zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Waarom LinkedIn zo krachtig is

Door: Jan Vermeiren,   01-12-2009,   16:42 uur
 

Meer dan 52 miljoen mensen wereldwijd hebben een profiel op LinkedIn waarvan 1,4 miljoen Nederlanders. Volgens LinkedIn zelf is Nederland niet enkel relatief gezien het best vertegenwoordigde land (zelfs boven de VS!), maar ook het meest actief (qua inloggen en acties). Uit mijn eigen presentaties en uit de opleidingen die we met Networking Coach organiseren blijkt echter dat meer dan 80 procent zich afvraagt wat ze nu eigenlijk met LinkedIn kunnen.

Het krachtigste concept achter LinkedIn is voor mij dat het de voor jou juiste mensen vindt EN de connecties die je met hen hebt. Het maakt de netwerken van de mensen die we kennen zichtbaar. LinkedIn toont ons de tweedegraads en derdegraads netwerken en de paden daar naartoe. En dat is van ongekende waarde.



Waarom? Veel mensen hebben er al moeite mee hun eigen (eerstegraads) netwerk bij te houden. Het is dus onmogelijk te weten welke mensen onze contacten kennen. LinkedIn maakt dit echter zichtbaar. Dit is uitzonderlijk krachtig, in het bijzonder als u begint met het einddoel voor ogen. Veel mensen maken de ‘fout’ dat ze alleen maar in hun eigen netwerk kijken als ze iemand zoeken die hen kan helpen. Op die manier beperken ze zichzelf enorm.

Maar wat als we beginnen met het definiëren van de beste  persoon, die vinden en dan uitzoeken via wie we bij die persoon kunnen worden geïntroduceerd?

Veronderstel bijvoorbeeld dat u op zoek bent naar een baan bij Coca Cola in uw land (of u wilt zaken met ze doen als leverancier of als partner).

Wat de meeste mensen dan doen is nadenken over wie ze mogelijk kennen bij Coca Cola. Ze kunnen dan niemand bedenken en geven het op. Of ze bellen het algemene nummer, vragen naar de HR manager en blijven steken bij de receptioniste. Of de HR manager zegt dat ze terug zal bellen, maar doet dat niet. Frustratie!

Laten we nu eens beginnen met het doel dat we voor ogen hebben. U stelt vast dat de HR manager de persoon is die u het beste kan helpen uw doel te bereiken (een baan, een contract of expertise). Vervolgens gebruikt u LinkedIn en doet een search naar ‘HR manager, Coca Cola, uw land’. Het resultaat is dat u niet alleen de exacte naam van de persoon vindt, maar ook de connecties die u deelt met deze persoon.

Als u dan naar de connecties kijkt die u gemeenschappelijk heeft, zou u bijvoorbeeld kunnen ontdekken dat deze persoon een connectie heeft met uw buurman. Dit wist u niet, omdat u nooit over Coca Cola heeft gepraat in uw gesprekken met elkaar. Uw buurman heeft het hier nooit over gehad en u heeft hem nooit verteld dat u erin geïnteresseerd bent voor of met Coca Cola te werken.

Nadat u de connectie via LinkedIn heeft gevonden en er met uw buurman over heeft gesproken, ontdekt u plots dat hij in het verleden met deze HR manager heeft samengewerkt. Als hij hoort van uw doel, gaat hij ermee akkoord een email te sturen om u bij de HR manager te introduceren. Vijf dagen later wordt u uitgenodigd voor een gesprek en haalt u de baan of het contract binnen.

Zonder LinkedIn had u nooit geweten dat deze twee mensen elkaar kenden!

 
 Doorsturen    5 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Jan Vermeiren is de oprichter van Networking Coach en auteur van de best sellers Let’s Connect! en Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken.

Samen met zijn team van Networking Coach geeft Jan presentaties en opleidingen op het vlak van (online en offline) netwerken en referrals. Klanten zijn zowel grote organisaties zoals Deloitte, IBM, ING, Mobistar, Nike en SAP als kleine bedrijven en freelancers.

Jan is tevens gastdocent bij de internationale MBA programma's van RSM Erasmus Rotterdam en Vlerick Leuven Gent Management School.

Vraag je gratis exemplaar van Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken aan via www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Karel Versteeg  |   | 
1-12-2009
 | 
17:23 uur
Niet echt netjes om namen van je klanten zonder toestemming te publiceren.
Bas Hania  |   | 
1-12-2009
 | 
20:14 uur
Je publiceert niet zelf de namen van je klanten/contacten. Mensen kiezen er zelf voor om zichtbaar te zijn op LinkedIn.
Hier kan je dus mooi gebruik van maken!
Kerstpakketten  |   | 
15-06-2011
 | 
16:41 uur
Inderdaad een mooie tool. Ook de zoekmachine is goed, jammer alleen dat veel Nederlanders er nog te weinig mee doen. komt ook doordat er veel meer sociale netwerksites bestaan, dan maakt men snel de fout om overal een beetje op te letten ipv ergens goed.
kerstpakketten  |   | 
6-07-2011
 | 
20:25 uur
Ik ben van mening dat het nog ondergewaardeerd is, maar in de nabije toekomst een steeds meer gebruikt platform.
Frits | Gokkasten  |   | 
15-07-2011
 | 
22:29 uur
Mooi om te zien dat zo'n post van 3 jaar geleden nog steeds zo actueel is. Ik heb in de tussentijd zowel positieve ervaringen met LinkedIn gehad (klant die mij via LinkedIn gevonden had) als negatieve ervaringen (concurrent die via mijn profiel mijn klanten ging benaderen). Vind het nog steeds moeilijk om de juiste balans te vinden tussen prive en openbaar.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10