zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Bedrog?

Door: Michel Hoetmer,   11-05-2010,   15:15 uur
 

Deze week publiceerde ik het artikel 'Verkoopmyhte: Wees Authentiek'. Zoals ik verwacht had waren diverse mensen het heftig met me oneens. Ene EJ schreef: '[...] dus weg met alle rotzooi die alleen maar bedoelt is om de euro's uit onze beurs te kloppen zodat de producent er beter van wordt dankzij allerlei misleidende praatjes (TellSell e.d.)[...]'. Wat ziet EJ over het hoofd?

Merk ten eerste op dat deze persoon die een lans breekt voor authentiek gedrag zijn reactie vrijwel anoniem plaatst. Maar dat ter zijde. 



Een prachtig voorbeeld
Tell Sell is het bedrijf dat o.a. via de TV (home shopping) allerlei spullen verkoopt, zoals beauty en fitness apparatuur. 

Ze beloven je zonder dat je er al te veel moeite voor hoeft te doen een fraai figuur. Dat zwembandje om je middel? Het smelt als boter in een koekenpan. Toegegeven deze claims komen me ook een beetje overdreven over. Maar waarom richt EJ zijn pijlen uitsluitend op Tell Sell? 

Ook gij brutus...
De wellness en fitnesssector is overbevolkt met allerlei goedwillende en goedbedoelende lieden die consumenten de hemel beloven en meestal de hel geven. Neem bijvoorbeeld alle boeken over afslanken. Werken die dan wel? Ik dacht van niet. 

En fitness clubs? Het is algemeen bekend dat mensen er een tijdje veel energie in steken en dan afhaken. Maximum resultaat? Eventjes een fractie dunner en ietsje fitter en dan jojoën ze weer naar hun oude overgewicht of vadsige leven voor de TV. 

Maar da's commercieel!
Ja hoor ik sommigen zeggen, dat zijn ook mensen met commerciële bedoelingen. Vooruit, ik geef ze het voordeel van de twijfel. 

Maar hoe zit het dan met al die trainers en therapeuten? Die pretenderen toch ook de mensheid af te kunnen helpen van hun hangbuikje? Ook in deze minder commerciële branche zijn de resultaten weinig hoopvol. 

Dan liever Tell Sell
Ik breek een lans voor Tell Sell. Ze creëren inderdaad enigszins overspannen verwachtingen. Maar dat doen anderen, profit en not for profit net zo hard. 

Het grote voordeel van Tell Sell? De aankoop van een apparaat leidt tot een kort en vrijwel pijnloos proces. Je koopt zo'n ding, neemt afscheid van een paar centen, doet er privé eventjes wat mee en daarna verdwijnen de goede bedoelingen naar de rommelzolder. 

Dat is toch lang zo moeizaam niet als de wekelijkse gang naar de sportschool, waar spiegels en mede lotgenoten je met de neus op de feiten drukken? Of een therapeut die aan je kop zit te zeuren? Voor het resultaat maakt het in ieder geval weinig verschil. Tell Sell is nog een stuk goedkoper ook.

PS. Als je doorzet met zo'n apparaat, werkt het ook nog. Dat heb je helemaal zelf in de hand.

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Niveau graag  |   | 
17-05-2010
 | 
08:56 uur
''wees dus authentiek in je motivatie om mensen te bedriegen'', dat is zo ongeveer wat de schrijver beweert. Niks op tegen; van een ongeschoren louche autoverkoper die voor 500,- je een wagentje aanbiedt, weet je ook dat het ding na de hoek uit elkaar valt. Dat hij het ding net heeft aan staan prijzen alsof het de gouden koets was, ja, dat was bedrog, maar daar ben je willens en wetens ingestapt. Enige nadeel van een dergelijke redenatie, is dat niet best is voor het niveau waarop je opereert. Je wilt na je pensioen toch op een kwalitatief hoogstaand leven terug kunnen kijken, en niet op een leven tussen de prullaria? En ook ik wens anoniem te blijven, want anders sta ik hiermee over 20 jaar nog op Google.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10