Heeft u wel eens aan anderen durven vragen wat ze van uw visitekaartje vinden? U vindt het zelf natuurlijk vast heel mooi en functioneel want anders liep u er niet mee rond, maar zo’n kaartje maakt u natuurlijk niet voor uzelf maar voor anderen.
Kaartjes
Visitekaartjes zijn al heel oud en werden in verschillende vormen al in de middeleeuwen gebruikt; denkt u maar eens aan de lakzegels. Een opvallend groot visitekaartje was het schild. Eerst gaf men met strepen aan, en later met allerlei voorstellingen, wie men was. Ook kleding deed en doet nog steeds dienst als visitekaartje. De drager laat zien wie men is en waar men voor staat; of het nu een uniform is of haute couture.
In deze tijd wordt het papieren visitekaartje, ondanks de opkomst van digitale varianten zoals de Poken, gebruikt om anderen te vertellen wie we zijn en wat we doen; althans, dat is de bedoeling.
Als ik echter van zzp’er of ondernemers met kleine bedrijven een visitekaartje krijg met onder hun naam de titel CEO of President, dan neem ik hen al niet meer zo serieus. In Nederland maakt u op mensen zelden indruk met het noemen van een functie of studietitel. Toch voelen velen zich nog geroepen om te laten zien dat ze één of meerdere HBO-diploma’s op zak hebben en hun BA’s achter de naam zetten; om niet te spreken van al die HTS’ers die nog Ing. op hun kaartje zetten. Evenmin als mijn advocaat heb ik geen titel (meer) op mijn visitekaartjes staan omdat het eigenlijk geen doel heeft en het ook niets verteld over de kwaliteit van ons werk.
Wat doet u?
Als businesscoach constateer ik, dat niet iedere ondernemer goed heeft nagedacht over de naam van hun onderneming. Bij de bedrijfsnaam JaKeBo komt u al gemakkelijk op de afkortingen van drie mensen en/of gezinsleden van de oprichter; Jaap, Kees en Bob. De vraag is of u met een dergelijke naam snel grote bekendheid zult krijgen, maar dat even terzijde. Deze week ontving ik, vaak ongevraagd, een aantal visitekaartjes waarbij het mij volledig onduidelijk was wat het bedrijf van de gulle gever deed. De bedrijfsnaam gaf geen clou en op de achterkant, die vaak onbedrukt is, stond ook geen aanvullende informatie. Tja, dan is men genoodzaakt om de beleefdheidsvraag te stellen:’En, wat doet uw bedrijf?’ Nu zullen enkele lezers van dit stuk gaan aanvoeren dat ze dat express hebben gedaan om de conversatie op gang te helpen. Deze lezers vergeten dan wel even dat kaartjes vaker ná dan tijdens een ontmoeting worden bekeken. Stel u heeft 25 kaartjes op zak, dan moet u wel over een erg goed geheugen beschikken om een dag na de ontvangst de kaartjes bij de mensen te plaatsen die u heeft ontmoet. Waarom? Omdat 95% geen aanvullende informatie op de kaartjes geeft, 75% van de gevoerde titels overdreven of ronduit vreemd is, en omdat er niemand haar/zijn gezicht op het kaartje heeft afgebeeld om het geheugen een handje te helpen. Immers, de meeste mensen zijn visueel ingesteld en onthouden beelden een stuk eenvoudiger en langer dan woorden.
Veel lezers zullen zeggen dat ze hun gezicht niet op een foto willen hebben omdat ze ‘op een foto niet houden’. Het kan goed zijn dat ú het inderdaad maar niets vindt, maar u geeft het kaartje toch aan anderen; niet aan uzelf? Ik zet al jaren mijn gezicht op m’n kaartjes en heb er nog nooit een onvertogen woord over gehoord. Wel krijg ik opmerkingen van mensen die zeggen: ‘Wat origineel, dat zie je niet vaak.’ Een verwaarloosbaar percentage gebruikt een foto op een visitekaartje en daarmee onderscheiden zij zich wel duidelijk van anderen.
