LinkedIn is een superkrachtige tool die ons kan helpen snel resultaten te halen. Er zijn echter een aantal belangrijke karakteristieken die uw resultaten en imago negatief kunnen beïnvloeden als u niet weet hoe ze werken of er geen rekening mee houdt. In dit artikel krijgt u de top zeven.
1. "Invitations" sturen naar onbekenden Als u een uitnodiging om te linken stuurt naar mensen die u nog nooit heeft ontmoet en 5 personen drukken op "I don’ Know this Person", dan worden uw mogelijkheden om mensen een uitnodiging te sturen beperkt tot degenen wiens email adres u kent. Naast het feit dat dit uw mogelijkheden beperkt, kan het slecht zijn voor uw imago. Als u niet wist dat dit zo werkte en u stuurt een bericht naar de LinkedIn Helpdesk met een vriendelijke boodschap, dan heffen ze deze beperking terug op. Tenzij u in de "boosheid" blijft volharden natuurlijk.
2. Onpersoonlijke "invitations" sturen De standaard invitatie van LinkedIn is "Hi, I’d like to add you to my network." Dit is een onpersoonlijke invitatie en in het Engels. Dit kan mensen waarmee u een relatie hebt en vooral degenen waarmee u een relatie wil opbouwen, voor de borst stuiten. Maak uw uitnodigingen dus altijd persoonlijk!
3. Een vakantiefoto bij uw "Profile" plaatsen. LinkedIn is een website voor zakelijke contacten. Als u daar een vakantiefoto van uzelf in uw zwembroek of met tien biertjes voor uw neus op zet, dan zal u door potentiële zakelijke relaties niet serieus genomen worden. De eerste indruk die iemand heeft, bepaalt voor een groot deel van het verdere verloop van de relatie of u dat nu wilt of niet. Extra tip daaromtrent: gebruik een foto waarop alleen uw hoofd te zien is en waarop u glimlacht.
4. Misbruik van "Answers" Als u het onderdeel "Answers" misbruikt om uw producten of diensten te verkopen, dan kunnen andere LinkedIn gebruikers uw antwoord "flaggen". Als u een paar "flags" heeft, dan wordt uw vraag verwijderd. Doet u dit enkele malen, dan heeft u niet meer de mogelijkheid om vragen te stellen.
5. Ongepast gedrag Als u zelf te opdringerig bent of andere ongepast gedrag vertoont, dan kunnen anderen uw Profile "flaggen" wat tot verwijdering van uw account kan leiden.
6. Iedereen in de keten kan alle berichten van een "Introduction" lezen Als u iemand een aanvraag voor een introductie stuurt via ‘Get introduced through a connection’, dan moet u altijd twee berichten schrijven: één voor de uiteindelijke ontvanger en één voor uw eerstegraads contact. Wees u er bewust van dat iedereen in de keten beide berichten kan lezen. In de praktijk betekent dit dat uw eerstegraads contact het bericht aan hem of haar en het bericht aan de uiteindelijke ontvanger kan lezen, dat uw tweedegraads contact uw beide berichten kan lezen plus het bericht van uwe eerstegraads contact aan hem of haar, en dat de uiteindelijke ontvanger uw twee berichten kan lezen, het bericht van uw eerstegraads contact aan uw tweedegraads contact en van uw tweedegraads contact aan hem of haar. Wees dus altijd professioneel in alle berichten die u stuurt, of het nu een vraag voor een introductie van uzelf is of een bericht van iemand anders dat u doorstuurt.
7. Opnemen van uw email adres in uw naam Dit is een tactiek die wordt toegepast door vele LION’s (LinkedIn Open Networkers) en andere mensen die zoveel mogelijk Invitations willen ontvangen. Als dat is wat u wilt, dan kan u deze tactiek toepassen. Wees echter wel gewaarschuwd dat dit tegen de regels van de LinkedIn User Agreement ingaat. Voor zover ik weet heeft LinkedIn nog niemand van de website verbannen die dit doet, maar ze hebben dus wel het recht om dat te doen. Daarnaast kan het (potentiële) zakelijke relaties die meer willen focussen op een klein netwerk van goede contacten dan op een groot netwerk van duizenden contacten afschrikken en doen twijfelen aan de aandacht die u aan hen zal schenken als zij eenmaal klant, leverancier of partner zijn. Ze zouden kunnen denken dat u geen tijd voor hen heeft, aangezien u uw netwerk op LinkedIn wil uitbreiden en dient te onderhouden.
Samen met zijn team van Networking Coach geeft Jan presentaties en opleidingen op het vlak van (online en offline) netwerken en referrals. Klanten zijn zowel grote organisaties zoals Deloitte, IBM, ING, Mobistar, Nike en SAP als kleine bedrijven en freelancers.
Jan is tevens gastdocent bij de internationale MBA programma's van RSM Erasmus Rotterdam en Vlerick Leuven Gent Management School.
Beste Jan, ik wil toch even reageren op dit artikel, puntsgewijs:
1 - ik stuur al tijden invites naar onbekenden, maar motiveer ze zeer goed, wordt vrijwel altijd geaccepteerd, en leef al maanden met een 'block' van linkedin, gaat prima.
