zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Passie in organisaties

Door: Peter Siks,   24-09-2009,   12:39 uur
 

Passie. Een woord dat bij iedereen wel iets oproept maar lastig precies te benoemen. Vaak worden termen als gevoel, drijfveren en energie gebruikt om het te omschrijven. Voor de ene mens is het zijn hond, voor de ander autorijden en voor de volgende is het muziek maken. Toch blijft het lastig om precies te zeggen wat passie is. Één van de vele definities van passie is de volgende: een heftige, onstuimige drang om aan een verlangen of begeerte te voldoen


PERSOONLIJKE PASSIE


Gepassioneerd bezig zijn is heerlijk. Je vergeet je omgeving en bent met iets bezig waar je helemaal in op gaat. Je doet wat je het liefste doet. Maar hoe prettig zou het niet zijn om die energie ook te voelen voor je werk? Stel je eens voor wat er allemaal mogelijk wordt. Want als je in je werk je passie kwijt kan levert dat ontzettend veel energie en arbeidsvreugde op.
Maar wat is er voor nodig om dat te bereiken? Kun je het leren? 
 
Organisaties en passie
Een gepassioneerde organisatie heeft gepassioneerde mensen nodig. Medewerkers – van hoog tot laag - die complete aansluiting vinden bij datgene waar de organisatie als geheel voor staat. Waar de persoonlijke doelstellingen en drijfveren ‘in sinc’ zijn met de organisatiedoelstellingen.  
Als we de eerder genoemde definitie koppelen aan – met name grote - organisaties ziet het er echter niet al te rooskleurig uit. Want welke grote organisatie durft u te betitelen als gepassioneerd? En ik heb het hier niet over fraaie mission statements op papier maar over het daadwerkelijke gedrag van de organisatie als geheel. Is de energie echt aanwezig om gezamenlijk doelen te bereiken? Worden medewerkers optimaal gefaciliteerd om bovengemiddeld te presteren? Kunnen de medewerkers doen waar ze goed in zijn? Of blijft het een politieke slangenkuil met allerlei kleine eilandjes en zijn persoonlijk gewin, frustratie en achterdocht de woorden die de organisatie het beste omschrijven?
 
Natuurlijk zijn er altijd individuele uitzonderingen binnen grote organisaties. Mensen die vol overgave doen wat ze doen en daarbij echt wat betekenen voor hun klanten. Maar hoe krachtig zou het niet zijn als een grote groep mensen écht gepassioneerd zouden zijn? Want bij een gepassioneerde organisatie wordt de individuele medewerker in staat gesteld zijn persoonlijke passie ten volle te benutten voor het bereiken van de organisatiedoelstellingen. 
 
Wat is er nodig?
Om tot een gepassioneerde organisatie te komen is het noodzakelijk dat iedere medewerker in de spiegel kijkt en zichzelf de vraag stelt:"Wat is mijn passie? Waar kom ik ’s ochtends nou echt mijn bed voor uit?" Dit klinkt simpel maar is in de praktijk vaak een lastige exercitie. Heel veel mensen hebben wel ongeveer een idee maar kunnen dit lastig verwoorden. Maar door middel van een uitgekiend programma van workshops is dit relatief eenvoudig helder te krijgen.
 
De volgende stap is de organisatie. Die dient zich de vraag te stellen:"Waar staan we nu echt voor? Wat willen wij bereiken in deze wereld? Hoe willen we als organisatie bekend staan?"
 
Als het antwoord op vragen helder is moet er gekeken gaan worden in hoeverre die twee doelstellingen in elkaars verlengde liggen. Want de energie spat er werkelijk vanaf als de persoonlijke passie volledig tot wasdom komt in een gepassioneerde organisatie. Het eigenbelang en het gezamenlijk belang komen dan overeen. En als daarbij de organisatie in staat is het juiste klimaat met de juiste tools zullen medewerkers excelleren.
Maar wat betekent dit in de praktijk? Soms hoeft passie helemaal geen hoogdravend, trendy, sexy of aansprekende verschijningsvorm te hebben. Het kan goed zijn dat een punctueel iemand het heerlijk vindt om buiten te zijn en te wandelen. Vol trots kan hij dan ook vertellen over zijn baan als boswachter…

 
 Doorsturen    2 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Peter Siks, initiatiefnemer van www.simpelveranderen.nl. Dit is een netwerkorganisatie die organisaties ondersteunt bij effectief veranderen door middel van training, workshops en advies.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Aart de Lange Pzn  |   | 
29-09-2009
 | 
15:34 uur
Zonder Passie heb je geen toegevoegde waarde.......
De combinatie Personeel en Passie kom je helaas zelden tegen. Meestal ligt dat niet aan de medewerkers maar aan de baas zelf. Consistent voorbeeldgedrag met oprechte bedoelingen om klanten te helpen is weinig merkbaar en voelbaar. En dan te weten dat je met Passie een van de belangrijkste peilers van Positioneren te pakken hebt. Passie geeft onderscheidend vermogen en een goed gevoel. Ja toch?
Ik hoop dat veel ondernemers het uitstekende artikel van Peter Siks gelezen hebben.
Sander Spanenburg  |   | 
1-11-2011
 | 
12:40 uur
Maar hoe dan?
Het belang van passie (en ook missie en visie in het geval van organisaties) wordt langzaam steeds meer erkend en benadrukt.

Het 'Hoe' van het vinden van je passie is inderdaad nog lastig voor veel mensen. Het vinden van je passie is ook niet te beantwoorden met behulp van de geldende motivatie en management methodieken.

Je passie vinden is een meer organisch, persoonlijk en intern proces. Het zoeken naar je passie vereist een andere methode en zienswijze.

Tipje van de sluier?
Op mijn website schrijf ik wekelijks berichten met tips en hints, die het proces van het vinden van je passie helpen. Hieronder de link naar een voorbeeld als aanvulling op dit artikel en om je op weg te helpen: (Klik hier)

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10