Vertel wat het resultaat is
Het gaat in dit artikel te ver om alle vage kreten die er op visitekaartjes staan op te noemen, maar overweeg eens om het resultaat van uw werkzaamheden puntsgewijs op de achterzijde te zetten. Heeft u een trainingsbureau? Geef dan kort aan welke resultaten men kan verwachten. Bent u coach of interim manager? Laat op de achterzijde van uw kaartjes enkele aanbevelingen van klanten afdrukken. Verkoopt u relatiegeschenken? Geef dan tips op de achterzijde hoe men het juiste geschenk kan kiezen. Vaste regel is om niet te overdrijven; houd het zakelijk en puntsgewijs.
Titel/vorm
Als u bij een grote onderneming werkt kunt u mogelijk geen invloed uitoefenen op de inhoud en vormgeving van uw visitekaartje maar als u wel de eigen tekst kan samenstellen, kunt u overwegen een ludieke functietitel op te nemen. Ik heb daar zelf wel eens mee geëxperimenteerd door onder mijn naam ‘Telefonoloog’ te zetten omdat ik een trainingsbureau had, gespecialiseerd in telefonische communicatie. Mijn visitekaartje had ook een afwijkende vorm. Als het dubbele kaartje werd opengeslagen klonk er een rinkelen telefoon. Vanwege het milieu aspect ben ik daar later vanaf gestapt, maar het was wel een hit! Wat ik hiermee wil aangeven is, dat het betrekkelijk eenvoudig is u van anderen te onderscheiden.
Het is ook belangrijk even na te denken hoe ontvangers van kaartjes die opbergen. Een onhandig formaat wordt snel verwijderd, een staand afgedrukt kaartje is onhandig af te lezen. Kaartjes die ik ontvang (en wil bewaren) sla ik digitaal op en koppel ze aan mijn outlook bestand zodat ik al mijn contacten altijd bij mij draag en die op ieder gewenst moment kan raadplegen. Mocht u nog niet over zo’n handige applicatie op uw mobieltje beschikken dan zult u misschien, als veel anderen, transparante visitekaartjeshouders kopen. Omdat dergelijke kaartjeshouders een vast formaat hebben is het handig om met de maten daarvan rekening te houden bij het laten maken van nieuwe kaartjes.
Beeldvorming
Met name startende ondernemers, die op de kosten moeten letten, worden door online drukkerijen gelokt tot het aanschaffen van gratis kaartjes in de hoop dat zij de rest van het drukwerk tegen betaling mogen verzorgen. Op zich is daar niets mis mee, maar de kwaliteit en de vormgeving van deze gratis kaartjes laat vaak te wensen over. Niet zelden staat op de achterzijde van de kaartjes de naam van de drukkerij en dat maakt natuurlijk helemaal een knullige indruk op ontvangers. Mijn advies is dan ook om niet te besparen op uw drukwerk. Zeker als u diensten verkoopt moeten uw kaartjes kwaliteit uitstralen ter ondersteuning van de kwaliteit die u kunt bieden.
Tips
Tot slot nog een paar tips:
1. Psychologische effecten
Laat u eens door een grafisch ontwerper voorlichten over de psychologische betekenis en effecten van kleurgebruik. Uit verschillende gesprekken met ondernemers is gebleken dat er aan de kleurstelling van huisstijl gebonden zaken als logo, drukwerk, inrichting van het kantoor/pand, weinig aandacht wordt besteed. Als dat bij u ook het geval is, is dat jammer, want u laat een goede kans liggen om uw boodschap en bedrijfsfilosofie op een subtiele manier over te brengen en de ontvangers van uw kaartjes positief te beïnvloeden. Laat ik u enkele voorbeelden van de betekenis van kleur geven zonder volledig te willen zijn. Blauw is bijvoorbeeld de meest gebruikte kleur voor logo’s en drukwerk binnen het zakelijke circuit. Blauw straalt onder andere zakelijke degelijkheid uit. De zwart/geel combinatie betekent internationaal ‘gevaar of gevaarlijk’, oranje is een kleur die warmte en veiligheid uitstraalt, rood is de kleur van energie. (Denk aan de rode power stropdas).