2 - deels mee eens, een Open Networker zal zonder meer een algemene invite accepteren
3 - een vakantiefoto bij je profiel is een uitgelezen gelegenheid om over aan de praat te raken. daarnaast geeft het een leuk 'menselijk' beeld van de persoon.
4 - als een vraag wordt gesteld en je hebt daar een antwoord op in de vorm van een te kopen dienst op product, prima. Je lost immers een probleem op en helpt daarmee de vraagsteller
5 - wat is te opdringerig, wat is ongepast ?
6 - wat is nu precies het 'punt' wat je wilt maken met deze stelling ? Als je iemand kent uit de kroeg en je wilt deze persoon gebruiken voor een introductie, kan je best refereren aan dit kroeggesprek.
7 - je kunt je e-mail adres op andere plekken invoeren, waarmee het dus ook zichtbaar is. Lood om oud ijzer.
Het mooie van de ontwikkeling van sociale netwerken is dat er nauwelijks controle op is, het karakter wordt bepaald door de 'leden', die zich dan ook nauwelijks laten sturen door artikelen met een hoog ''open deuren'' gehalte zoals hetgeen je hier hebt geschreven. Als de LinkedIn massa dat wel zou gaan doen, zou het verworden tot een saaie eenheidsworst. Mijn stelling: doe waar je je lekker bij voelt op LinkedIn en het zal verder blijven ontwikkelen richting een nog interessanter platform.
Erg subjectief; met betrekking tot het onderwerp dat je behandeld zijn er geen vuistregels of richtlijnen. Iedereen kan hier zijn eigen strategie in bepalen....
Ik heb wellicht niet duidelijk genoeg aangegeven dat ik met deze tips mensen heb willen waarschuwen wat mogelijke gevolgen kunnen zijn.
Ik ben zelf voorstander dat iedereen zijn/haar eigen strategie volgt. Deze mag wat mij betreft regelrecht tegen de tips ingaan die ik hier schrijf.
Wat wij echter vaak zien en horen tijdens onze trainingen en presentaties (die trouwens veel uitgebreider zijn dan enkel LinkedIn, LinkedIn is in mijn ogen een zeer krachtige tool die een netwerk strategie kan ondersteunen, geen doel op zich) is dat veel mensen niet weten wat ze met LinkedIn moeten en ook niet welke gevolgen bepaalde acties hebben.
Dit artikel is vooral voor hen bedoeld zodat ze geďnformeerde beslissingen kunnen nemen.
Johan 1 heeft duidelijk een strategie voor zichzelf opgesteld waar hij NA het nadenken over deze zaken bepaalde keuzes heeft gemaakt.
Zelf volg ik een andere strategie, maar ik ben niet degene die zegt dat mijn weg de enige goede is.
Dus ik sluit me aan bij wat Johan zegt: volg je eigen strategie, maar doe het wel op een geďnformeerde manier.
Prima punten, ik kan me er helemaal in vinden! Aanvullend nog: wat je reputatie ook geen goed doet, is nooit iets doen met je profiel. LinkedIn werkt het best als interactief medium: regelmatig invullen waar je mee bezig bent, actief meediscussieren en reageren op de activiteiten van je contacten. Inderdaad niet op een opdringerige, verkoopgerichte manier, zoals je zelf ook al aangeeft. Op die manier heb je veel plezier van je LinkedInprofiel!
Naast reputatie gaat het naar mijn idee ook om internet-etiquette.
Ik ga bij gedrag op LinkedIn en andere social networks uit van gedrag in de normale omgang in het bedrijfsleven, meetings, congressen, etc. Als je daar de heersende ''mores'' in acht neemt, zul je meer effect sorteren, zo ook op internet.
Persoonlijke aandacht ervaart iedereen als prettig, ook op internet. Eenheidsworst wil niemand zijn dus ook niet zo behandeld worden.
Helaas gebeuren zaken op LinkedIn vaak uit onbekendheid met de mogelijkheden die het systeem biedt (dat continue in ontwikkeling is).
Een uitnodiging van iemand die u kent maar waarop u niet wenst in te gaan, afhandelen met ''I don't know'' ipv ''archive'', gewoon omdat je de gevolgen niet kent, is een van de voorbeelden die ik regelmatig hoor.
En ja, LinkedIn is uit de VS afkomstig en daar worden de regels iets strikter gehanteerd, ook op internet, dus een block is zo behaald.
Gelukkig hebben ze sinds kort een sales-office in Amsterdam maar de techies zitten nog steeds in de VS.
Wat mij regelmatig tegenvalt is het feit dat ''contacts'' worden afgeschermd.
Staat niet sympathiek en druist volgens mij geheel in tegen het gebruik van online netwerken. Dat is juist gebaat bij openheid.
Voor het overige volg ik graag de blog van Jan en andere experts op social media-gebied om bij te blijven in de ontwikkelingen.
Beste lezer, indien wij het allemaal op een eenzelfde manier doen dan onderscheid niemand zich werkelijk.
Ik ben persoonlijk niet voor etiketten, een wat hoort aanpak en een de massa volgen methode. Ik geloof meer in authenticiteit,integriteit, eigen identiteit en persoonlijke onderscheiding dan wel benadering. Bovenal laat je hart spreken en luister goed naar de behoefte van je connectie en help haar of hem daar in en ook al verdien jij persoonlijk daar niets aan.