zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Binnenkort twee soorten nieuws?

Door: Guido Thys Thys,   23-11-2009,   10:17 uur
 

Bing wil uitgevers betalen om nieuwsberichten in zoekresultaten op te nemen. Op voorwaarde dan wel dat ze hun content bij Google weghalen. "The forces that be" versus de wikiwereld: nieuwe fase...


De internetgemeenschap, Google en Wikipedia voorop, bepleiten dat alle informatie in de wereld gratis voor iedereen toegankelijk moet zijn. Een nobel streven en een grote sprong voorwaarts voor de democratisering van de wereld.


Het succes van deze filosofie berust echter voor een groot deel op het principe van The Wisdom of Crowds van Surowiecki: als je maar voldoende mensen betrekt, bereik je altijd waarheid en juistheid.
Het probleem is echter dat dit niet overal geldt. 

De grootste kans van slagen is er binnen een gemeenschap zoals Wikipedia waar deze waarheid+juistheid op 1 centrale plaats samengebracht worden en iedereen eraan kan sleutelen. Het eindproduct blijkt even betrouwbaar te zijn als, pakweg, de Encyclopedia Britannica. Op voorwaarde dat iedereen die bijdraagt, van goede wil is. Dit blijkt echter niet het geval te zijn, zodat Wikipedia tegen wil en dank een heleboel regels heeft moeten invoeren. En heel veel vrijwilligers afhaken. Rotte appelen bederven de gezonde.

In de blogosfeer en op andere websites is er echter geen centrale plaats waar aan de waarheid+juistheid gesleuteld wordt. En het gevolg is dat wie het hardste roept, vaak het meeste gehoord wordt. "On the Internet nobody knows you're a dog", de cartoon van de Newyorker heeft nog niets ingeboet. Nieuws en vooral de duiding ervan afkomstig van een hoogst gekwalificeerd journalist staat naast het bericht van mijn 12-jarige buurjongen, en dat van iemand die het item wil gebruiken voor een ideologisch doel. Welk moet ik nu geloven?

Dit is koren op de molen van traditionele media die nieuws laten vergaren en interpreteren door professionals en op zoek zijn naar inkomsten om dit te financieren. Niet dat deze media vrij zijn van ideologische duiding overigens, maar iedereen weet met welke pen redacteuren van Berlusconi schrijven om maar eens wat te noemen.
Rupert Murdoch heeft al aangekondigd dat hij zijn gratis nieuwssites gaat sluiten. Nu komt Microsoft met het plan om hem te betalen om links naar zijn betalende sites op te nemen. Wie niet betaalt wordt dus afgesloten van professioneel gemaakt nieuws. En kan enkel terecht bij de gekleurde berichten in de blogosfeer.
De klassieke media waren de these, de wikiwereld de antithese. De synthese wordt dus waarschijnlijk een tweespalt. Einde democratisering.
Het is niet anders, alles in de wereld evolueert dialectisch. Wat niet betekent dat er daar blij mee moeten zijn.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Guido Thys helpt als bedrijfsverloskundige organisaties om waarde ter wereld te brengen voor zichzelf, klanten en andere belanghebbenden. Met meer dan 160 presentaties per jaar is hij de meest gevraagde zakelijke spreker van Nederland.
Hij is de inspirator van ?Next! Coaches, een groep bijzonder dwarsliggende management- en bedrijfscoaches.
Hij is auteur van o.m. "WAKE-UP CALL: het gaat slecht dus moeten we weer even normaal doen." Werk nu mee aan zijn nieuwe boek!
Volg Guido op Twitter: GuidoThys en LinkedIn
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10