Weerstand tijdens een training of workshop kan heel frustrerend zijn voor zowel de groep als de trainer. Het zorgt voor een negatieve sfeer, haalt het tempo naar beneden en maakt het bereiken van de leerdoelen lastig. Hoe is dit te voorkomen?
Weerstand ontstaat altijd door een samenspel van factoren maar vaak is een grote component de angst door die het leren van nieuwe dingen oproept. Het is verandering….
Hieronder volgen een aantal randvoorwaarden die kunnen bijdragen aan het reduceren van weerstand.
Waarom deze training?
Het is van belang dat de deelnemers snappen waarom deze training gegeven wordt. Hoe past deze training in ‘the big picture’?
De training "Commercieel denken" zal door mensen van de ondersteunende administratie als weinig zinvol ervaren worden als die als een eenmalige - en op zichzelf staande - training gepresenteerd en gegeven wordt. Maar als aan de deelnemers duidelijk gemaakt kan worden dat:
· het bedrijf het zwaar heeft en dat iedere euro omzet er één is en dat zij daar aan bij kunnen dragen;
· de winst in het commerciële proces vooral behaald kan worden in de ondersteuning;
· de werkzaamheden er afwisselender en uitdagender door gaan worden.
Als dit helder is zal de motivatie van de groep veel groter zijn en de kans op weerstand zal verkleind zijn.
Doel
Er kunnen diverse leerdoelen zijn en daar moet vanaf het begin helder over gecommuniceerd worden. En daarbij is een producttraining – hoe werkt het software pakket ABC – een hele andere dan de ‘zachte’ training waarbij de samenwerking en communicatie tussen twee Business Units centraal staat. Formuleer vooraf ook duidelijk wanneer de training een succes is.
Zichtbaar committment
Mensen demotiveren voor een training is eenvoudig. Zeg als direct leidinggevende dat u deze training eigenlijk onzin vindt en dat het zonde van de tijd is. Als bovendien het senior management zich ook negatief uitlaat in woord en gedrag over het nut van de training is het wel heel begrijpelijk dat de deelnemers geen zin (lees: weerstand) hebben. Spreek dus als leidinggevende positief over de training.
Uitnodiging
Communicatie over de training begint al bij de uitnodiging. Het zou ideaal zijn als de uitnodiging zo enthousiasmerend is dat iedereen er heen wil. Direct hieraan gerelateerd is natuurlijk de vraag of de deelname aan de training verplicht dan wel vrijwillig is. Verplichte trainingen waarbij de uitnodiging al niet uitnodigend is roept op voorhand al veel weerstand op. Maak het leuk!
Relevantie
Van groot belang is de relevantie van de training voor de dagelijkse werkzaamheden. Mensen onzin dingen willen leren die niet bruikbaar of relevant zijn voor de dagelijkse praktijk roept weerstand op. Zorg dus dat de training de individuele medewerker wat brengt.
Verzorging
Soms kunnen positieve deelnemers zich negatiever gaan gedragen tijdens een training omdat er een aantal dingen in ‘de logistiek’ niet goed geregeld zijn. De locatie is lastig te vinden, kleine, slecht verlichte ruimte, stoelen die niet lekker zitten, een beamer die het niet doet, koude koffie, chagrijnig personeel en ga zo maar door. Dit is te voorkomen door aandacht; geef die aandacht. Geen klik met de trainer
Soms voelen twee mensen, zonder aanwijsbare of objectieve reden, bij de eerste blik al een antipathie. In een aantal gevallen is dit weg te nemen door in gesprek te gaan, het te benoemen en daar vervolgens als professionals mee om te gaan. Het kan echter ook voorkomen dat een deelnemer dezelfde training bij een andere trainer volgt of dat er een andere oplossing gezocht wordt.
Moeite om te functioneren in groepen
Een groot aantal mensen heeft moeite met het spreken in het openbaar. En het moeten praten – of presenteren - tijdens een training kan angst oproepen die zich vertaalt in weerstand. Veiligheid in de groep creëren is daarom van groot belang, ongeacht wat voor soort training er gegeven wordt.
Mogelijke interventies
Als weerstand optreed zal de trainer moeten reageren. Er zijn veel mogelijkheden om te reageren op weerstand maar de belangrijkste vraag is om uit te vinden wat de deelnemer wil bereiken met zijn gedrag. Een heel effectieve interventie is dan ook om dat gewoon te vragen. Een aantal andere mogelijkheden:
· Ga 1 op 1 in gesprek met de persoon die veel weerstand vertoont;
· Verander het programma op zo’n manier dat het gedrag niet storend is;
· Kader de training duidelijk af; weerstand die voortkomt uit niet relevante zaken moeten op een ander tijdstip, op een andere plek en met andere mensen besproken worden. Parkeer ze zichtbaar op een flip-over.
