar het maar kon. Tien tegen één dat ook u, net als de meeste andere managers hebt bespaard door een efficiencyslag te maken. En daar krijgen we nu last van.
Door efficiency te vergroten, heeft u slagkracht ingeleverd. En nu de markt aantrekt is de vraag ´hoe ga ik dat mannen´? Hoe voorkomt u dat u wél nieuwe orders heeft, maar geen tijd om ze uit te voeren? Hoe staat u er ná de crisis in? Dit is het moment om u opnieuw te positioneren.
Dat kan alleen door een effectiviteitsslag te maken: Slimmer Organiseren. Stel u daarbij de volgende vragen:
1. Wat ga ik verkopen als het aantrekt?
Analyseer uw productenaanbod. Loop uw catalogi of webshop langs en zie welke producten echt rendement opleveren. Waar verdient u werkelijk geld aan én, niet of, kunt u dat product eenvoudig handlen? Kunt u met de leverancier flexibele afspraken maken over levering, transport en facturering? Maak keuzes: wat blijf ik verkopen, wat voer ik af, wat neem ik nieuw op in het assortiment. Denk in termen van tijd: ‘vlot af te wikkelen’.
2. Wie ga ik bedienen als het aantrekt?
Kijk ook uw klantenpiramide nog eens goed door. Met wie doet u prettig zaken, met wie werkt u graag samen, waar kunt u uw ding doen zoals u dat zelf graag wilt? En wie is de klant waar u niet zoveel mee heeft, die zelf allerlei voorwaarden stelt, die u wat langer op betalingen laat wachten? En wie, tenslotte, is de klant waar u eigenlijk afscheid van zou willen nemen?
Dit is de volgorde waarin u uw klanten straks gaat bedienen. Met maar beperkte mankracht en een toenemende vraag, zult u kritischer moeten omgaan met uw leveringen. Dit is het moment waarop u de relaties waar u echt waarde aan hecht, voorop moet stellen. Maak keuzes: met wie ga ik verder, van wie neem ik afscheid. Denk in termen van tijd: ‘vlot zaken doen’.
3. Hoe ga ik dat stroomlijnen?
Dit is het punt waar u processen tegen het licht moet houden. In welke stappen voegen we echt wat toe? Op welke manier kunnen we voorkomen dat een levering (deels) fout gaat en dat we moeten wachten op ons geld? Denk erom: ook in deze stap gaat effectiviteit vóór efficiency. Dus niet per definitie de snelste en goedkoopste manier, maar eerst de meest zekere. U wilt immers dat de order succesvol wordt afgerond en u wilt deze relatie behouden. Maak keuzes: wat is voor verbetering vatbaar. Denk in termen van tijd: ‘doe het in één keer goed’.
4. Wie laat ik dat doen?
De kans is groot dat u medewerkers bent kwijtgeraakt in de afgelopen periode, al dan niet gedwongen ontslagen. Nu is het zaak om weer medewerkers aan te trekken. Ook hier geldt: effectiviteit gaat voor efficiency. Investeer in goed personeel; volgens de statistiek is de volgende crisis minstens vijf jaar ver, dus u zou uw investering terug moeten verdienen. Zorg met training en opleiding dat nieuwe medewerkers zo snel mogelijk hun werk goed kunnen doen. Het is een stimulans voor het zittende personeel om nieuwelingen te begeleiden, dus hou er rekening mee dat u daar in eerste instantie capaciteit verliest. Maak keuzes: wie is de juiste man (m/v) op de juiste plaats, wat moet ‘ie kunnen? Denk in termen van tijd: ‘zelfstandigheid is slagkracht’.
5. Moet ik wachten tot het echt aantrekt?
Nee. De eerste tekenen van herstel zijn er. Begin hierboven bij punt 1 en werk zo naar beneden. Juist in deze nog rustige periode is er tijd om de boel goed op orde te brengen. Maak keuzes: neem nú tijd om uw organisatie voor te bereiden. Zodat de hausse u niet op dezelfde manier overvalt als de crisis. Denk in termen van tijd: ‘voorsprong op de concurrentie’.