Zoals u in een vorig artikel heeft kunnen lezen, is LinkedIn een ongelooflijk krachtige tool die ons kan ondersteunen bij het in contact komen met potentiële klanten. Veel verkopers en eigenaars van bedrijven vertellen echter dat LinkedIn niet werkt voor hen. In dit artikel zetten we even de belangrijkste redenen hiervoor of misvattingen op een rijtje.
1. Ik heb een Profile gemaakt, nu zullen potentiële klanten mijn deur wel platlopen.
• Hoewel het aanmaken van een Profile helpt om gevonden te worden door mensen die naar uw expertise, producten of diensten op zoek zijn (zowel via LinkedIn zelf als via Google en andere zoekmachines), is dat niet waar de kracht van LinkedIn zit.
• LinkedIn is een superkrachtige tool voor verkopers die pro-actief zijn en niet wachten tot iemand hen contacteert.
2. Ik heb een aantal potentiële klanten een invitatie gestuurd en ofwel accepteren ze deze niet ofwel antwoorden ze daarna niet op mijn vraag om mijn product of dienst te kopen.
• LinkedIn is een NETWERK tool en geen VERKOOP tool. Het helpt om relaties met mensen op te bouwen. Als u het gebruikt zoals een "cold call" dan zal de reactie van de meeste mensen ook zijn zoals bij een "cold call": geen reactie of afwijzing.
Niet enkel is dit niet echt effectief en efficiënt, maar houdt het nog extra gevaren mee: op LinkedIn zijn er een aantal tools waarmee mensen kunnen aangeven dat u een "spammer" bent. Als u te veel van deze zogenaamde "flags" krijgt, dan worden uw mogelijkheden m.b.t. het gebruik van LinkedIn heel hard beperkt.
Wist u trouwens dat één van de verborgen anti-SPAM regels van LinkedIn is dat als meer dan 5 personen op "I don't know this person" hebben geklikt wanneer u hen een uitnodiging hebt verstuurd, u enkel nog mensen kan uitnodigen als u hun email adres kent?
• Denk er steeds aan dat het gaat om het opbouwen van relaties. De gouden regel van Bob Burg blijft gelden: "All things being equal people do business with and refer business to people they know, like and trust."
LinkedIn biedt u de mogelijkheid om deze 3 factoren te stimuleren als u dit tenminste op een goede manier doet. Door een goed Profile aan te maken, anderen verder te helpen en niet meteen uw product of dienst "door iemands strot te willen rammen" komt u al een heel eind, net zoals in het "echte" leven.
3. Ik gebruik de "Get introduced to" functie om me te laten doorverwijzen door mijn netwerk aan mijn potentiële klanten.
• Hoewel dit resultaten kan opleveren, is dit niet altijd de beste optie. Uw eigen netwerk stuurt het niet altijd door en de eindontvanger reageert niet altijd. Er kunnen verschillende redenen zijn, maar degenen waar mensen niet zo vaak aan denken, zijn dat uw contact uw boodschap misschien niet doorstuurt omdat hij de prospect misschien niet goed kent, u zelf misschien niet goed genoeg kent of de boodschap te opdringerig vindt.
• Gebruik daarom LinkedIn als een research database om de relaties tussen mensen te ontdekken en ga daarna buiten LinkedIn verder. Bel uw contact op en leg hem de situatie uit. Als hij positief reageert, vraag hem dan om een email te schrijven waar hij u en de prospect aan elkaar voorstelt. Op die manier krijgt uw prospect een bericht van iemand die hij al kent en vertrouwt en komt u bij wijze van spreken via de rode loper binnen. Als u via LinkedIn werkt, bent u degene die het initiatief neemt, wat veel minder krachtig is.
Samen met zijn team van Networking Coach geeft Jan presentaties en opleidingen op het vlak van (online en offline) netwerken en referrals. Klanten zijn zowel grote organisaties zoals Deloitte, IBM, ING, Mobistar, Nike en SAP als kleine bedrijven en freelancers.
Jan is tevens gastdocent bij de internationale MBA programma's van RSM Erasmus Rotterdam en Vlerick Leuven Gent Management School.
Netwerkers die uitsluitend achter hun pc netwerken, weten schijnbaar nog niet dat je dan nog steeds geen netwerker bent. Helaas laten veel boeken ons dat wel denken. De computer is een goed hulpmiddel, zeker wanneer je doelbewust je netwerk opbouwt.
