zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

De drie essentiële tips om uw toegevoegde waarde te vergroten!

Door: Wout Plevier,   31-05-2010,   17:21 uur
 

Uit onderzoek blijkt dat 74% van de managers niet precies weet hoe men teams en processen effectief kan aansturen. De Hamvraag is: welke toegevoegde waarde levert u werkelijk aan uw organisatie? In dit artikel leert u wat de drie essentiële tips zijn om uw toegevoegde waarde te vergroten.


Definitie: "Toegevoegde waarde per werknemer is het door de onderneming opgewekte inkomen". Dit kan enerzijds duiden op hoge kapitaalintensiteit door automatisering toe te passen. Anderzijds en voor dit artikel meer interessant is of er in uw onderneming hoog gekwalificeerd personeel werkzaam is die met hun talenten een werkelijke toegevoegde waarde leveren aan de organisatie.



Mijn naam is Wout Plevier en om maar gelijk met mijn toegevoegde waarde te beginnen. Ik help managers en ondernemers om sneller hun doelstellingen te bereiken. Men wint bij mij aan (effectivi)tijd door krachtige technieken op gebied van leiderschap, breintechnieken, time management, snelleren en snellezen aan te leren.

Het doel is om u de komende maanden te bedienen met informatie waar u direct iets mee kunt in uw werk- en privéomgeving. Als u een vraag hebt waar u antwoord op wilt, wees vrij me te benaderen. Ik zet dan al mijn kennis en netwerk in om het antwoord voor u te vinden en uit te diepen.

Uit recent onderzoek onder managers komen een aantal resultaten naar voren die verbazingwekkend zijn: zo weet vierenzeventig procent van de managers niet precies hoe men teams en individuen effectief kan managen. Zeventig procent van de werknemers zijn niet tevreden met hun huidige baan en blijven toch hierin werkzaam. De hoogste tijd om hier eens iets aan te doen.

Hoe kunt u als manager uw toegevoegde waarde verhogen? Ik geef u drie tips die u alvast op weg helpen.

1. Werk met hartstocht en plezier en inspireer anderen hetzelfde te doen
Uw brein zal drie zo effectief werken, uw energie zal hoger zijn, u wordt een inspirator voor de omgeving en de productiviteit gaat omhoog.

Hoe vindt u uw hartstocht? Onderzoek waar u veel energie van krijgt en richt u op dit gebied waar u volledig JA op kunt zeggen. Klinkt simpel toch?

Waarom doen dan zo weinig mensen dit? Ze hebben het te druk met urgent zijn, ze denken te veel en handelen te weinig, houden liever vast aan veiligheid dan volgen van hun dromen. Daarnaast zijn veel mensen slecht in beheersen van hun eigen staat/ gevoel. Er zijn drie zaken die bepalend zijn voor hoe u zich voelt: Focus, Frequente vraagstelling en Fysiologie.

Veelal laten mensen externe zaken bepalend zijn voor hoe men zich voelt. Men trekt zich ook zaken persoonlijk aan die helemaal niets te maken hebben met hen als persoon. Men legt de focus verkeerd. Legt u de focus op hetgeen dat negatief is, dan zal uw brein dit alleen maar laten toenemen. Waar u op focust wordt letterlijk groter!

Ook de vragen die u zichzelf stelt zijn bepalend voor uw humeur. Stelt u zichzelf negatieve vragen dan zal het brein op zoek gaan naar negatieve antwoorden. Nu investeren de meeste mensen 90% in stellen van negatieve vragen: Wat is er misgegaan? Wat is het probleem? Wie heeft het veroorzaakt? Investeer uw tijd daarom in stellen van positieve vragen: wat is de situatie? wie heeft de beste competenties om dit op te lossen?

Tenslotte is ook onze fysiologie van invloed. Wilt u zich belabberd voelen? Laat uw schouders hangen, kijk met een starre blik rond en laat uw mondhoeken zakken. Het komt helemaal goed met uw slechte humeur! Zorg dus voor een ontspannen en krachtige houding en gezichtsexpressie en geef uw brein het signaal dat het goed kan komen met uw humeur!

Wilt u met meer hartstocht door het leven wandelen en anderen stimuleren om dit ook te doen, vraag u dan 3 zaken af:

• Doe ik de dingen die ik doe nu met plezier of dien ik iets te veranderen?
• Is mijn focus, frequente vraagstelling en fysiologie positief en krachtig en kan ik anderen helpen dit inzicht te krijgen!