Daarnaast zijn er nog wel een aantal wat vervelendere interventies mogelijk die het liefst vermeden moeten worden.
· Negeer de persoon bewust en overdreven;
· Biedt hem de mogelijkheid de training te verlaten;
· Overrule iemand op een (grove) manier vanuit eigen expertise en maak hem daarmee monddood in de groep.
Kortom, weerstand is vervelend maar door goede voorzorgsmaatregelen vaak grotendeels te reduceren. En als het toch gebeurt, negeer het niet maar respecteer de reden en zoek naar een oplossing.
Over de auteur:
Peter Siks, initiatiefnemer van www.simpelveranderen.nl. Dit is een netwerkorganisatie die organisaties ondersteunt bij effectief veranderen door middel van training, workshops en advies.
De aanname die in dit artikel centraal staat, is dat weerstand hinderlijk is. Het is zeker waar dat het als begeleider soms lastig is om weerstand goed te hanteren. Maar de conclusie dat je hem daarom zou moeten voorkomen, deel ik in het geheel niet. In tegendeel zelfs, als je wilt veranderen (simpel veranderen?) gaat het er juist om de weerstand te onderzoeken en te benutten. Weerstand die je onderdrukt, gaat ondergronds verder.
Degenen met weerstand hebben een zorg over hetgeen jij ze aanreikt. Bijvoorbeeld omdat ze vinden dat je iets belangrijks over het hoofd ziet of voorbij gaat aan iemands positie. De kunst van de trainer is dan ook niet weerstand uit te bannen, maar te zorgen dat deze zo wordt geuit dat er van geleerd kan worden.
Mensen willen immers best veranderen, maar niet veranderd worden.
Ik lees weinig nieuws om weerstand weg te halen. De opdrachtgever (bijv. leidinggevende) heeft een belangrijke rol en communicatie in zijn algemeenheid is per definititie essentieel om mensen met het juiste gevoel in een training te krijgen.
Dat mensen willen veranderen (ik heb het dan over de grote groep) ben ik niet eens met een van de reacties. Mensen vinden veranderingen beangstigend en het bekende, vertrouwde is veel veiliger. Daar meer aandacht aan schenken in communicatie (begeleiding in zijn algemeenheid) en mensen het zo laten ervaren (bijv. door de directleidinggevende) is veel belangrijker. Maar dan nog vinden veel mensen veranderen ''eng''.
Annemiek
|
|
25
-
01
-
2010
|
13
:
19
uur
Als je bedenkt dat elke trainer de groep krijgt die hij/zij verdiend....
Juist mensen met weerstand zijn betrokken dus m.i. waardevol. Mijn ervaring is om bij de start inderdaad het doel van de training aan te geven en de relevantie te checken bij de deelnemers. Ook geef ik aan dat wat er in de training gebeurt binnen de muren blijft. Over het algemeen verdwijnt daarna de weerstand als sneeuw voor de zon.
Annemiek van der Zalm
Lia
|
|
25
-
01
-
2010
|
23
:
56
uur
Weerstand ontstaat als zaken niet duidelijk zijn. Mijn ervaring is dat mensen best willen veranderen, zelfs enthousiast meedenken, als ze maar snappen waarom en wat hun bijdrage aan de verandering is. Laat zien wat de winst of noodzaak van een verandering is. Als trainer/coach kun je daarop aansluiten bij de presentatie van het onderwerp. Maak gebruik van de kracht en energie in de groep.
Ik ben het eens met de reacties. Tegenenergie is ook energie en wie ben jij als trainer om dat weerstand te noemen??
Ik hanteer vaak de one-liner 'Weerstand is verlangen'. Kom je achter het verlangen en de dingen gaan ineens als een speer!
Tot zover de theorie, want ik ga ook wel eens de mist in...
re_sis_tance-piece_de
|
|
1
-
02
-
2010
|
19
:
42
uur
Gewoon geen training meer geven waarin je mensen wilt bekeren tot jouw geloofsovertuiging, inzicht en kennis-nivo. simpel.
De optredende weerstand is er niet voor niets, dus ga eens bij jezelf ten rade of JIJ of de inhoud van je cursus niet de oorzaak bent dat je publiek er weerstand tegen heeft.
Die betrokken zijn bij de weerstand die u hen. Bijvoorbeeld omdat ze het gevoel dat er iets belangrijks te vergeten of hun posities te negeren. De kunst van de coach niet weg van de weerstand, maar het moet worden uitgedrukt, zodat deze niet kan worden geleerd. BR, Margaret Munoz, Free CNA Training Expert from Medical Institute, my blog about CNA Certification