Als mensen kort parkeren in de buurt van winkels, dan is er steeds weer plaats voor nieuwe klanten. Ingewikkelde betalingssystemen moeten zorgen dat auto's zo snel mogelijk weer uit de buurt verdwijnen. Wel eens gehoord van een parkeerplek waar je verplicht met groot licht moet parkeren?
'Out of the box denken' komt bij onderzoek in bedrijven als één van de meest irritante uitdrukkingen uit de bus. Misschien wel omdat het vooral tekst en geen praktijk is. Verder dan brainstormen komen we niet, en dat is vaak niet meer dan een inventarisatie van de eerste voor de hand liggen ideeën. Mijn ervaring is dat managers (behalve op marketing afdelingen) geen idee hebben hoe creatieve processen lopen. Veel bedrijven scoren dan ook niet hoog op de creatieve ladder.
Optimistisch en vrolijk
Vorige maand waren 300 managers en creativo's bijeen op de 11de European Conference of Creativity & Innovation in Brussel, o.a. georganiseerd door het COCD. Terwijl crisis en schaarste je overal om de oren vliegen, heb ik tijdens deze conferentie alleen maar overvloed ervaren. Wat een genot om 3 dagen lang in het gezelschap van optimistische en vrolijke mensen te zijn en inspirerende workshops en lezingen bij te wonen, met titels als:
o Niet nieuw, maar wel nieuw voor mij
o De kracht van het onmogelijke
o Mobilize your unconscious for succesful implementation (onze eigen workshop)
o A spoonful of sparkles
o Pinching the ostrich
Alle problemen zijn al eens opgelost
Het verhaal over kort parkeren met groot licht maakte onderdeel uit van een presentatie van creativiteitsgoeroe Edward De Bono. Alberto Alessi (van de fluitketels enzo) vertelde hoe zo'n familiebedrijf 100 jaar lang creatief blijft. En ooit gehoord van Creax? Zij wijzen de weg in patentenland. Met de wetenschap dat voor elk technisch probleem al eens een oplossing is gevonden, vulden ze een enorme database. Nu brengen ze verbindingen tot stand tussen bedrijven en professionals, waar nooit iemand aan zou denken. Baanbrekend en zeer succesvol.
Wetenschappelijke onderbouwing
Gelukkig wordt ook steeds meer onderzoek gedaan naar de relatie tussen creativiteit en bedrijvigheid. Dat bedrijven met een creatief klimaat productiever en succesvoller zijn, wisten we al, en is nu ook wetenschappelijk onderbouwd. Grote successen zijn ook geboekt in het bepalen van de kenmerken van een creatief klimaat. We weten dat het vele jaren kost om een cultuur te veranderen, en we weten nu ook hoe het mogelijk is om in een bedrijf in 1 tot 2 jaar een creatief klimaat neer te zetten.
Flexibel oud
Je begrijpt dat dit een pleidooi is om meer te investeren in creatief denken. Creatieve mensen zijn flexibeler in hun denken. Stel je voor dat al je mensen flexibeler zijn in hun denken, dat ze niet meteen met een negatief oordeel klaar staan als er een voorstel is? En wat dacht je van doorwerken tot 67 jaar, of langer, met een creatieve geest?
Ook creativiteit is een talent en niet iedereen beschikt over dit talent, dus kun je mensen niet leren, laat staan dwingen, creatief te zijn.
Wel moet een organisatie open staan voor ideeën van de medewerkers. Dat vraagt weer een bepaalde cultuur, een stijl van leidinggeven en een goed business model.
Het gaat dus verder dan het domweg (her)invoeren van een ideeënbus. Maar het implementeren van een omgeving waarin (ondermeer) creativiteit wordt gestimuleerd, heeft een zeer positieve invloed op K3, klanten, kosten, kwaliteit.
marcel stolk
|
|
3
-
12
-
2009
|
17
:
28
uur
Beste Ad
De meeste jmensen kunnen lopen en sommige mensen kunnen heel hard lopen. Meestal door een talent wat door intensief trainen ontwikkeld wordt. Creatief denken kunnen we ook allemaal indien de hersens ''normaal'' functioneren.