2.  Bepaal duidelijk uw koers en ontwikkel mensen om u heen
Het RAS (reticulair activering systeem) in ons brein wordt enkel geprikkeld om zaken in de wereld waar te nemen, als er doelen en actief vragen worden gesteld.

Vaak is de koers te algemeen of wordt deze niet nageleefd of weet niemand wat de koers nu precies is of springt men op en neer tussen verschillende visies: productinnovatie, operationele excellentie en klantfocus.

Bepaal waar u op af wilt koersen en maak uw omgeving deelgenoot van dit proces. Bepaal vervolgens welke stappen nodig zijn om daar te komen.

Werk dan vanuit de visie aan stapsgewijs ontwikkelen van uw mensen. Coach eerst het individu, coach daarna het team en ontwikkel een gedragsprotocol, controleer vervolgens op afspraken en ga vandaaruit over tot klantgericht werken. Veel organisatie doen alles door elkaar en bereiken daardoor in 93% van de gevallen hun doelstellingen niet!

Wilt u meer structuur aanbrengen in uw koersbepaling en stapsgewijs de waarde van uzelf, uw team en uw organisatie vergroten? Beantwoord dan de volgende vragen:

• Is de koers duidelijk voor mij en mijn omgeving of dient hier actie op ondernomen te worden?
• Streef ik stapsgewijs ontwikkeling van mijn team na of dien ik hier iets in te veranderen?

3. Breng in kaart wat uw toegevoegde waard is!
Als ik mensen de vraag stel of ze zichzelf zien als talent, dan zal 80% hier niet met een volmondig JA! op antwoorden. Toch is het voor een organisatie van groot belang als meer mensen inzicht hebben in aanwezige talenten en hier ook actief gebruik van kunnen gaan maken.

Wilt u uw toegevoegde waarde beter leren kennen, beantwoordt dan de volgende vragen:

• Welke toegevoegde waarde lever ik aan mijn omgeving?
• Is voor mij duidelijk wat mijn collega’s als mijn toegevoegde waarde zien of dien ik hier navraag op doen?
• Wordt er binnen mijn team gepraat over verhoging van toegevoegde waarde door gebruik van onderlinge talenten of dien ik de discussie een keer op gang te brengen?

Ik ben benieuwd naar uw toegevoegde waarde. Deel het eens met mij en de lezers. Laten we eens kijken of we gezamenlijk de toegevoegde waarde van elkaar kunnen verhogen! 

Ik heb dan een cadeautje voor u klaar staan om uw toegevoegde waarde direct te ontwikkelen.

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:
Wout Plevier
Coach, Trainer, Spreker l Persoonlijke Effectiviteit l Teamsucces l Versneld Leren en Lezen
info@woutplevier.nl
W 073 52 2 5656

https://woutplevier.nl 
SLiM! Training, inspirerende spreekshows en topcoaching voor meer persoonlijke grip in werk. Inspiratie en DOE trainingen met 100% rendement voor managers, teams en werkende professionals.

Download hier "Bezieling" uit SLiM!: het interactieve prachtige boek voor meer succes, focus, meer plezier en de juiste balans.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Arrie Rook  |   | 
2-06-2010
 | 
08:14 uur
Beste Wout,
Je betoog is mij uit het hart gegrepen. Wat jij als effectief managen beschrijft breng ik al jaren in de praktijk.
Daarom heb ik nu ook mijn droombaan, met een dreamteam van geweldige, open en assertieve mensen, die elkaar steunen, zowel zakelijk als privé. De individuele zowel als de teamresultaten zijn de beste van onze organisatie.
Elke dag is feest voor mij en mijn team, door te focussen creëren we voortdurend nieuwe uitdagingen en we werken - ieder op zijn of haar manier en in zijn of haar rol - met plezier aan het verbeteren van onze conditie. Daardoor kunnen we ook in mindere tijden volhouden en onze goede resultaten vasthouden.
Wij kunnen zo nog jaren door .... (de gemiddelde leeftijd in mijn team is 55!), onze energie werkt aanstekelijk. Dat heeft uiteindelijk ook z'n effect op afdelingen om ons heen.
Ik ben vast van plan zo door te gaan, gezien de positieve resultaten en effecten.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10