Vandaag had ik tijdens de lunch een boeiend gesprek met een beeldend kunstenares. Ineens zaten we te praten over Personal Branding en hoe een kunstenaar zich kan onderscheiden van anderen; een hele uitdaging.
Hoe doen anderen het?
Wat ik als coach in zo’n situatie doe is eerst maar eens het terrein grondig aftasten waarbij ik door het stellen van een paar vragen er probeer achter te komen hoe ‘de paarden’ in de kunst lopen. We spraken over o.a. Piet Mondriaan die op het einde van zijn schilderscarrière bijna eindeloos bezig was het zelfde thema onder de aandacht te brengen. Door zijn schilderijen met blokken en strepen werd hij direct herkenbaar, evenals kunstenaars als Ans Marcus die eindeloos lijkt voort te borduren op hetzelfde thema of Jos Crezee die zijn faam kreeg door eindeloos te variëren op het thema ‘koeien’.
Niet alleen bij kunstenaars merkt men dat het hebben van een herkenbare stijl, meestal vanwege het gekozen thema dat jarenlang wordt volgehouden, tot succes kan leiden. Bij beroepsmatige sprekers is dat ook goed te zien en te horen. Ratelband werd bekend door slechts één kreet, Tsjakkaaaaa, en zijn energieke manier van optreden. Pas toen hij andere dingen ging doen vervlakte de belangstelling voor zijn spreekbeurten en trainingen en nam het succes direct af. Als u een keer een spreekbeurt van bijvoorbeeld Martijn Aslander of Robert Benninga heeft meegemaakt is een tweede bezoek meestal niet meer nodig want ze vertellen al jarenlang hetzelfde verhaal. Dat doet overigens niets af aan de inhoud daarvan of hun deskundigheid maar het wordt op den duur wel erg saai. Beroemde schrijvers doen niets anders. Als ze eenmaal een eerste boek in een herkenbare eigen stijl hebben gepubliceerd, is het zaak om vooral zo lang als mogelijk bij hetzelfde thema te blijven. De schrijfster van de Harry Potter boeken, J.K. Rowling, is daarvan een sprekend voorbeeld. Zelfs onze koningin onderstreept haar herkenbaarheid door jarenlang geen verandering aan te brengen aan haar haardracht en de hoeden die zij draagt. Deze bewust gekozen stijl komt telkens weer terug in portretten, afbeeldingen op munten, postzegels en ga zo maar door. Saai, maar wel erg herkenbaar.
‘Saaiheid’ is een sleutel tot succes.
Tijdens mijn gesprekken met startende ondernemers komen onderwerpen als ‘succesfactoren en herkenbaarheid’ regelmatig ter sprake. In het boek ‘Geheimen van succes’ werden de succesfactoren van 24 ondernemers onder de loep genomen. Wat zij allemaal als gemeenschappelijke succesfactor hadden was hun specialisatie. Zij gingen niet met een complete reeks aan verschillende diensten en/op producten aan de gang, maar zij kozen met zorg één dienst (of gelijksoortige diensten en/of producten) uit waarmee zij zich in de markt konden onderscheiden. Dit lijkt een ogenschijnlijk saaie aangelegenheid te zijn, maar het draagt wel bij aan hun herkenbaarheid in de markt en herkenbaarheid is een belangrijke succesfactor. Immers, het spreekwoord zegt ’Onbekend maakt onbemind!’ en als u succes wilt hebben zult u eerst moeten werken aan het vergroten van uw bekendheid.
Succes is een keuze
Op uitnodiging van de beeldend kunstenares bezocht ik haar atelier waar zij mij trakteerde op een schitterde collectie olieverfschilderijen in diverse stijlen en met verschillende voorstellingen. In één woord prachtig! Het gesprek kwam op herkenbaarheid van stijl en ik vroeg haar hoe ze aankeek tegen het werk van kunstenaars die heel herkenbaar in de markt zijn vanwege de steeds terugkerende vormen en/of voorstellingen. ‘Zij zullen allemaal ongetwijfeld hun vorm hebben gevonden en uit angst hun bekendheid te verliezen jarenlang hetzelfde blijven produceren. Ik vind het een saaie manier van kunst bedrijven en als ik moet kiezen tussen succes op basis van variaties op hetzelfde thema of elke keer iets totaal anders doen en geen of minder succes met mijn kunst hebben, dan kies ik voor het laatste.’
Tips voor saaiheid:
Zorg voor een duidelijk herkenbaar gezicht van uw onderneming door het toepassen van enkele ‘saaiheidtips’:
1. Zorg voor een duidelijke herkenbare huisstijl van website, blog, Twitter-account, nieuwsbrief, drukwerk, brochures en folders, de stand op een beurs en de belettering op uw bedrijfswagens.
2. Kies een duidelijke specialisatie op basis van een long tail of wide tail marketing strategie.
3. Zorg voor een druppeleffect in al uw berichten. Zend steeds dezelfde boodschap uit, gebruik steeds hetzelfde herkenningsmelodietje, hetzelfde logo, dezelfde kleding etc.
4. Breng de boodschap over op al uw medewerkers (van magazijnbediende, tot manager) en train hen in het eensluidend overbrengen daarvan op anderen.
5. Een constante kwaliteit van uw producten en diensten dragen bij aan een consistent imago; stel daarom regels op om de kwaliteit van uw zogenaamde key performance indicators te bewaken en te controleren.
6. Heeft u toch behoefte aan variatie? Onderdruk die neiging tot het bijna fysiek pijn doet en ga er pas toe over als u met uw huidige specialisatie een grote herkenbaarheid in de markt heeft gekregen en laat die vooral niet los; ook als u er andere diensten of producten bij wilt nemen.
Over de auteur: Phil H. Kleingeld is auteur, ghostwriter en columnist, Onder de naam Rent-a-Penverzorgt hij workshops in hedendaagse digitale en analoge communicatievormen waaronder sociale media. Phil is daarnaast spreker en auteur van 24 boeken op het gebied van zakelijke communicatie zoals netwerken, verkoop, telefonische communicatie, relatiebeheer, time management, marketing en schriftelijke communicatie.
Een van de specialisaties van Phil is het verzorgen van workshops over sales gerelateerde onderwerpen als Neuroselling, Storytelling en Offertes omzetten in opdrachten.