De één heeft er wat talent voor de ander wat meer lef. Bij cocd zijn we er meer dan dertig jaar mee bezig om de creatieve potentie in mensen te ontwikkelen. Er is een proces en er zijn technieken die weer zijn afgekeken van professionals en getalenteerden. Creatief denken is aan het brein te leren. Met je laatse twee zinnen ben ik het van harte eens.
Vriendelijke groet
ir Marcel Stolk
Creatief Expert COCD,
Centrum voor de Ontwikkeling van het Creatief Denken
mgh eikelenboom
|
|
4
-
12
-
2009
|
09
:
06
uur
Beste Ad en Marcel,
Zou u mij nu eens uit kunnen leggen? Ik heb enorm veel creativiteit. Maar, de omgeving heeft moeite om hier mee om te gaan. Want, structuren raken op de achtergrond en mensen kunnen de creativiteit waar men momenteel zo om vraagt niet meer plaatsen. En dus vindt men het snel chaotisch. De uitwas van creativiteit. Ik heb gemerkt dat mensen er vaak simpelweg niet voor openstaan.
Je stipt een groot probleem aan waar veel echt creative mensen last van hebben. Een echte creativeling heeft chaos nodig, kan in ieder geval minder goed functioneren in een gestructureerde omgeving.
Meet name bij R&D afdelingen van bedrijven zie je deze tweespalr regelmatig, er is vanuit het management behoefte aan beheersing, er zijn deadlines, maar de professional heeft ruimte, tijd en chaos nodig om zijn ideeën kwijt te kunnen.
Ik heb dat probleem enkele keren aan de hand gehad binnen grote R&D afdelingen en er zijn structuren te vinden die ongestuctureerd werken mogelijk maken, echter, de standaard oplossing bestaat niet.
@Marcel.
Natuurlijk is iedereen in meer of mindere mate creatief, sommigen meer dan anderen. Bij sommige mensen kun je de creativiteit verder ontwikkelen door training, bij anderen helpt training geen ene moer of is gewoon geen training nodig.
Gelukkig maar, want er zijn geen twee mensen hetzelfde en dat maakt mensen weer zo leuk om mee te werken.
marcel stolk
|
|
6
-
12
-
2009
|
12
:
20
uur
Beide groepen kunnen dichter bij elkaar komen. Deze problemathiek van de managers en de creatieven is grotendeels op te lossen door het creatief proces te structureren. Alex Osborn heeft hier in de jaren vijftig de eerste stappen in gezet. Vijftig jaar ervaring verder zijn er meerdere modellen die het creatief proces grijpbaar en beheersbaar maken. Het is even wennen voor de creatieven met talent daar het wat romantiek en alleen heerschappij weghaalt. Maar veel denkkracht in bedrijven wordt gewonnen door meer mensen te betrekken en aan te spreken op hun creatieve capaciteiten.
COCD is bijna 35 jaar bezig met creatieve kracht vergroten bij bedrijfsleven en overheid. Zie www.cocd.org
Vriendelijke groet
ir Marcel Stolk
Creatief Expert COCD,
Centrum voor de Ontwikkeling van het Creatief Denken
mgh eikelenboom
|
|
7
-
12
-
2009
|
09
:
31
uur
heren,
Mijn dank is groot. U beiden weet de spijker op de kop te slaan. Ik heb net de MER aan de hva afgerond, een zeer gestructureerde studie. Nu ben ik dus een gecertificeerde creatieve manager. Dus de twee werelden kunnen zeer zeker dicht bij elkaar komen, de structuur en chaos wisselen elkaar in hoog tempo af. Gelukkig word ik er als creatieveling echter niet van. Mijn personeel gestructureerd aan het werk zetten, dat los laten en dan er weer creatief gewerkt worden is mogelijk geworden, maar het blijft lastig. Ik hoop van harte dat meer mensen die om creativiteit vragen, gaan begrijpen dat dit niet zonder chaos kan.
met stevige groet,
M.E.