2. Lettergrootte
Denk aan de grootte van het lettertype; niet te klein graag. Mensen met een bril moeten de gegevens ook kunnen lezen.
3. Lettertype
Gebruik een modern lettertype met een zakelijk uitstraling. Times New Roman is echt niet meer van deze tijd. Verdana is veilig te gebruiken. Hoelang? Geen idee; ook lettertypes zijn aan de tand des tijds onderhevig.
4. Sociale media
Maakt u gebruik van sociale media als LinkedIn en Twitter? Overweeg dan om alleen de link naar uw LinkedIn-profiel op te nemen omdat die zakelijk het meest wordt gebruikt. Het vermelden van Hyves is af te raden omdat dit platvorm geen zakelijk imago heeft.
5. Vraag!
Vraag onbekenden wat ze van uw kaartje vinden en luister naar de antwoorden. Ga niet in de verdediging, argumenteer niet om uw gelijk te halen. Het gaat om hun mening en niet de uwe en doe uw voordeel met de suggesties.
Over de auteur: Phil H. Kleingeld is auteur, ghostwriter en columnist, Onder de naam Rent-a-Penverzorgt hij workshops in hedendaagse digitale en analoge communicatievormen waaronder sociale media. Phil is daarnaast spreker en auteur van 24 boeken op het gebied van zakelijke communicatie zoals netwerken, verkoop, telefonische communicatie, relatiebeheer, time management, marketing en schriftelijke communicatie.
Een van de specialisaties van Phil is het verzorgen van workshops over sales gerelateerde onderwerpen als Neuroselling, Storytelling en Offertes omzetten in opdrachten.
Leuk artikel waar ik me ik kan vinden. Zelf begon ik in 1996 met mijn bedrijf en heb toen meteen geinvesteerd in een goed en mooi visitekaartje. Dat is immers wat ik 'achterlaat'na een gesprek dus leek me dat een goede investering, naast een PC.
Als aanvulling op juist kleurgebruik, waar ik me helemaal in kan vinden, kijk eens op www.colourcomfort.com of op mijn eigen website als je daar meer van wilt weten en in wilt verdiepen: (Klik hier)
Ik geef ook regelmatig workshops en lezingen om mensen uit te nodigen meer kleur te bekennen.
groetjes Ingeborg van Meggelen
colour coach en netwerker
Een goed visitekaartje is persoonlijk, vertelt een verhaal, dat verhaal is aanleiding tot een gesprek, het gesprek blijft hangen (verhaal is vaak niet zakelijk maar zegt iets over de persoon) en daarom val je op want ieder keer als ze jouw kaartje zien, dan denken ze aan jouw persoonlijke verhaal.
Geweldig artikel. Over huisstijl had ik al nagedacht, lettertype idemdito. Ik koos voor mijn visueel ingestelde webdesign kleur en uitstraling omdat mijn hobby moet 'stralen'. Gezien de reacties van bekenden heel erg leuk gelukt. [www.tagged-by.nl]
Als lettertype heb ik brodway genomen juist vanwege de retro uitstraling die ik wilde bewerkstelligen. Voor mijn overige [betaalde] activiteiten heb ik inderdaa voor Verdana gekozen. Ik moet toegeven uit armoede een beetje omdat ik gewoon nog niet een stijl tegen kwam die mij aansprak en als je er 150 hebt gezien....???? Juist, haak je een beetje af. [www.numoquest.nl] Daar valt dus nog winst te behalen.
Ik freubel graag websites in elkaar..... werkelijk de nadruk op 'freubelen' want ik ben niet op zoek naar opdrachten, neem ze ook niet aan op dat vlak, maar speel graag wat met technieken en probeer het graag zelf eens uit.
