zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Netwerken; hoeveel contacten heeft u nodig?

Door: Phil Kleingeld,   05-01-2010,   13:48 uur
 

‘Hoeveel mensen moet men nu eigenlijk kennen om een succesvol netwerk te hebben?’ is een regelmatig  gestelde vraag. Het vinden van een antwoord lijkt de laatste tijd een soort competitie te worden.

De tegenstanders van veel (virtuele) contacten laten geen kans onbenut aan te geven dat contacten verzamelen hetzelfde is als postzegels sparen; het gaat hen bij deze zienswijze niet om de contacten maar om de aantallen.  Omgekeerd weren de voorstanders van de hoe-meer-hoe-liever-gedachte zich dapper door aan te geven dat, als ze iets willen weten op een gebied waarvan zij zelf niets weten, het netwerk niet uitgebreid genoeg kan zijn.  Journalisten en trendwatchers, om maar eens een paar beroepsgroepen te noemen, zullen dat helemaal met hen eens zijn.



Onzinnige discussie
De discussie of men nu veel of juist weinig mensen in een netwerk nodig heeft, is mijns inziens een onzinnige.  Laat ik deze opvatting  even toelichten. Netwerken is niets meer of minder dan een specifieke vorm van communicatie, de uitwisseling van informatie, gericht op een specifiek doel.  

Voorbeeld:
Een ondernemer vraagt zich af hoe uitgebreid of beperkt de informatievoorziening naar een potentiële opdrachtgever (de offerte) moet zijn om  een opdracht te krijgen. De ene goeroe roept dat alles op één A4tje moet, terwijl de andere zegt dat de offerte juist zo uitgebreid mogelijk moet zijn. Beide uitspraken zijn onzinnig omdat het uitgangspunt van deze communicatievorm niet goed is. Het gaat immers niet om de omvang van de offerte maar om de inhoud. Het is dus logischer om net zoveel informatie te gebruiken als nodig is om duidelijk te zijn. Het is om die reden dan ook niet slim om vooraf beperkingen op te leggen. Met netwerken is dat niet veel anders.

Snelheid = macht
Wat wilt u met uw netwerk, het proces van uitwisseling van informatie, nu eigenlijk bereiken? Veel mensen denken nog steeds dat netwerken hetzelfde is als acquisitie voor luie verkopers of zzp’ers. Niets is minder waar. Netwerken is een uitwisselingsvorm van communicatie die wordt toegepast om bepaalde doelen sneller te bereiken dan via andere vormen van communicatieoverdracht. Het gaat bij netwerken dus eigenlijk maar om één ding; snelheid.  Immers, als u eerder dan uw concurrent over bepaalde informatie beschikt, dan heeft u een duidelijk voordeel. Dus niet alleen kennis is macht, maar snelheid is dat ook. Daarom ben ik erg blij met de mogelijkheden die de digitale netwerken bieden; snelheid en een geweldige hoeveel beschikbare informatie.

Niet statisch

Een netwerk is geen statisch geheel en ‘ontvrienden’ is ook niets nieuws. De vriend van vroeger is, om welke reden dan ook, nu geen vriend meer. U heeft deze dan ook waarschijnlijk van de verjaardagskalender afgevoerd. De emigrant heeft mogelijk zelfs zijn adressenboekje weggegooid omdat de daarin genoemde contacten aan de andere kant van de wereld geen betekenis of waarde meer hebben.

Een netwerk is als een lichaam. Het neemt toe of af in gewicht en slechts enkelen behouden tot hoge leeftijd hun optimale vorm.  Wilt u uw netwerk op dieet zetten (ontvrienden) omdat het u allemaal te zwaar valt, dan is dat uw goede recht. Het gaat immers om het doel van netwerken en  als de informatiestroom voor u voldoende  en snel genoeg is, dat heeft u geen groeistrategie (bevrienden) van uw netwerk nodig. Verspil daarom geen tijd meer door deel te nemen aan de meer/minder discussie; vaar uw eigen netwerkkoers maar houdt wel goed uw doel(en) voor ogen!

Spelregels
Het netwerkspel wordt het beste gespeeld door een paar simpele regels in acht te nemen:

- handel integer
- behandel informatie discreet
- bescherm de bron
- toon bereidheid informatie te geven
- toon dankbaarheid bij ontvangen informatie
- beloon de goede gever

Integer en discreet handelen is voor iedere werknemer, manager en ondernemer van groot belang; het is bepalend voor uw reputatie.  Journalisten begrijpen als geen ander hoe belangrijk het is om hun informatiebronnen te beschermen. Doen ze dat niet, dan droogt de bron op en zitten ze binnen de kortste keren zonder werk.

Dat u de goede gevers van nuttige informatie beloont, moet een vanzelfsprekendheid voor u zijn. De beloning behoeft niet altijd in geld of dure cadeaus te worden uitgedrukt, maar laat de beloning wel in overeenstemming zijn met het belang van de ontvangen informatie. Laat altijd weten wat het resultaat is van de ontvangen informatie. Doet u dat niet, dan bent u een Sahara-netwerker en ontvangt u geen druppel nuttige informatie meer.  Speel het spel in 2010 volgens de regels, dan zult u er veel plezier aan beleven.

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:
Phil H. Kleingeld is auteur, ghostwriter en columnist, Onder de naam Rent-a-Pen verzorgt hij workshops in hedendaagse digitale en analoge communicatievormen waaronder sociale media. Phil is daarnaast spreker en auteur van 24 boeken op het gebied van zakelijke communicatie zoals netwerken, verkoop, telefonische communicatie, relatiebeheer, time management, marketing en schriftelijke communicatie.

Een van de specialisaties van Phil is het verzorgen van workshops over sales gerelateerde onderwerpen als Neuroselling, Storytelling en Offertes omzetten in opdrachten. 

Hij is te volgen op Twitter , LinkedIn, Instagram
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
6-01-2010
 | 
09:51 uur
Natuurlijk heb je gelijk, maar het probleem is dat veel mensen netwerken ''omdat het nu eenmaal moet''. Kwantiteit geldt dan. Zo krijg ik dagelijks nieuwe volgers op Twitter, waaronder veel Amerikanen. Waarom? Omdat ze zoeken op Beer (bier) en dan mijn twitteraccount AdBeer tegenkomen. Volgen om het volgen dus, maar wat hebben ze eraan dat ik mijn nieuwe workshop ''kennismaken met het P8 model'' bekend maak? Of mijn nieuwste blog publiceer? Niks dus.
Aan de andere kant heb je wel de bewuste netwerkers die de netwerken gebruiken om talloze contacten en een zee aan informatie gestructureerd te benaderen, maar het blijft een minderheid.
Netwerkborrels zijn al hetzelfde, accountants, banken, marketeers hebben maar éen doel, per avond tenminste een verpakking business cards verspreiden en als ze merken dat je geen potentiele klant bent, dan nemen ze je het pas gegeven pilsje af om het weer aan een ander potentieel slachtoffer te geven.
Tja, naar de netwerkborrels ga ik voor de borrels, mijn netwerk ontmoet ik wel ergens anders.
Maar het lijkt er wel op dat ook netwerken aan zijn eigen succes ten onder zal gaan.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10