zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Netwerken is teamwerk

Door: Phil Kleingeld,   25-11-2009,   17:14 uur
 

Er vindt een duidelijk waarneembare verschuiving plaats in de werking van de arbeidsmarkt. Waar de babyboom generatie nog wel 40 jaar bij dezelfde werkgever wist vol te maken, gaf de volgende generatie de voorkeur aan jobhoppen; vier/vijf jaar bij een bedrijf werken om dan weer bij een ander aan de slag.

Op dit moment is het duidelijk dat ook deze werk- en denkwijze tot het verleden gaat behoren en dat velen de voorkeur geven aan project-employment; van de ene (kortlopende) klus naar de ander.



Minder bemiddeling
Het geboorteregister van ondernemend Nederland, de Kamer van Koophandel, laat de laatste jaren een explosieve toename zien van mensen die zich als zzp’er inschrijven. Veelal vaklui die in de gaten krijgen dat zij als zelfstandige meer kunnen verdienen dan in loondienst, zelf hun werktijden kunnen bepalen, het werk kunnen doen dat ze leuk vinden en hun eigen klanten en werktijden en vakanties kunnen uitkiezen. Ze zijn aantrekkelijk voor potentiële opdrachtgevers; niet alleen vanwege het tijdelijke karakter waarvoor ze worden ingehuurd, maar ook door het ontbreken van lastige ontslagregels en natuurlijk de lagere loonkosten. Geen verzekeringspremies, geen doorbetaling van loon bij ziekte en vakantie, geen pensioenpremies en geen bemiddelingskosten en loonopslag betalen aan uitzend- en/of detachering-bureaus. Een duidelijke win/win situatie zolang er voldoende werk voor handen is. 

Veel zzp’ers nemen het feit, dat als ze zonder werk zitten en geen uitkering krijgen, kennelijk voor lief of ze denken maar liever eerder aan de opbrengsten van hun werk dan aan een rampscenario als de opdrachten opdrogen en de rekeningen niet meer betaald kunnen worden. Feit is wel dat 30% van de zzp’ers het na een jaar wel heeft gezien en zich weer beschikbaar stelt als werknemer of gedwongen is een bijstandsuitkering aan te vragen.

Teamwerk is regel
De trendwatchers zijn het er allemaal wel over eens dat het aantal zzp’ers de komende jaren nog zal gaan stijgen en dat binnen enkele jaren de arbeidsmarkt voor ruim 30% door zzp’ers zal zijn ingenomen.

Het zijn dan niet alleen maar zzp’ers met een bouwachtergrond, maar juist steeds vaker specialisten vanuit iedere denkbare werkdiscipline. Zij werken niet meer vanuit de zolderkamer, maar zijn aanzienlijk mobieler. De zzp’er van de nabije toekomst is een werknomade die zijn/haar kantoor bij zich draagt (zie artikel Verzet tegen web 2.0 is zinloos) en die voortdurend in contact staat met zzp’ers uit aanvullende disciplines en per project een team samenstellen om een bepaalde klus te klaren.

Een simpel voorbeeld uit de praktijk is het vormen van een team dat bestaat uit een marketing- en/of pr-deskundige, een webdesigner, grafisch ontwerper en een tekstschrijver om een goed functionerende webapplicatie te maken. Techneuten hebben als regel moeite met intermenselijke communicatie en dus is het zaak dat de marketingdeskundige de vinger op de pols houdt zodat de applicatie niet te ingewikkeld wordt voor de opdrachtgever; veelal een leek op dit vakgebied. Een tekstschrijver zorgt dat het een l(ook voor de zoekmachines) leesbaar geheel wordt en de grafische ontwerper geeft het geheel een professioneel en functioneel uiterlijk in overeenstemming met de huisstijl van de opdrachtgever. Tegenwoordig wordt er ook nog een social network consultant aan het team toegevoegd die de informatie-uitwisseling via web 2.0 in de gaten houdt.