Mooi stuk Aart,
JAmmer dat ik er niet bij was, was graag ook een van die vrolijke en optimistische mensen geweest in Brussel :-)
Innovatie begint met creativiteit en creativiteit begint met CHAOS.
Creativiteit vanuit het
Hart met 100%
Aandacht zonder O
Oordeel en vooral ook te
Starten
lees er gerust meer over op mijn website
Herman
Mayke
|
|
4
-
01
-
2010
|
17
:
22
uur
Als ik naar mijn eigen organisatie kijk, waar je na 2 jaar in dienst nog een groentje bent, en waar ook dus de kritische denkers en de creatievelingen botsen tegen de oude denkbeelden van het fossiele management, en dus ook gefrustreerd de organisatie verlaten, dan denk ik dat er op dat gebied nog een hoop te verbeteren valt. De bedrijfscultuur speelt hier een grote rol in, hoe vaak ik het 'zo doen we het al jaren' niet heb gehoord de afgelopen 2 jaar...Mijn pogingen om mijn creativiteit te enten in deze non-creatieve organisatie gingen ten onder aan budgetbeperkingen, vrijheidsbelemmeringen, het-niet-op-een-stoel-van-een-ander-mogen-plaatsnemen, etc. In mijn ogen is creativiteit vooral het gebruik van de kennis die je bezit na ervaringen bij verschillende werkgevers, binnen je eigen vriendenkring (waarom het wiel opnieuw uitvinden?) of je uit media haalt, en deze op een vruchtbare manier weet in te zetten bij andere werkgevers..niet alleen voor problemen waar deze tegenaanloopt, maar pro-actief meedenkt met de organisatie, wat natuurlijk ook om een stukje loyaliteit vraagt.
Mijn vraag, is er nog hoop ...?
marcel stolk
|
|
5
-
01
-
2010
|
23
:
33
uur
Beste Mayke
Owwhoeee, wat een begin van het nieuwe jaar. Ben je al weg of blijf je nog even?
De creativiteit waar je over praat is ook een vorm van creativiteit. In jargon ''elegant stealing'' ofwel handig jatten. Er is ook creativiteit mogelijk door hier en nu creatief te gaan denken. Er is dus nog heel veel hoop.
In essentie zijn er heel weining echt creatieve organisaties, maar wel veel creatieve geesten. En jij bent er ook één.
Beste wensen en veel creatieve moed.
Voor meer moed helpt scholen(www.cocd.org)
Marcel Stolk
Mayke
|
|
7
-
01
-
2010
|
14
:
15
uur
Oef, ja Marcel, als ik mijn post zo teruglees, dan klinkt het inderdaad niet erg optimistisch. Voorlopig nog even een blijver...lukt het me niet om mijn creativiteit binnen de muren van kantoor kwijt te kunnen, dan zoek ik het daarbuiten- op een creatieve manier natuurlijk :)
mgh eikelenboom
|
|
7
-
01
-
2010
|
15
:
29
uur
Beste Mayke,
Ja! er is altijd hoop. wellicht een tip: Je kan een ander, en zeker een hele organisatie niet veranderen. Wat je wel kan doen, is veranderen hoe je er zelf op reageerd. Geef eens een tegengestelde reactie, bv een heel positieve als je geneigd bent een ''negatieve''reactie te geven. Trust me, daar kan je heel veel mee bereiken. ben je in staat dat te combineren met gesprekstechnieken zoals Lsd, Luisteren, samenvatten en doorvragen, (dat is ook te leren) dan gaat alles veel makkelijker.