zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Vijf cruciale overwegingen bij aantrekkende economie

Door: John Vrakking Vrakking,   04-06-2010,   14:38 uur
 

Toen in het najaar van 2008 de eerste tekenen van economische teruggang zich aandienden, vroegen we ons direct af hoe we konden overleven. We hebben bezuinigd, ge-kaasschaafd, gesaneerd en af laten vloeien waar het maar kon. Tien tegen één dat ook u, net als de meeste andere managers hebt bespaard door een efficiencyslag te maken. En daar krijgen we nu last van.


Door efficiency te vergroten, heeft u slagkracht ingeleverd. En nu de markt aantrekt is de vraag ´hoe ga ik dat mannen´? Hoe voorkomt u dat u wél nieuwe orders heeft, maar geen tijd om ze uit te voeren? Hoe staat u er ná de crisis in? Dit is het moment om u opnieuw te positioneren.


Dat kan alleen door een effectiviteitsslag te maken: Slimmer Organiseren. Stel u daarbij de volgende vragen:

1. Wat ga ik verkopen als het aantrekt?
Analyseer uw productenaanbod. Loop uw catalogi of webshop langs en zie welke producten echt rendement opleveren. Waar verdient u werkelijk geld aan én, niet of, kunt u dat product eenvoudig handlen? Kunt u met de leverancier flexibele afspraken maken over levering, transport en facturering? Maak keuzes: wat blijf ik verkopen, wat voer ik af, wat neem ik nieuw op in het assortiment. Denk in termen van tijd: ‘vlot af te wikkelen’.
 
2. Wie ga ik bedienen als het aantrekt?
Kijk ook uw klantenpiramide nog eens goed door. Met wie doet u prettig zaken, met wie werkt u graag samen, waar kunt u uw ding doen zoals u dat zelf graag wilt? En wie is de klant waar u niet zoveel mee heeft, die zelf allerlei voorwaarden stelt, die u wat langer op betalingen laat wachten? En wie, tenslotte, is de klant waar u eigenlijk afscheid van zou willen nemen?
Dit is de volgorde waarin u uw klanten straks gaat bedienen. Met maar beperkte mankracht en een toenemende vraag, zult u kritischer moeten omgaan met uw leveringen. Dit is het moment waarop u de relaties waar u echt waarde aan hecht, voorop moet stellen. Maak keuzes: met wie ga ik verder, van wie neem ik afscheid. Denk in termen van tijd: ‘vlot zaken doen’.
 
3. Hoe ga ik dat stroomlijnen?
Dit is het punt waar u processen tegen het licht moet houden. In welke stappen voegen we echt wat toe? Op welke manier kunnen we voorkomen dat een levering (deels) fout gaat en dat we moeten wachten op ons geld? Denk erom: ook in deze stap gaat effectiviteit vóór efficiency. Dus niet per definitie de snelste en goedkoopste manier, maar eerst de meest zekere. U wilt immers dat de order succesvol wordt afgerond en u wilt deze relatie behouden. Maak keuzes: wat is voor verbetering vatbaar. Denk in termen van tijd: ‘doe het in één keer goed’.
 
4. Wie laat ik dat doen?
De kans is groot dat u medewerkers bent kwijtgeraakt in de afgelopen periode, al dan niet gedwongen ontslagen. Nu is het zaak om weer medewerkers aan te trekken. Ook hier geldt: effectiviteit gaat voor efficiency. Investeer in goed personeel; volgens de statistiek is de volgende crisis minstens vijf jaar ver, dus u zou uw investering terug moeten verdienen. Zorg met training en opleiding dat nieuwe medewerkers zo snel mogelijk hun werk goed kunnen doen. Het is een stimulans voor het zittende personeel om nieuwelingen te begeleiden, dus hou er rekening mee dat u daar in eerste instantie capaciteit verliest. Maak keuzes: wie is de juiste man (m/v) op de juiste plaats, wat moet ‘ie kunnen? Denk in termen van tijd: ‘zelfstandigheid is slagkracht’.
 
5. Moet ik wachten tot het echt aantrekt?
Nee. De eerste tekenen van herstel zijn er. Begin hierboven bij punt 1 en werk zo naar beneden. Juist in deze nog rustige periode is er tijd om de boel goed op orde te brengen. Maak keuzes: neem nú tijd om uw organisatie voor te bereiden. Zodat de hausse u niet op dezelfde manier overvalt als de crisis. Denk in termen van tijd: ‘voorsprong op de concurrentie’.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Is het leiderschap niet wat je ervan verwachtte? Kom je niet uit de verf en blijven resultaten achter?

Dat heeft zelden te maken met je kennis en met je tools.
Het gaat om je eigen fundament en de overtuigingen die daarmee samenhangen. 

Samen onderzoeken we wat je zou kunnen versterken: ik help beginnend-leidinggevenden om tot resultaten te komen.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10