Dat de meesten 'visueel' zijn ingesteld en dat soort dingen het langs bij blijft is een bekend gegeven voor mij. Ook de naam van .... is heel belangrijk, en mag een dubbele bodem hebben wat mij betreft. Bij de eerste is dat het geval en bij de tweede heb ik voldoening mogen ervaren dat mij een paar maal is gevraagd of de naam te koop of te huur was. ;O)
Dat onderscheidende vermogen, daar had ik ook al over nagedacht maar dat je eigen gezicht op het kaartje werkelijk onderscheidend werkt? Ik heb daar wel over nagedacht maar leek mij een beetje te arrogant. Wellicht food for thought voor mezelf dit eens opnieuw te bezien.
Ook het geven van een puntgewijze of misschien zakelijke tip, op de achterzijde, lumineus idee. Wat dat betreft ga ik eens even opnieuw daarover nadenken wat design betreft want je kaartje is absoluut je eerste binnenkomer.
Ik las dat u ongevraagd kaartjes toegezonden krijgt. Dat leek mij nu weer een doodzonde want dat betekend dat je ergens om 'schreeuwt'. Me dunkt.
Ik ben wel zo 'arrogant' geweest, in het verleden, zakenrelaties te vragen wat ze van het kaartje vonden. De antwoorden gaven mij een 'voldoende' maar tegenwoordig is dat klaarblijkelijk niet helemaal voldoende meer.
Helemaal raak en daar zou ik graag nog aan toe willen voegen om aandacht te besteden aan de wijze waarop je een visitekaartje aanbiedt en ontvangt. Neem het met respect aan en lees wat er op het kaartje staat, stel vragen over hetgeen je niet begrijpt, mist of meer over wil weten en je begint het gesprek prima. De meeste Nederlanders zie je helaas de voorzet missen en het kaartje onbekeken in de zak steken of op tafel laten liggen.
Overigens is het visitekaartje onderdeel of verlengstuk van de huisstijl, dat met elkaar in harmonie moet zijn en communicatief sterk.
Marcel van Vliet
|
|
22
-
03
-
2010
|
08
:
23
uur
Beste Phil,
Goed artikel om te lezen en ik zal hier binnen onze onderneming eens kritisch naar kijken.
Ik heb nog wel een leuke anekdote over visitekaartjes. Ik heb ooit een aantal jaren in de directe verkoop gezeten en één van de hobbels die genomen moest worden was de dooddoener: ''Geef mij uw kaartje maar, etc.''
Ik heb toen kaartjes laten drukken met MIJN KAARTJE erop, welke ik vervolgens overhandigde.
Het ijs was gebroken en ik kon weer verder met mijn verkoopactiviteiten.
geert
|
|
22
-
03
-
2010
|
08
:
27
uur
Stijl en kleur van een visitekaartje zeggen veel over iemand. Een artikel met een dt-fout nog meer. Dan mag hij/zij nog zo'n perfecte naamkaartjes hebben... met of zonder titel voor of na de naam!
''omdat het eigenlijk geen doel heeft en het ook niets verteld over de kwaliteit van ons werk.''
mike Stas
|
|
22
-
03
-
2010
|
09
:
53
uur
Erg goed stukje! Zelf heb ik ook een erg leuke ervaring. Mijn foto wordt ook getoond op mijn visitekaartje. Recentelijk kwam ik bij een klant en daar hing mijn kaartje op het prikboord in de kantine, om geruild te worden tegen een voetbalkaartje van een speler van PSV. Zo blijf ik letterlijk en figuurlijk bij mijn klanten hangen!
Will Lemeer
|
|
22
-
03
-
2010
|
10
:
14
uur
Beste Phil,
Even over imposante titels op een visitekaartje.
Ik gebruik al jaren een visitekaartje met:
Will Lemeer, M.V.A.
Hoogst zelden dat iemand durft te vragen waarvoor dat M.V.A. staat. Welke titel of welke studierichting dat is.
Als ze het niet vragen, zeg ik het zelf wel. M.V.A. staat voor Manus Van Alles. Omdat ik een eigenaar van een bedrijf(je) als Manus Van Alles zie. En ook omdat ik vind dat zakendoen best met een knipoog kan.
Het ijs is dan gebroken. En ook in de toekomst als ze M.V.A. zien weten ze nog wie daar achter zit.
