'U spreekt met Multilul Creative Advertising Media & Communication Consultancy Agency BV, met Marloes, heeft u een ogenblikje?' Dat ogenblikje gebruikt Marloes om het plantje op haar bureau water te geven. Beeld en tekst komen bij mij uit een ver verleden als vanzelf omhoog als ik naar BNR Nieuwsradio luister. Begrijp je wat ik bedoel?
Regelmatig luister ik in de auto naar BNR Nieuwsradio, zodat ik niet schrik van plotselinge remmende medeweggebruikers die weten dat daar een flitscontrole is. In de taal onderscheidt BNR zich van de andere radiozenders. Je weet meteen wanneer je ze hebt, vooral vanwege de advertenties van de sponsoren, meestal financiële en zakelijke dienstverleners. Een nieuw product als 'vermogens met woonbestemming' (voor ons gewoon een hypotheek) wordt aangeprezen door een bedrijf dat bij mij zowel door naam als product doet denken aan Multilul enz. Multilul is een creatie van Jiskefet, waarin ze, na 'crediteuren, debiteuren', de reclamejongens op de hak nemen, die zo modern en succesvol zijn dat ze de naam van hun secretaresse niet kunnen onthouden en haar steevast begroeten met 'hallo, hoe heet je, ik ben je naam effe kwijt'. Ze praten in voor ons onbegrijpelijke taal, verkopen een 'hidden sound system' en als het erop aan komt blijkt natuurlijk dat ze elkaar totaal niet begrepen hebben. Maar daar gaat het niet om, het gaat om succes, geld en lekkere wijven.
Jong geleerd
De taal van managers is natuurlijk al jaren onderwerp van spot. Na de kretologimixer kwam de bulshitbingo en nu hebben we www.vaagtaal.nl. Op dit moment werken we met een groep jonge talenten in een bedrijf, die al meester zijn in managementtaal. Als managers van de toekomst gedragen ze zich al als zodanig, zonder het zich bewust te zijn. Bij BNR kunnen ze hun taal verrijken met : audit, out of the box, bilateraal, billability, de organisatie kantelen, deliverables, stakeholders, implementatietraject, core business, prospects, task force, verdienmodellen en ga zo maar door. Of vind je dit soort teksten heel normaal?
Meer dan verstaan en begrijpen
Managers kunnen in managerstaal met elkaar praten, geen probleem, als interpretatieverschillen het werkelijke gesprek niet belemmeren. Als je echt een boodschap over wilt dragen, loop je met zo duidelijk mogelijke taalgebruik natuurlijk de minste risico's. Maar meestal gaat het niet alleen om een boodschap, er is ook sprake van een relatie, bijv. met medewerkers. Taal kan verbinden, managementtaal schept afstand. Managementtaal gaat over 'wij en zij', en die jonge talenten hebben dat heel goed door. Een goede manager heeft die afstand tot medewerkers helemaal niet nodig. Kijk nog eens naar Multilul BV, lach erom en kijk eens welke woorden je uit je dagelijkse woordenboek gaat schrappen, in ieder geval in de gesprekken die je met medewerkers voert.
Nu we het toch over taal hebben:
derde persoon enkelvoud: stam plus t .
Maar ach wie taalt daar nog om of is het naar?
Kijk maar eens waar die t ontbreekt.
Sommmige volkeren kennen verschillende talen voor verschillende rangen en standen.
Het werkende volkje wil zich kennelijk ook op deze wijze onderscheiden.
Overigens eens met de essentie van het stukje:
praat begrijpbaar voor degene tegen wie je praat. Tja, dat vergt nogal wat.
Ik ben eigenlijk toch wel blij met de creatieve prietpraat van BNR en cs.
Het verruimt de geest.
Laat taal zich maar gewoon autonoom blijven ontwikkelen.
Groet,
René Gerlsma
Aart
|
|
13
-
01
-
2010
|
19
:
02
uur
Ha Rene,
Dank voor de foutmelding, die is nu verholpen.
Mijn inzet is om lezers zonder schrijffouten aan te spreken.
Tja, dat lukt niet altijd.
vr gr A@rt
Ger
|
|
14
-
01
-
2010
|
11
:
10
uur
De boodschap is duidelijk; communiceer !
Spreek de taal van uw toehoorder.
Maar ik durf wel te gokken dat 80% van de engineers bij ons 80% van de woorden wel begrijpt. De -begrijpelijkheid- van genoemde voorbeelden hangt wel sterk af van het nivo van de toehoerder. Niet alleen managers lezen wel eens een artikel over management.
Waar ik meer moeite mee heb zijn vaagwoorden als -synergie-, een eigenschap die volgens mij vaag gedefinieerd is en niet objectief meetbaar, ook al zullen alle MBA'ers nu -boe- roepen. En ook boeiend is het misbruik van sommige woorden zoals -strategisch-. Voorbeeld: ''ik ga dit probleem strategisch insteken'' (lees: ik ga dit probleem serieus benaderen).