Strategische netwerken
De nieuwe werknomaden doen er dan ook verstandig aan eens na te denken over mogelijke samenstellingen van projectteams. Er is niet altijd uitsluitend behoefte aan één expertise om een klus te klaren en het is dan vaak zinloos om acquisitie te richten op een deeltaak. Als je je als team kunt presenteren om een specifieke opdracht aan te pakken, maak je veel meer kans om die opdracht binnen te halen. In plaats van zoveel mogelijk hapje-drankje-netwerkbijeenkomsten af te lopen, in de hoop interessante en vakbekwame mensen tegen te komen want opdrachtgevers kom je daar niet of nauwelijks tegen, is het effectiever eens binnen je netwerk gericht op zoek te gaan naar mensen met een discipline die aanvullend is aan die van jou. Gebruik je LinkedIn-, Facebook en Twitter-account om doelbewust te zoeken en nuttige contacten te leggen en te kijken of daarmee kan worden samengewerkt.

Aandachtspunten
Let bij het samenstellen van een projectteam in ieder geval op de volgende zaken:

 1 .   Heeft iemand aantoonbare referenties
 2.   Trek referentieprojecten na
 3.   Binnen welke netwerken zijn ze actief
 4.   Maken ze gebruik van web 2.0 en hedendaagse mobiele communicatiemiddelen; zo ja welke.
 5.   Controleer de profielen; verzorging, compleet, zakelijke aanbevelingen
 6.   Bel en ontmoet elkaar (handel niet alles via e-mail af) en kijk of er een klik is. Geen klik; niet aan beginnen!
 7.   Stel in overleg de offerte op en vergeet niet algemene voorwaarden mee te sturen
 8.   Spreek af wie met de opdrachtgever communiceert om misverstanden te  voorkomen
 9.   Behandel elkaar op papier als vijanden; dan blijf je het langst vrienden. Stel een samenwerkingscontract op
10. Kies een tijdelijke flexplek waar vanuit je als team kunt werken en de opdrachtgever kan ontvangen.

 
 Doorsturen    4 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Phil H. Kleingeld is auteur, ghostwriter en columnist, Onder de naam Rent-a-Pen verzorgt hij workshops in hedendaagse digitale en analoge communicatievormen waaronder sociale media. Phil is daarnaast spreker en auteur van 24 boeken op het gebied van zakelijke communicatie zoals netwerken, verkoop, telefonische communicatie, relatiebeheer, time management, marketing en schriftelijke communicatie.

Een van de specialisaties van Phil is het verzorgen van workshops over sales gerelateerde onderwerpen als Neuroselling, Storytelling en Offertes omzetten in opdrachten. 

Hij is te volgen op Twitter , LinkedIn, Instagram
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Trudy Bos  |   | 
25-11-2009
 | 
22:44 uur
Wat een raar verhaal is dit: projectteams samenstellen......??? Nou, ik denk het niet: ik ga voor de hoogste kwaliteit en dat betekent dat als ik mensen inhuur de ene keer de ene ZZP'er inhuur en de andere keer de andere. Beetje onnodig tjakka verhaal dus.
louise  |   | 
26-11-2009
 | 
07:49 uur
Helemaal geen raar verhaal, voor mij werkt dit prima. Op deze manier samenwerken is namelijk heel efficient, want je bent geen tijd kwijt met de juiste mensen zoeken met een goede kwaliteit. Die heb je al bij elkaar. Ik heb daarom onlangs met een aantal anderen een dergelijk team opgezet!
Phil  |   | 
26-11-2009
 | 
08:36 uur
@Trudy Kennelijk is de essentie van dit artikel je ontgaan. Het artikel geeft een komende trend aan en tja, als dat een 'tjakka verhaal' is vind ik dat best. Maak voor je eigen onderneming even de vertaalslag. Of je nu fysieke producten verkoopt of diensten dan heb je eigenlijk al een strategisch netwerk van leveranciers. Samen met hun producten ben je in staat de beste kwaliteit te leveren. Kijk eens naar strategische verbanden om grote klussen aan te pakken die je in je eentje niet of niet goed kunt doen. Een strategisch netwerk is ook het bij elkaar brengen van een team ondernemers in hetzelfde gebied om bv. samen de veiligheid of toegankelijkheid te bevorderen. Tot slot nog even dit; heb je ooit iemand horen vertellen niet voor de hoogste kwaliteit te gaan?
M.A. Wezel  |   | 
26-11-2009
 | 
10:16 uur
prima stuk, ik neem aan dat dit voor grote projecten dienstbaar is. wanneer het kleine opdrachten betreft, werk ik gewoon vanuit huis, echter geld wat mij betreft de overige beschreven strategie zsker. Goede voorbereiding is het halve werk!

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10