zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Is een bedrijfsdonatie diefstal van geld van aandeelhouders?

Door: Guido Thys Thys,   25-01-2010,   12:26 uur
 

Op een Amerikaans weblog maakt Forbes-journalist Daniel Indiviglio zich druk over het feit dat GlaxoSmithKline zijn hele malariaresearchdatabase aan een goed doel wegschenkt. Zijn argument: deze is opgebouwd door jarenlange research, betaald met geld van de aandeelhouders. Wanneer het management dit kapitaal weggeeft, is dit diefstal ten nadele van de aandeelhouders.

 
 Doorsturen    2 reacties

 
 
poll
Zijn bedrijfsdonaties diefstal ten nadele van de aandeelhouders?
 
nooit
altijd
altijd, behalve wanneer gemeld wordt aandeelhouders
niet als ze onderdeel zijn van een PR-campagne
hierover beslist de directie, niet de aandeelhouders
 
 
 
Over de auteur:
Guido Thys helpt als bedrijfsverloskundige organisaties om waarde ter wereld te brengen voor zichzelf, klanten en andere belanghebbenden. Met meer dan 160 presentaties per jaar is hij de meest gevraagde zakelijke spreker van Nederland.
Hij is de inspirator van ?Next! Coaches, een groep bijzonder dwarsliggende management- en bedrijfscoaches.
Hij is auteur van o.m. "WAKE-UP CALL: het gaat slecht dus moeten we weer even normaal doen." Werk nu mee aan zijn nieuwe boek!
Volg Guido op Twitter: GuidoThys en LinkedIn
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
26-01-2010
 | 
11:04 uur
De meeste donaties zijn gewone marketingactiviteiten. Dergelijke schenkingen worden altijd in de openbaarheid gebracht om zo het imago van het bedrijf een boost te geven.
Ook de schijndonatie van het kabinet aan Haïti valt daaronder. Het is gewoon geld dat begroot is in de nogal royale pot ontwikkelingssamenwerking en daarmee wordt vervolgens mooi weer gespeeld enkel en alleen om stemmen te halen.
Guido Thys  |   | 
26-01-2010
 | 
11:31 uur
Akkoord dat de meeste donaties binnen marketing/PR vallen, maar dan gaat het over geld (of tijd van de medewerkers, zoals by TNT Post). Wat met het voorbeeld van Glaxo-SmithKline waar het over een onderdeel van het vermogen gaat? En waar ligt de grens? Of is er geen grens?

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10