Een goed stuk Phil. De meeste mensen die visitekaartje ontvangen draaien het meteen om en ja...vaak zie dat er niets op staat een gemiste kans zou ik denken. Toen ik zelf visitekaartjes moest hebben heb ik dit aangepast en er een afbeedling opgezet wat vervolgens ook een aanknopingspunt was voor een gesprek.
Dat de meeste mensen visueel zijn ingesteld is inderdaad waar, echter slechts weinigen denken hierover na bij het ontwerpen van het visistekaartje. Geef visueel ook aan wat je als bedrijf doet, een foto of afbeelding kan een goed hulpmiddel zijn.
Het is een VISITEKAARTJE, de naam geeft het al aan dus laat het dat dus ook zijn een uitnodiging tot een visite.
Met een vriendelijke groet,
John Soumang
Tom Hettinga
|
|
31
-
03
-
2010
|
18
:
50
uur
Ik denk dat de invloed van visitekaartjes schromelijk wordt overschat. Er wordt vaak mee gestrooid (is het soms een aparte KPI geworden?), terwijl het niet op de situatie van toepassing is. En je ziet dan zo'n zelfvoldane blik bij de gever van 'zo weer een kaartje weg'. Als op een wonder hoopt deze dan dat er wel iets zal gaan gebeuren. Zuinig zijn met je kaartje, dat lijkt mij veel belangrijker, en dan is het ook handig als je er wat op kunt schrijven. Niet van die kunstig geplastificeerde dingen waar je niets op kunt schrijven.
Ik ben het helemaal met Tom eens. Mensen krijgen vrijwel nooit van mij een visitekaartje als ik niet iets meer van ze weet. Sterker nog, het liefst schrijf ik achter op mijn visitekaartje een persoonlijke boodschap voor de ontvanger. Dan onthouden ze me pas beter. En dat kan pas als je de ontvanger hebt laten vertellen.
Mijn visitekaartje is dus expres wit aan de achterkant en niet gelamineerd.
Ben blij met de feedback op dit artikel. Denk dat ik er maar een boek over ga schrijven.
@Paul Iedere redenering heeft zijn eigen waarheid. Ik hoop dan wel dat je een goed leesbaar handschrift hebt ;>).
Ik kwam pas iemand tegen die de achterkant van zijn visitekaartjes had laten bedrukken met allerlei verschillende spreuken. Het werd daardoor een verzamelobject maar miste wel zijn doel!
Marcel van Vliet
|
|
1
-
04
-
2010
|
13
:
11
uur
ik krijg de indruk dat het fenomeen visitekaartjes een beetje aan het doorslaan is, zelfvoldane blikken, persoonlijke boodschappen. Het is m.i. echter alleen een hulpmiddel voor het (wederzijds) beheren van relaties.
De relatie moet JOU herinneren en niet jouw visitekaartje en dit bereik je niet door bovenstaande maar uitsluitend door jou zelf.
Het visitekaartje is slechts het hulpmiddel.
Goed, deze discussie gaat niet over het hoe en waarom van het achterlaten van een goede, bijzondere, aparte indruk. Kunnen we wel een ander topic voor starten . . . . PHIL
Jane Trotsenburg
|
|
2
-
04
-
2010
|
11
:
16
uur
Beste heer Kleingeld,
Met interessse uw artikel gelezen!
Als kleine opmerking: U heeft een zeer mooie energieke rode stropdas aan!
Kleurt goed bij u.
Met vriendelijke groet,
Jane Trotsenburg
SecretariA.nl
Gerard Vooren
|
|
4
-
06
-
2010
|
15
:
07
uur
Zeer interessant artikel. Ik ben het helemaal met je eens. Mensen onthouden beelden veel beter en langer dan woorden. Ik ben zelf een visitekaartje aan het ontwerpen voor mijn bedrijf. Een handige website (Klik hier) . Ik wil mijn visitekaartje op een speciaal materiaal laten drukken. Weet iemand een drukker die met speciale materialen voor visitekaartjes werkt? Alvast bedankt!
