zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Salesblog: De klant dumpen?

Door: Michel Hoetmer,   14-12-2009,   16:32 uur
 

Zeg eens eerlijk: bent u wel eens gedumpt? Ik bedoel u was straalverliefd op iemand en als donderslag bij heldere hemel kondigde het object van uw liefde aan dat het over en uit is. Het voelt onaangenaam. Gek eigenlijk dat sommige mensen er hun beroep van maken. Ik bedoel verkopers. Die worden constant gedumpt door hun potentiële klanten. En toch blijven ze het geluk najagen.


In de koude acquisitie zijn succespercentages van 1 op 25 heel normaal. Prospects dumpen de verkoper gemiddeld vierentwintig keer alvorens iemand zijn liefdesverklaringen positief beantwoordt. Van al die mensen die toestemmen in de eerste toenadering haakt één op de drie tot één op de vijf alsnog af. Het is maar wat je leuk vindt.



Geen wonder dat het verloop onder verkopers zo hoog is. De meeste mensen hebben het er moeilijk mee. Wat doen degenen die volhouden? Ze blijven als reutjes achter de loopse klanten aanjagen.

Optimisten
Naïeve verkopers zijn optimistisch na elk verkoopgesprek. Het eindigt meestal met: "Zet u alles maar eventjes op papier!" De verkoper keert huiswaarts en werkt enthousiast aan zijn voorstel. Hij beseft nog niet dat hij geen schijn van kans maakt. Hij zal de klant nooit meer zien. En soms zelfs nooit meer spreken.

De verkoper blijft het eindeloos proberen. Maar telkens krijgt hij het deksel op zijn neus: "Meneer Jansen is niet aanwezig". Of: "Ik moet er nog eventjes over nadenken!" ondertussen heeft de verkoper het gevoel dat er nog kansen zijn. Zelfs na de zoveelste keer zijn neus gestoten te hebben. Hij heeft massa’s van dergelijke ‘klanten’. Dat noemt men ook wel het verstopte pijplijn syndroom.

Betere aanpak
Ervaren verkopers pakken het anders aan. Die ontlokken hun klanten al tijdens het verkoopgesprek uitspraken. Ze willen weten of hun avances een kans maken. Anders halen zij zich niet al dat gedoe op de hals.

Nog slimmere verkopers laten zich niet met een kluitje in het riet sturen. Indien ze twijfelen over de intenties van de wederpartij zeggen ze simpel: "Meneer Jansen, denkt u dat het zinvol is om een voorstel te maken? Want ik wil mijn tijd en die van u niet verspillen als de kans op overeenstemming minimaal is". De verkoper lokt de afwijzing zelf uit.

Het is dan één van de twee: de klant is serieus en wil verdergaan of de klant ziet het niet zitten en maakt een einde aan wat een pijnlijk proces had kunnen worden. 

Voor de verkoper zijn er uitsluitend voordelen. Hij heeft duidelijkheid. Verspilt zijn tijd niet en kan zijn inspanningen richten op klanten die wel zaken met hem willen doen.

Bovendien voelt het beter. Want zeg nou eens eerlijk: dumpen is veel beter dan gedumpt worden? Zie ook: Meer verkopen door afwijzingen uit te lokken...

 

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10