Het taalgebruik onder managers en directeuren wil nog wel eens - hoe zeg ik dit diplomatiek - ambigu zijn. Ze vragen betere 'performance' of meer 'synergie'. 'Best practices' wil ook nog wel eens een 'key issue' zijn. Mooie woorden, spannende kreten, maar wat betekenen ze nu precies? Waarschijnlijk dat iedereen in de organisatie aan het hallucineren is.
Over de auteur:
Ilja van Roon (Lucid Communication) writes about global business, geopolitics, and technology for Fortune 500 executives, government ministers and entrepreneurs. His book Capture. Deliver. Excel. explains how to apply the principles of business writing and is available as a free download.
Goed betoog. In de managementteams waarin ik heb gezeten werd veelvuldig gebruik gemaakt van veel te abstract managementjargon. 'We moeten pro-actiever worden', 'talent van medewerkers beter gebruiken' of, nog mooier: 'de organisatie moet gekanteld worden'. Als ik dan vroeg 'Hoe dan precies?' bleef het vaak lang stil en keken ook de overige MT-leden mij glazig aan. Alsof IK gek was. Door niet mee te praten in hun jargon, plaatste ik mij buiten de groep. Je waarschuwing, Ilja, is dan ook terecht.