zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Salesblog: ik ben een null

Door: Michel Hoetmer,   22-12-2009,   14:22 uur
 

Sommige mensen vonden het al langer. Maar als een grote landelijke telefoonprovider het beweert, is het natuurlijk de waarheid. Ik kan er niet meer om heen. In een mailtje stampen ze al mijn illusies, dat het ooit nog goed met me komt, aan diggelen. Ik ben een null. Met dubbel ll nog wel, dus minder dan niks.

De Mail was zo aardig bedoeld. Een kerscadeautje voor trouwe klanten. Leuk bedacht. Helaas ging er tijdens de uitvoering iets mis. De aanhef luidt:


 
"Geachte heer NULL Hoetmer". 

Zo moet ik me dus door de kerstdagen worstelen. Goede voornemens voor het nieuwe jaar? Laat ik maar zitten. Ik ben een hopeloos geval.

Falende techniek
Ik troost me met de gedachte dat het om een technisch foutje gaat. Of gewoon een slordig bijbehouden database? Maar je weet maar nooit. Misschien zijn ze geabonneerd op mijn weblogs en is dit hun zoete wraak. Maar laten wij uitgaan van een technische misser. Of dat ze vergeten zijn een veld in te vullen (vandaar die null). Wat kunnen wij er van leren?

Test, test en test nog een keer...
Test uw e-mailing meerdere malen voordat u op de verzendknop drukt. Tot mijn grote schande heb ik ooit zelf een e-mailramp van catastrofale omvang verzorgd. 

Ik mocht van een bevriende relatie eenmalig zijn bestand gebruiken. In het bestand waren direct marketeers opgenomen. Die bekijken je e-mail natuurlijk extra kritisch.

Belabberde test
Dus testte ik de e-mail verschillende malen. Net zo lang totdat ik tevreden was. Helaas gebruikte ik voor deze test mijn e-mailadres uit mijn eigen database. Tevreden drukte ik op de send knop.

Ik had helaas niet door dat hun bestand ietsje anders was opgebouwd dan het mijne. De direct marketeers zijn helemaal geflipt. Vanwege de volgende geweldige aanhef:

               Jansen,

De eerste velden van de aanhef (Geachte heer / mevrouw) waren weggevallen. Er ontstond een orkaan aan klachten bij… de bevriende relatie. Die kreeg de schuld.

Liever geen excuusmail
Wij hebben afgesproken om het er maar bij te laten. In dergelijke gevallen werkt een e-mail waarin je je excuses aanbiedt vaak averechts. Het is een extra bron van irritatie. Voor mij was het een bar en boos slechte beurt. Nu weet ik tenminste waarom.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10