Als u net zo bent als ik, krijgt u bij het horen of lezen van het woord ‘netwerken’ spontaan last van een misselijkmakend gevoel. Er zijn weinig woorden in onze taal die zo misbruikt zijn als het N-woord. De vraag dringt zich op waarom vrijwel dagelijks mensen zich actief storten op het N-werken.
Waarom gaan mensen N-werken?
Laten wij er niet om heen draaien. De meeste zakenmensen gaan netwerken met slechts één doel voor ogen: nieuwe relaties werven.
Koude acquisitie is bij velen ‘uit’ omdat ze zo vaak het deksel op hun neus kregen. Tot op zekere hoogte waren ze daaraan zelf debet omdat de boodschap volledig in het teken stond van hun eigenbelangetjes. Hoe beginnen veel van dat soort gesprekken? Bijvoorbeeld: "ik ben die en die en wij doen dat en dat en ik wil een afspraakje met je!" De beller geeft de prospect geen goede redenen om positief te reageren. De prospect houdt de boot af.
Afwijzingen zijn slecht voor het ego. Dus zoeken velen hun heil in netwerkbijeenkomsten. Daarin voeren de deelnemers met een aantal gelijkgestemde en al even angstig ingestelde zielen een rituele dans op. Het grote voordeel: de openlijke afwijzing is zeldzaam.
Nog een reden...
Er is nog een andere reden waarom al dat genetwerk zo weinig oplevert. De ‘netwerker’ zet zijn eigenbelangetjes met stip bovenaan. Enkele voorbeelden:
Je netwerk inzetten voor klantenwerving: Stelt u zich de volgende situatie eens voor. U hebt een bevriende relatie in het verleden met enige regelmaat aan nieuwe klanten geholpen. Sterker nog u hebt er voor gezorgd dat het bedrijf van deze relatie zich kon profileren in een bekend zakenblad (hetgeen ook weer nieuwe klanten opleverde). Hoe zou u dan reageren wanneer u van die relatie een persoonlijk getinte e-mail ontvangt waarin de relatie vrolijk aankondigt dat u vanaf nu voor elke nieuwe klant die u voor hem aanbrengt een diner bon ontvangt? Mij schoot het totaal in het verkeerde keelgat.
"Hallo het is een tijd geleden en jij bent zo geweldig!": Met enige regelmaat ontvang ik e-mailtjes (!?) van mensen die ik in een grijs verleden heb ontmoet. De teneur van deze mailtjes is als volgt:
"Hallo Michel het is al weer een tijd geleden dat wij elkaar hebben ontmoet. Ik geniet elke week met volle teugen van jouw artikelen! Wat ik je vragen wou is …?"
Smeren met stroop is een onlosmakelijk onderdeel van dergelijke berichten. Al even voorspelbaar is dat ze kennelijk het persoonlijke contact via de telefoon niet aandurven. Voelen ze zelf ook nattigheid? Mijn reactie is net zo voorspelbaar. Ik denk "getverderrie wat een slijmbal!" en stuur ze met een obligaat antwoord het bos in.
Als je het op deze manier aanpakt - alleen wat van je laten horen als je iets wilt halen – dan heb je van de basisprincipes van netwerken helemaal niets begrepen. In het woordenboek van dergelijke types staat netwerken gelijk aan:
Dergelijke acties hebben op mij een averechts effect. Ik vermoed dat ik daarin niet alleen sta.
De gouden tip
Wilt u wel iets uit uw netwerk halen? Dan zult u eerst spontaan moeten geven. Uw netwerk voeden. Netwerken is supereenvoudig. Tenminste is je één wetmatigheid haarscherp op het netvlies hebt:
Netwerken doe je op basis van wederkerigheid.
Het is gewoon een kwestie van geven en nemen. Maar daarvoor moet je je wel inspannen. Want N-werken is soms net werken. Als je dat doorhebt ga je geweldige mogelijkheden zien.
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.
ik ben het volledig met deze stelling eens. Succesvol in zaken of in persoonlijke relaties is alleen mogelijk als men iets van zichzelf geeft. Zeer zeker is in netwerken dit nog meer het geval. Ik heb dat zelf ook meerdere malen ervaren.