zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Salesblog: Nieuwe klanten werven met gratis diensten

Door: Michel Hoetmer,   24-01-2010,   17:23 uur
 

In mijn blog 'Alles wat je voor niets krijgt is waardeloos' gaf ik aan dat je nooit zomaar iets gratis moet weggeven. De kern van mijn betoog ligt in het woord 'zomaar'. Zonder idee of strategie is gratis diensten weggeven als parels voor de zwijnen werpen. Toch kunt u goede zaken doen door allerlei zaken gratis weg te geven. In deze blog vind u enkele ideeën.

Het succes van Google


Google begon in 1996 als een research project van twee studenten: Larry Page en Sergey Brin. Al na enkele jaren had het bedrijf een schare trouwe volgelingen. Wat daarna gebeurde is geschiedenis. Tegenwoordig overheerst Google de markt voor zoekmachines.

De reden voor het succes van Google? De eenvoud van de startpagina. Het is een simpele pagina met één veld waarin de bezoeker zijn zoekwoord kan plaatsen. Dat Google zijn concurrenten de markt uitduwde kwam niet alleen door de kwaliteit van de zoekmachine, maar ook door het feit dat de concurrenten niet als onafhankelijk werden beoordeeld door de vele advertenties. En Google is natuurlijk gratis.

Waar zit het geld?
Het ontbreken van een verdienmodel vormde aanvankelijk een probleem voor Google. Uiteindelijk kwam men op het idee van Google Adwords. De kleine tekstadvertenties die u te ziet nadat u een zoekopdracht hebt gegeven. Google houdt commerciële en niet commerciële zoekresultaten strikt gescheiden. Het bleek een goudmijn.

Wilt u over dit soort zaken meer lezen? Dan raad ik u aan het boek van Chris Anderson 'Free' (in het Nederlands) eens door te nemen. Overigens heb ik op dit boek ook kritiek. Maar dat is niet het punt. Het nut van het boek ligt in de enorme ideeënrijkdom rond het concept gratis.

Gratis kennis weggeven
Professionele dienstverleners kunnen klanten lokken door een deel van hun kennis gratis weg te geven, bijvoorbeeld in:

- weblogs,
- artikelen (nieuwsbrieven),
- gratis workshops,
- gratis webinars (presentaties via de telefoon en internet),
- white papers,
- gratis testen of tools, 
- et cetera 

Het aantal mogelijkheden is vrijwel onbeperkt. En het werkt. Zo heb ik via mijn gratis nieuwsbrief met verkooptips en adviezen een bestand opgebouwd van meer dan 11.500 abonnees. 

Mijn gratis white paper 'Hoe haalt u meer uit uw koude acquisitiegesprekken' leverde gegevens op van meer dan 1.000 prospects.

Een diaoloog aangaan
Het hele idee achter gratis kennis weggeven is een dialoog met de potentiële klant opbouwen. In ruil voor waardevolle gratis tips krijgt degene die de tips verstrekt de contactgegevens van de prospect en toestemming om reclame te maken.

Uiteraard is dit niet nieuw en ook niet typerend voor internet. Rob Woelinga en Wim van der Mark startten begin jaren negentig hun IDMK (Instituut Direct Marketing Kennis) aan de hand van een gewone mailing per brief waarin ze een aanbod deden voor een tipboekje. Op basis daarvan bouwden ze een waardevol bestand op en een bloeiende zaak. Dat bestand mailden ze vervolgens met verkoopbrieven voor hun trainingen.

Lage kosten en meer interactie
Wat wel typerend is voor internet zijn de relatief lage kosten, meer mogelijkheden tot interactie en in principe een wereldwijd bereik. Dat laatste hangt natuurlijk af van de taal waarin u uw kennis weggeeft.

Het is verstandig om niet te veel aan zelfpromotie te doen. De promotie ligt in wat u te vertellen hebt. Daarmee bouwt u een schare fans op. 

Mensen stoppen met lezen of luisteren wanneer u in uw nieuwsbrief, artikelen, white paper of presentatie allerlei commerciële verhalen vertelt of teveel over uw eigen bedrijf kletst. Ze trekken hun toestemming (=permissie) in. Dat kan op twee manieren:

1) Uw berichten negeren en gelijk in de electronische prullenbak dumpen (of uw e-mailadres toevoegen aan hun blacklist).
2) Formeel de toestemming intrekken door zich af te melden. 

