zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Effectief netwerken met 50 contacten

Door: Phil Kleingeld,   19-02-2010,   14:17 uur
 

Netwerken kan frustrerend en tijdrovend zijn; vooral voor mensen die nog steeds niet kunnen of willen begrijpen wat netwerken nu eigenlijk inhoudt en zich stukbijten op het verzamelen van nieuwe contacten. Men gaat onterecht van de gedachtegang uit dat meer ook beter betekent. Ik ken mensen die op LinkedIn en andere sociale media al meer dan 7000 ‘vrienden’ hebben.

Contactverslaafden


In hun streven naar meer contacten lijken ze veel op jongeren die de uitgangen van een bekende supermarktketen belegeren in de hoop meer voetbalplaatsjes te kunnen bemachtigen. ‘Zullen we linken?’ is een veel gestelde vraag op de diverse sociale media en als bijen komen de verzamelaars op de honing af. Op de vraag waarom ze zoveel contacten hebben krijg ik meestal als antwoord:’Je weet maar nooit of er iemand tussen zit die je nog eens kunt gebruiken.’ 

De contactverslaafde verzamelaars leven in de hoop dat het nog eens geluk zal brengen. Dit gedrag lijkt ook verdacht veel op dat van de deelnemers aan de Postcodeloterij die dat alleen doen vanwege de onverdraaglijke gedachte dat iedereen in de straat iets zou kunnen winnen en zij niet. Voor alle duidelijkheid; sociale media zijn prima onderzoek- en informatiebronnen waar je veel meer mee kunt dan contacten verzamelen, ook al beperken veel gebruikers zich tot het laatste. 

Aandachtsgebieden bepalen netwerk
Ondernemers en managers hebben in hun werk met ongeveer 36 verschillende aandachtsgebieden te maken:

Adviseurs, Administratie, Boekhouding, Bank, Belastingen, Beslissingen, Communicatie, Communicatiemiddelen, Commerciële activiteiten, Concurrentie, Creativiteit, Delegeren, Drukwerk, Exporteren, Geld, Houding/gedrag/zelfvertrouwen, Importeren, Informatie, Investeringen, Klanten, Kosten, Leidinggeven, Leveranciers, Logistiek, Netwerken, Sociale media, Onderhandelen, Organisatie, Personeel, Product, Regels en Wetgeving, Relatiebeheer, Risico’s, Strategie, Effectiviteit, Verzekeringen.

Het zou natuurlijk geweldig zijn als iedere ondernemer en manager van al deze aandachtsgebieden alles af zou weten, maar zulke ‘supermensen’ ben ik in mijn carrière nog niet tegengekomen. Nou ja, op een enkele zichzelf overschattende manager na, maar daarvan zijn er toch niet zoveel? Gelukkig behoeft u niet van alle aandachtsgebieden de hoed en de rand te kennen, als u maar weet bij wie u ontbrekende informatie kunt halen. Het goede nieuws is dat u daar geen 7000 contacten voor nodig heeft; u kunt het met aanzienlijk minder af.  

Met 50 relaties netwerken
Waar het bij netwerken om draait, is dat dit een specifiek doel moet dienen. Het moet gericht zijn op het geven en krijgen van informatie om het gestelde doel sneller te bereiken dan zonder netwerken en om elkaar te ondersteunen in de zakelijke carrière. Simpel gezegd is netwerken een snelheidsmonster en niet, zoals velen netwerken nog zien, een primaire manier om acquisitie te plegen. Natuurlijk kunt u bijna alles wat u wilt weten op het internet vinden als u tenminste weet hoe u moet zoeken. Vaker is één telefoongesprek met een vertrouwde relatie voldoende om te weten wat u wilt weten. Wie kunt u bellen als u wat meer wilt weten over iets specifieks over de aangegeven aandachtsgebieden?

Om optimaal gebruik te kunnen maken van uw netwerk is het handig om de volgende controle op uw huidige netwerk los te laten:

1. Welke discipline is nog niet in uw netwerk vertegenwoordigd?
2. Welke huidige netwerkcontacten kunnen u helpen lacunes op te vullen?
3. Hebt u altijd de contactgegevens van uw netwerkcontacten bij u?
4. Hoe heeft u deze gegevens afgeschermd tegen inbreuken in hun privacy?
5. Welke aanvulling van netwerkdisciplines moet uzelf regelen?
6. Welke contacten kunt u schrappen omdat dit bijvoorbeeld ‘halers’ zijn en geen delers van informatie?

Als u klaar bent met het geven van een antwoord op deze vragen, dan zult u zien dat u met 50 contacten heel ver komt.

Tijdverspilling
Om de lacunes in uw netwerk op te vullen kunt u natuurlijk naar netwerkbijeenkomsten gaan of wat daar voor door moet gaan, maar het bezoeken daarvan is meestal een verspilling van tijd. Wees daarom in het bezoeken van bijeenkomsten selectief. Vraag u af wie u wilt ontmoeten en waar deze mensen waarschijnlijk bij elkaar komen. Vraag vooraf een deelnemerslijst op en kijk of er mensen tussen zitten waarmee u eens nader wilt kennismaken. Vraag u dan wel af waarom ze in u geïnteresseerd zouden kunnen zijn.

Bedenk dat de factor tijd een belangrijke rol speelt in het opbouwen van een vertrouwensrelatie; een noodzaak voor het aangaan van zakelijke relaties.  Bezoek daarom bijeenkomsten waar u wat langer aan elkaar kunt ruiken. Het deelnemen aan een congres, training of workshop blijkt aanzienlijk effectiever te zijn dan de talloze, veelal gratis, bijeenkomsten die bezocht worden door allemaal mensen die willen verkopen. Bij gebrek aan inkopers, zo blijkt uit diverse onderzoeken, wordt er dan nauwelijks ‘gekocht’ en nog minder interessante informatie uitgewisseld. Het opbouwen van een goed functionerend netwerk kost geld en moeite. Daarom, investeer in uzelf, in uw netwerk, en haal meer uit uw netwerk dan nu het geval is.

Succes!

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:
Phil H. Kleingeld is auteur, ghostwriter en columnist, Onder de naam Rent-a-Pen verzorgt hij workshops in hedendaagse digitale en analoge communicatievormen waaronder sociale media. Phil is daarnaast spreker en auteur van 24 boeken op het gebied van zakelijke communicatie zoals netwerken, verkoop, telefonische communicatie, relatiebeheer, time management, marketing en schriftelijke communicatie.

Een van de specialisaties van Phil is het verzorgen van workshops over sales gerelateerde onderwerpen als Neuroselling, Storytelling en Offertes omzetten in opdrachten. 

Hij is te volgen op Twitter , LinkedIn, Instagram
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
22-02-2010
 | 
09:37 uur
Om te netwerken is het belangrijk de groep waarbinnen je netwerkt te managen. Bij een massabijeenkomst met enkele honderden deelnemers is dat per definitie onmogelijk, je kunt maar een beperkt aantal mensen ontmoeten en een fatsoenlijk gesprek is niet te voeren door de herrie. Neem daarbij dat je constant wordt belaagd door marketeers, notarissen en bankmedewerkers die je hun kaartje en diensten aan willen bieden, dan word een dergelijk event nutteloos.
Mensen kunnen een groep van maximaal 8 tot 12 mensen tegelijk managen.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10