zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Liefde en aandacht

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   22-12-2009,   09:50 uur
 

Een hospice neemt letterlijk doodzieke patiënten op, die volgens de verwachtingen van artsen en verzorgers binnen een paar maanden overlijden. Naast de goede verzorging wordt alles geregeld voor het komende afscheid. Maar soms gebeurt er een wonder: een patiënt knapt zomaar op. Het ziekteproces vertraagt, komt tot stilstand, en door de goede verzorging wordt de patiënt fysiek én mentaal sterker. Het komt zelfs voor dat een patiënt weer naar huis kan.

Dit verhaal vertelde een vrijwilliger van een hospice. Het was een probleem voor deze organisatie dat het te vaak voorkwam dat patiënten zo sterk verbeterden dat ze niet meer voldeden aan de opnamecriteria, dat de verzekering niet meer wilde betalen en dat bedden werden bezet terwijl er een wachtlijst was. Een heel bijzonder probleem, en natuurlijk geen wonder. De vrijwilliger kon precies vertellen wat er aan de hand was. De patiënten waren vooral oudere mensen zonder familie, of met een familie die niet voor moeder wilde zorgen. In het hospice werden ze met zoveel liefde en aandacht verzorgt, dat ze als vanzelf weer tot leven kwamen.



Broodjeaapverhaal?
Het zijn de liefde en aandacht die wonderen verrichten, ook in bedrijven, dat is o.a. bewezen in de onderzoeken die uiteindelijk bekend zijn geworden als het \'Hawthorne effect\'. Hierbij onderzocht men het effect van interventies op de productiviteit van werknemers. Toen bleek dat het niet de interventie is die van invloed is, maar het feit dat de werknemer aan het onderzoek deelneemt. Een medewerker die onderwerp is van onderzoek voelt zich speciaal en presteert daardoor beter.

De pilot
Een organisatie voert een nieuwe manier van werken in. Een bepaalde afdeling doet de aftrap en neemt deel aan de pilot, vaak ook nog vrijwillig. Het team ontwikkelt samen met management en staf de nieuwe werkwijze, experimenteert ermee, stelt bij, praat er regelmatig over, en er zijn steeds tussentijdse evaluaties. Zowel de manager als het team gaan ervoor en hoe ingewikkeld het ook is, ze komen er samen uit. De nieuwe werkwijze is aantoonbaar beter, werkt prettiger en het managementteam besluit deze werkwijze in de hele organisatie uit te rollen. Dan beginnen de problemen. Het uitrollen is vaak een nogal mechanische activiteit, waarin planningen, deadlines en rapportages centraal staan. Zonder de speciale liefde en aandacht voor de betrokken medewerkers is het op de andere afdelingen ineens veel moeilijker om het zelfde voor elkaar te krijgen.

Tevredenheidsonderzoek
Medewerkers geven ook zelf aan dat liefde en aandacht belangrijk voor hen, zij het in bedekte termen. Uit onderzoeken waarin gevraagd wordt wat werknemers belangrijk vinden is al jaren hetzelfde antwoord te vinden, nl.: een goede relatie met mijn leidinggevende en met mijn collega\'s. Men wil dat het klikt.

Wil je wonderen verrichten als manager, voeg een onsje meer liefde en aandacht toe.
Een mooie kerstgedachte die nog wat oplevert ook.

 
 Doorsturen    2 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
maria  |   | 
25-12-2009
 | 
19:43 uur
Hmm als dit artikel lees
dan klinkt het erg bekend in de oren
vaak genoeg weet het management niet hoe ze moeten communiceren met het personeel er ontstaat een hoop irritatie van beide kanten en de werknemer is in vele gevallen de lul aangezien de werknemer de ondergeschikte is en de manager de baas is verliest de werknemer het vaak van zijn baas(manager) tip : Inderdaad een beetje meer liefde laat je personeel voor je werken en niet tegen je werken zo bereik je beiden namelijks niks :tip neem de tijd voor je medewerkers vraag hoe het met ze gaat & behandel ze zoals je zelf behandeld wenst te worden .Dus voer hier in de praktijk geen streken uit het boek van Joep Schrijvers Hoe wordt ik een rat ? je personeel zal het je niet in dank afnemen
Een kopje koffie met je personeel of een klopje op de schouder van waardering is vaak al genoeg net als het woord Bedankt

klinkt simpel

maar het werkt wel
Joeri Cox  |   | 
28-12-2009
 | 
21:32 uur
Precies: een onsje meer liefde en aandacht.

Maar dan wel vanuit een houding van gelijkwaardigheid. Besef je als leidinggevende dat je functie bestaat bij de gratie van de uitvoerende laag - niet andersom.

Stel je kwetsbaar op als management, durf onzeker te zijn en onzekerheid te tonen in combinatie met het onsje L&A en de wonderen die je verricht worden uitvergroot!

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10