Het bestand te gelde maken?
Een eigen bestand is goud waard. Door uzelf opgebouwde bestanden scoren altijd (veel) beter dan gekochte of gehuurde bestanden. Maar hoe slaat u munt uit uw bestand? Door bijvoorbeeld via uw nieuwsbrief gepast reclame te maken voor uw diensten. Zet er dan wel bij 'advertorial'. Let er op dat de nuttige inhoud in de nieuwsbrief de boventoon voert. Of verstuur geregeld een speciale commerciële e-mail (dus los van de nuttige info).

Een andere mogelijkheid (speciaal voor kennisverstrekkers) is een deel van uw content aan te bieden voor gepriveligeerde gebruikers. Marketingprofs.com en Raintoday.com werken met dit verdienmodel. Het zijn websites met een vracht aan nuttige informatie over respectievelijk marketing en commerciële dienstverlening. Een deel van de (premium)artikelen en manuals is uitsluitend toegankelijk voor betalende abonnees.

Free riders
Reken op een groot aantal mensen die uw materiaal wel lezen en er lering uit trekken, maar nooit zaken met u doen. Anderzijds zijn er mensen die vertrouwen in u krijgen en uiteindelijk zaken met u doen. Daar is het allemaal om begonnen. 

Gratis heeft een grote aantrekkingskracht. Zeker als het gaat om contacten met potentiële klanten op te starten. Het is voor u niet gratis. Want artikelen schrijven en een website bouwen kost heel veel tijd en energie.

 
 Doorsturen    5 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Lodewijk  |   | 
25-01-2010
 | 
12:14 uur
Uw karakterisering van Wikipedia is wat kort door de bocht. ''Wikipedia heeft nog steeds geen verdienmodel bedacht'' stelt u. Wikimedia heeft er nadrukkelijk voor gekozen om geen verdienmodel te zoeken, aangezien het een non-profit is. Om die reden past het dan ook wat slecht in uw rijtje en artikel. De website is bewust afhankelijk van donaties, omdat dat onafhankelijkheid waarborgt en ervoor zorgt dat de artikelen neutraal kunnen blijven en niet biased lijken omdat er een reclame van BMW boven het artikel over een auto staat. Zelfs de schijn van onneutraliteit zou de waarde van de informatie doen verminderen.
Fokkelien  |   | 
25-01-2010
 | 
13:19 uur
Mooie aanvulling op het vorige verhaal.
Michel  |   | 
25-01-2010
 | 
14:39 uur
@lodewijk Bedankt voor de correctie.

Zo bekeken past wikipedia-voorbeeld inderdaad niet in het rijtje. Ik heb het voorbeeld verwijderd.
Ad de Beer  |   | 
25-01-2010
 | 
21:54 uur
We moeten eindelijk eens af van het anglo saksische denken dat we alleen maar dingen moeten doen om eraan te verdienen. Juist dit winstbejag, het steeds maar denken in nemen, geld, kapitaal en vermogen heeft de wereld afgelopen jaar in een crisis geworpen die de geschiedenisboekjes zal halen.
Alleen maar denken in termen van geld schijnt nog steeds niet uitgebannen te zijn en hoewel Michel al een geweldige omslag heeft gemaakt na zijn vorige blog, schijnt de nieuwe orde nog steeds niet goed doorgedrongen te zijn.
Lifehacking, open source software, wiki's, allemaal gebaseerd op het delen van kennis zonder winstbejag, dat is de nieuwe orde, dat wordt beschreven in het boek ''Free''.
Jammer dat toch veel mensen niet in staat zijn deze paradigma shift te maken en dan duid ik niet alleeen op bankmanagers.
De heer pater  |   | 
8-07-2010
 | 
15:06 uur
Ik ben het met uw stelling eens mijnheer de Beer, gelukkig zijn er nog wel bedrijven die dit doen, zoals Joomla of step2go.nl.

Niet alles in de wereld hoeft namelijk om geld te draaien.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10