De belangrijkste reden waarom veel mensen zeggen dat ze geen resultaten halen uit hun LinkedIn lidmaatschap of uit (online) netwerken in het algemeen is dat ze geen goede doelen stellen.
Als u geen doelen heeft, dan wordt het heel moeilijk om keuzes te maken. Dan kan u lid zijn van honderden (vak)organisaties enerzijds en websites en online netwerken anderzijds en toch geen resultaat zien.
Als u echter wel duidelijke doelen heeft, dan wordt alles veel gemakkelijker.
Laten we dit even verduidelijken vanuit het standpunt van verkopers. (Opmerking: als u geen verkoper bent, dan kan u het "zoeken naar klanten" vertalen naar zoeken naar een nieuwe baan, nieuwe medewerkers, nieuwe leveranciers, nieuwe partners, experten en alle andere mensen die u kunnen helpen uw professionele doelen te bereiken).
Voor verkopers bv. begint het met het definiëren van hun doelgroep. Gemakkelijk gezegd, maar wat we in de praktijk zien, is dat weinig bedrijven en verkopers dit doen. De voornaamste reden is dat ze bang zijn om een deal te missen. Ze zijn bang om een stukje commissie te missen door iemand die misschien geld wil besteden aan hun product of dienst niet zouden ontmoeten.
Het nadeel van deze "wij doen alles voor iedereen" is enerzijds dat uw product of dienst "dertien-in-een-dozijnerig" wordt en er ook weinig spontane doorverwijzingen komen omdat mensen niet goed weten waarvoor u staat. Anderzijds is het gevolg hiervan dat we vaak als kippen zonder kop rondrennen van de ene afspraak naar de andere netwerkbijeenkomst met veel tijdverlies aan nutteloze gesprekken tot gevolg.
Als we dit vertalen naar LinkedIn dan zien we enerzijds vage en weinig aantrekkelijke profielen en anderzijds mensen die in het wilde weg invitaties versturen en ontvangen. Hoewel dat laatste niet per definitie verkeerd is (er bestaat ook zoiets als de "kracht van de zwakke verbindingen"), is het nadeel dat veel mensen zeggen dat ze niet echt iets uit LinkedIn halen.
Maar als u nu een goede doelgroep definieert, wordt het leven veel gemakkelijker:
- U kan zelf proactief op zoek gaan via een zoekactie (m.b.v. "Advanced Search") naar potentiële klanten die beantwoorden aan de parameters van uw doelgroep. Daarna kan u aan uw gemeenschappelijke contacten om een introductie vragen.
- U kan zelf proactief in het netwerk van uw eigen contacten op LinkedIn gaan bladeren om te kijken of u mensen vindt die in uw doelgroep zitten en daarna aan uw gemeenschappelijke contact om een introductie vragen.
- U kan gaan zoeken naar LinkedIn Groups die voor u interessant zijn. Dit kunnen Groups zijn waar uw klanten en prospecten met elkaar interageren, maar ook Groups van collega-verkopers om ideeën te delen of elkaar te helpen. Tip: u kan de voor u interessante Groups vinden via een zoekactie in de Groups Directory of door in de Profiles te kijken van mensen uit uw netwerk.
- U kan "alerts" creëren. Dit zijn zoekopdrachten die u opslaat (d.m.v. de functie "Save this search") en die automatisch door LinkedIn worden uitgevoerd. Op deze manier wordt u automatisch op de hoogte gehouden van potentiële klanten die lid zijn geworden van LinkedIn of die door bv. een functie verandering plots aan uw doelgroep voldoen.
Het vertrekken vanuit doelen of u nu in de verkoop zit of niet, maakt ons professioneel leven veel gemakkelijker. Dit vooral m.b.t. het maken van keuzes op online en offline netwerkgebied en het bereiken van resultaten met LinkedIn.
Samen met zijn team van Networking Coach geeft Jan presentaties en opleidingen op het vlak van (online en offline) netwerken en referrals. Klanten zijn zowel grote organisaties zoals Deloitte, IBM, ING, Mobistar, Nike en SAP als kleine bedrijven en freelancers.
Jan is tevens gastdocent bij de internationale MBA programma's van RSM Erasmus Rotterdam en Vlerick Leuven Gent Management School.