Goed artikel! De klassieke visitekaartjes zijn onvervangbaar. Vaak een eerste indruk in je professionaliteit en visie. Ze zullen er altijd zijn en de vraag is nog steeds enorm groot. Impact mag niet overschat worden maar zeker ook niet te onderschatten.
Erg interessant artikel. Een visitekaartje betekent veel: het geeft een belangrijke eerste indruk af.
Peer Froehling
|
|
28
-
06
-
2010
|
08
:
38
uur
(Universitaire) titels weglaten? Dan ga maar eens op bezoek bij een Duits bedrijf; als je geen titel laat zien in correspondentie of op je kaartje kom je zeer waarschijnlijk niet verder dan de portier.
En zeker waar tegenwoordig in de technische sector (helaas) steeds vaker de scepter gezwaaid wordt door economen of bedrijfskundigen is het buitengewoon zinvol om direct aan te kunnen geven of je ook nog een inhoudelijke gesprekspartner kunt zijn.
Aan de andere kant: gebruik nooit een titel als dat niet functioneel is. Dit lijkt me een beter en wat genuanceerde advies dan in het (verder wel aardige)artikel wordt aangegeven.
Dus in deze reactie laat ik al mijn moeizaam verworven titels gewoon weg.
@Peer In Europa zijn met name Duitsers, Zwitsers en Fransen nog gevoelig voor titels. Heb er in Zwitserland ooit eens een grap mee uitgehaald om jouw stelling te bewijzen. Je opmerking heeft me wel geprikkeld een vervolg artikel te schrijven over gebruik van visitekaartjes in diverse buitenlanden. Zal dit morgen plaatsen.
Ik heb met genoegen de commentare gelezen en herken deze ook. Wij produceren voor ondernemers plastic visitekaartjes die aan de voorkant zijn voorzien van de gegevens en aan de achterzijde waar je bedrijf voor staat.
Kaarten die in het buitenland worden uitgegeven plaatsen wij meestal de titel bij, maar voor kaarten hier in Nederland is dit niet van toepassing.Ik geef ook altijd het advies om zuinig om te gaan met je visitekaartje, geef je een visitekaartje dan moet het net zijn of je iets bijzonders weggeeft.
Een goed visitekaartje geeft de o zo belangrijke eerste indruk. Als je al op visitekaartjes gaat bezuinigen is dat typerend voor je bedrijf. Zorg dus voor mooie en professionele visitekaartjes.
Een goed artikel, waarin duidelijk beschreven wordt wat belangrijke aspecten zijn in het ontwerpen van een visitekaartje. Ik miste echter één aspect: het belang van opvallende visitekaartjes.
Verder, mijn persoonelijke ervaringen met visitekaartjes is dat het vaak vrij lastig is om zelf visitekaartjes te ontwerpen. Gelukkig heb ik in ByMe.nl ((Klik hier) een website gevonden die me in staat zelf gemakkelijk visitekaartjes te ontwerpen en te bestellen. Misschien ook interessant voor anderen die zelf graag visitekaartjes ontwerpen?
Geweldig artikel, veel hangt toch af van je doelgroep en te hanteren stijl. Belangrijkste lijkt me toch om ervoor te zorgen dat het visitekaartje een inkijk geeft in je professionaliteit en aanpak.
Een goed artikel, waarin duidelijk beschreven wordt wat belangrijke aspecten zijn in het ontwerpen van een visitekaartje. Ik miste echter één aspect: het belang van opvallende visitekaartjes.
Rob
|
|
26
-
10
-
2010
|
10
:
31
uur
Bedankt Phil; we zijn net bezig met het veranderen van de huisstijl en voor het eerst(!) maken van visitekaartjes.
In onze tandartsenpraktijk werken we zonder papier, dus je begrijpt dat ik direct werd gegrepen door het ''digitaal opslaan van visitekaartjes in de telefoon''. Kan je mij tippen waar ik zo'n prog kan vinden?
Als je een iPhone hebt zijn er talloze gratis apps waar je een digitaal kaartje kunt maken en uitwisselen met andere mobieltjes met Bluetooth. Ook andere mobieltjes bieden soortgelijke mogelijkheden. Succes!