Maar wanneer je niet weet wie je zoekt, start al een probleem. Dan kost het je veel tijd en het resultaat is teleurstellend.
Linkedin kan best werken, maar dan moet je het lef hebben om ervoor te betalen, dan gaat er een wereld voor je open. Dan kan je makkelijker die mensen bereiken die van belang zijn en zij zien dat je niet zoals vele Nederlanders gratis van het systeem gebruik maakt, maar er iets voor over hebt, dan ben je gelijk voor deze groep interessant voor de zaken.
Zelf ben ik nu 3 jaar zeer intensief aan het netwerken en maak gebruik van Linkedin, Xing, BusinessNetWerkcafé en Grenswijzer en het betere Social Businessnetwerk van Ecademy Nederland en België. Vooral de laatst genoemde netwerkclub hebben veel bijeenkomsten, waar je de andere leden ontmoet en dan echt elkaar zien en met elkaar praten = dus echt netwerken. Wil je echt gebruikmaken van internet netwerken, dan moet je er geld (contributie) en veel tijd insteken, niet achter de computer, maar zoek de mensen op, maak afspraken en wordt dan een echte contact van de andere zakenmens.
Ik heb in 2009 besloten om me te laten opleiden tot Master Networker bij het instituut in Hengelo en weet nu waarom ik in het verleden zo weinig resultaat haalde uit het netwerken.
Kortom het lezen van boeken en al die tips zijn handig, maar wordt eerst bewust of je wel wilt netwerken en vooral met wie wil je in contact komen.
Jan Vermeiren heeft zich gespecialiseerd in Linkedin, is de deskundige en weet waar hij over schrijft.
Maar netwerken blijft in mijn optiek mensenwerk en dan face to face.
Ik wens iedereen een geweldig 2010 toe en dat u veel contacten met anderen mag leggen en dat het resultaat heeft voor u.
Je slaat de nagel op de kop. LinkedIn is een hulpmiddel om het netwerken te ondersteunen, geen doel op zich.
Nu ben ik zelf vooral gekend door het boek ''Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken'', maar het grootste deel van de opleidingen die wij met Networking Coach geven gaan nog steeds over het ''face to face'' netwerken. Ook mijn eerste boek ''Let's Connect!'' en de CD ''Let's Connect op een evenement'' focussen meer daarop.
N.a.v. het verschijnen van ''Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken'' hebben vele journalisten me gevraagd of online netwerken het ''offline'' netwerken gingen overnemen.
Mijn antwoord was en is nog steeds absoluut niet. Wat ik wel voorspel is dat we naar minder bijeenkomsten zullen gaan (zowel naar verscheidenheid en naar de frekwentie bij één organisatie).
LinkedIn, Xing, Ecademy, Viadeo en andere websites worden dan wel een goed hulpmiddel om onszelf beter voor te bereiden, op voorhand al contacten te leggen en achteraf de contacten (één op één of in groep) te onderhouden.
De combinatie offline + online netwerken zal dus het beste resultaat opleveren.
Ook van mij een fantastisch 2010 !
Jan
Florian
|
|
4
-
01
-
2010
|
18
:
08
uur
Ik ben het met zowel Jan als Ron eens. LinkedIn is een handige tool om te netwerken. Echter lijkt het er op dat mensen de regels van communicatie of netwerken vergeten op het moment dat zij zich in de sociale netwerken beweegt. Het is belangrijk dat men de regels van communicatie blijft volgen. LinkedIn en andere sociale netwerken kunnen het netwerken ontzettend vergemakkelijken.
Zie maar bijvoorbeeld een zaal vol onbekende mensen voor je en jij bent op zoek naar een aantal nieuwe werknemer. Wie ga je aanspreken? En zie nu nog eens die zaal vol mensen staan, maar nu hangen er allemaal gegevens van die persoon aan. Wie ga je nu aan spreken? Juist ja, sociale netwerken vergemakkelijke dit enorm. En zorgt voor een hoger slagings percentage en dat scheelt tijd! Maar onthoudt de simpele regels wel:
Netwerken is erg leuk en belangrijk natuurlijk, maar het bijhouden van vijf netwerken is voor mij eigenlijk wel een dagtaak. Wanneer moet ik als ZZP-er mijn werk dan doen?
Jacqelien