zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Salesblog: Helemaal gek van Twitter

Door: Michel Hoetmer,   18-11-2009,   12:55 uur
 

Probeert u de aandacht op uw bedrijf te vestigen via Twitter? Wilt u werken aan uw personal brand? Bezit u voor dit doel een eigen Twitter site? Sommige mensen Twitteren zich helemaal een slag in de rondte. Het is om gek van te worden. In deze weblog vindt u 5 belangrijke spelregels voor zakelijke Twitteraars.

Is u ook iets opgevallen aan het Twitter-gedrag van (natuurlijk) anderen? Vandaag vond ik een artikel van Eric Rudolf op Raintoday.com met de veelzeggende titel "5 Twitter regels waartegen je nooit mag zondigen". Die vijf regels spraken mij onmiddellijk aan. De auteur brengt mijn vage gevoelens op een heldere manier onder woorden. Hieronder vindt u een vrije vertaling van zijn gedachten.



Regel 1: bombardeer je volgelingen niet met berichten
Er zijn mensen die het ene na het andere bericht op hun Twitter site smijten. Hun volgelingen verdrinken in de woeste stroom. Het effect? De volgelingen stoppen met het lezen van deze berichtenbrij en haken af. De meeste Twitteraars zijn geen ANP of ander persbureau. Waarom gedragen ze zich dan op dezelfde manier?

Advies: een of twee Tweets per dag is meer dan voldoende

Regel 2: Tweet uitsluitend wanneer u iets te vertellen hebt
Twitter vraagt: "Wat bent u aan het doen?" Sommige mensen interpreteren deze vraag letterlijk. Dus brengen ze hun hele leven in kaart en delen dit met anderen. Leuk voor privédoeleinden, maar zakelijk is het irrelevant. Ik kan me de gelukzalige gevoelens wel voorstellen als iemand onder de douche vandaan komt. Maar is het echt nodig deze gevoelens met de volgelingen te delen? Of dat iemand de deur uitgaat om boodschappen te doen? Wat doet dit voor hun professionele uitstraling?

Advies: hebt u niets bijzonders te zeggen? Houd dan uw kaken op elkaar.

Regel 3: Pas op wie u volgt
Er is niks mee mis als anderen u volgen, maar wie volgt u? Het zegt iets over uzelf. Pas dus op met het volgen van bijvoorbeeld politici. Die hebben vaak meer vijanden dan vrienden.

Het is veelzeggend wanneer iemand een kleine schare volgelingen heeft, maar een veelvoud aan mensen die hij zelf volgt. Dergelijke adressenverzamelaars lijken er alles voor over te hebben om aandacht van anderen te krijgen. Het klinkt een beetje desperaat. 

Wat dan wel? De bekende marketeer Seth Godin begrijpt hoe het wel moet. Hij volgt slechts 1 andere site en heeft een massale schare volgelingen: 16.423!

Advies: vermijd politici, religie, en bekende kopstukken die constant polariseren.

Regel 4: pas op met verwijzen naar anderen
Het is lastig om telkens weer iets nieuws te bedenken. Zelf schrijf ik circa drie artikelen per week. En ik beken het maar direct: het is een helse opgave om origineel uit de hoek te komen. 

Maar heeft het dan wel zin om het allerlaatste nieuws te delen met uw volgelingen? Ik denk van niet. Die zien hetzelfde nieuws wel in de krant, op de talloze nieuwssites of ’s avonds op het TV-journaal. U kunt er niets aan toevoegen.

Advies: is er groot nieuws? Laat de verspreiding over aan anderen.

Regel 5: probeer niet steeds te verkopen
Sommige mensen denken dat ze hun handeltje moeten slijten via Twitter. Als u bent zoals ik, zit u niet te wachten op allerlei commerciële boodschappen. Het voelt aan als spam. Af en toe een aankondiging voor een seminar of een nieuwe dienst is natuurlijk prima. Het mag niet de boventoon voeren. Want anders haken uw volgelingen af.

Advies: zorg voor voldoende interessante inhoud; pas op met commerciële berichten.

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
kaat mossel  |   | 
19-11-2009
 | 
08:35 uur
dag Michel, lees net je artikel en wil graag reageren...

regel 1) jouw ene tweet zal absoluut verloren gaan in de stroom die voorbij komt. Behalve als jouw volger enkel jou volgt natuurlijk, dan zit je goed :-) Oh, en als je een BN-er bent waar mensen daadwerkelijk in het profiel gaan kijken of er nog nieuws onder de zon is.

regel 2) juist de mix privé en zakelijk maakt het interessant. Het gezicht achter het produkt maakt het voor mensen aantrekkelijker om je te volgen. Net als de AH-bedrijfsvoerder die we allemaal 'kennen'.

regel 3) dit is onzin. Alsof ik bij iemand in z'n profiel ga uitpuzzelen wie hij allemaal volgt en daarop besluit om al dan niet (terug) te volgen. Dat besluit wordt vaker genomen op basis van iemands bio en daar hoor ik je niet over.

regel 4) dat is natuurlijk een logische. Daar kan ik het helemaal mee eens zijn. Maar reageren op nieuws mag natuurlijk altijd.

regel 5) en daar kan ik volmondig ja op zeggen. We zijn met heel veel bedrijven op Twitter aanwezig en de 'feeds' worden vaak wel gevolgd omdat mensen te lui zijn om te ontvolgen maar enthousiast is niemand erover.

Met dank aan Jan-Willem Seip die me attendeerde op je artikel :-)

Met hartelijke groet, Jessica / @kaatmossel

Kevin  |   | 
19-11-2009
 | 
09:59 uur
Ik kan niet anders dan het met Jessica eens zijn. Ik volg wie ik wil, oppassen met wie ik volg? Dacht het niet.
Ad de Beer  |   | 
19-11-2009
 | 
12:53 uur
Als je problemen hebt met regel 4 publiceer dan minder zou ik zeggen.
Want steeds stukjes van anderen overschrijven getuigt niet echt van inspiratie.
Zelf schrijf ik pas als ik iets nieuws te melden heb, wat meestal weer ontstaan is door meerdere artikelen en boeken te lezen.
En door dat blog of artikel te tweeten maak je weer slim gebruik van Twitter.
Tja, ik mis de regel dat het blokkeren van mensen die een andere mening hebben als volger ook tegen je kan werken.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10