Ik freubel graag websites in elkaar..... werkelijk de nadruk op 'freubelen' want ik ben niet op zoek naar opdrachten, neem ze ook niet aan op dat vlak, maar speel graag wat met technieken en probeer het graag zelf eens uit
A good article that clearly describe what aspects are important in designing a business card. But I missed one aspect: the importance of striking business cards.
A good article that clearly describe what aspects are important in designing a business card. But I missed one aspect: the importance of striking business cards.
De klassieke visitekaartjes zijn onvervangbaar. Vaak een eerste indruk van uw professionaliteit en visie. Ze zullen er altijd zijn en de vraag is nog steeds enorm.
Wat ik leuk vind is dat er zoveel coaches zijn op het gebied van werk en zij willen zo veel info vertellen over marktonderzoeken, visitekaartjes enz.
Wat ik mij afvraag: Helpen ze mensen omdat ze willen helpen of bestempelen ze zich als coach omdat ze misschien weten dat het goed geld oplevert.
Kiest men voor geld of echt voor de mens?
Wat ik leuk vind is dat er zoveel coaches zijn op het gebied van werk en zij willen zo veel info vertellen over marktonderzoeken, visitekaartjes enz.
Wat ik mij afvraag: Helpen ze mensen omdat ze willen helpen of bestempelen ze zich als coach omdat ze misschien weten dat het goed geld oplevert.
Kiest men voor geld of echt voor de mens?
Mooi verhaal, maar ook zeker waardevol zijn de reacties. Ben als starter druk bezig met de huisstijl en zit me suf te peinzen over wat er dan op de achterzijde kan. Heeft trouwens iemand hier een idee wat te doen als je je kaartje bij een cadeau of bos bloemen wil voegen: gebruik je dan je kaartje met je naam, of een kaartje zonder je naam met eventueel een andere tekst?
@Hans als ik jou was zou ik altijd een kaartje met je naam erop gebruiken, maar vraag je eens af of een commerciële boodschap bij het schenken van een bos bloemen past.
Nog een aanvullende tip: steeds vaker worden zogenaamde 'upcodes' gebruikt ( vierkantjes met blokjesstructuur) die je met een smartphone kunt scannen. Misschien een idee om deze op je kaartjes te laten afdrukken waardoor je nog veel meer info kunt geven.
@Phil: als je een bos bloemen laat afleveren bij een collega-ondernemer is dat vaak toch wel een commerciële actie. Maar ik begrijp dat je dat niet zo snel zou doen. Misschien dan kaartje zonder naam en er dan zelf wat opschrijven?
'upcodes' is wel een aardig idee. Maar hoe lang zijn die nog actueel? Dan zit je met iets op je kaartje dat niet meer/goed werkt.
Ik ben het helemaal eens met de stelling dat je niet moet bezuinigen op je visitekaartje. Los van de informatie op het kaartje kan je je ook onderscheiden door een ander materiaal te gebruiken. Transparant plastic of een kaartje van metaal zijn nieuwe bijzondere mogelijkheden.
Mooi verhaal, maar ook zeker waardevol zijn de reacties. Ben als starter druk bezig met de huisstijl en zit me suf te peinzen over wat er dan op de achterzijde kan!!
als je een bos bloemen laat afleveren bij een collega-ondernemer is dat vaak toch wel een commerciële actie. Maar ik begrijp dat je dat niet zo snel zou doen. Misschien dan kaartje zonder naam en er dan zelf wat opschrijven?
Mooi verhaal, maar ook zeker waardevol zijn de reacties. Ben als starter druk bezig met de huisstijl en zit me suf te peinzen over wat er dan op de achterzijde kan. Heeft trouwens iemand hier een idee wat te doen als je je kaartje bij een cadeau of bos bloemen wil voegen: gebruik je dan je kaartje met je naam, of een kaartje zonder je naam met eventueel een andere tekst?
Bedankt voor het artikel. Een eerste indruk is heel belangrijk. De visitekaart speelt hierbij een belangrijke rol! Wist je dat er nu ook NFC visitekaarten zijn?