Circa 80% van de mensen komt op websites terecht via een zoekopdracht in een zoekmachine. Google is veruit de populairste zoekmachine van het web. Hoe zorgt u voor grotere bezoekersaantallen? Uiteraard door een hogere positie in de zoekmachines. In dit artikel vindt u enkele nuttige tips.
Zoekmachines werken met zogenaamde web crawlers (ook wel spiders of zoekrobotten genoemd). Deze web crawlers doorzoeken (indexeren) in principe alle websites. U hoeft zich dus niet meer aan te melden.
Problematische websites
Bij sommige websites stuiten deze web crawlers op problemen. Door de opbouw van de site zijn er drempels opgeworpen waar de crawler niet overheen komt. Denkt u hierbij bijvoorbeeld aan:
links verpakt in plaatjes,
frames (een pagina in een pagina),
bepaalde code (bijvoorbeeld uitklapbare menu’s,
en websites gebouwd in Flash.
Als bovenstaande voor u van toepassing is, biedt de web crawler dan ook ‘ouderwetse' hyperlinks aan (bijvoorbeeld onderaan de pagina). Anders stokt het indexeringsproces en is de inhoud van uw website onvindbaar voor de buitenwereld.
De website regelmatig vernieuwen
Is uw website actueel? Dan scoort de site beter in Google. U hoeft gelukkig niet telkens uw hele site overhoop te halen. Voeg bijvoorbeeld regelmatig nieuwe pagina’s toe en vermeld deze pagina’s op uw homepage. Een ander idee is uw homepage te voorzien van de laatste nieuwtjes over uw bedrijf en wat u verkoopt.
Zorg voor nuttige inhoud
Een andere reden voor Google om u een hogere plaats (ranking) te geven is nuttige inhoud (content). Google let speciaal op artikelen, zoals bijvoorbeeld op deze website.
Links naar uw site
Uw site wordt ook beter gevonden indien populaire websites naar uw site verwijzen. Pas op. Vroeger was linkruil populair. Mensen gingen naar elkaar verwijzen. Dat heeft weinig zin omdat Google de links als het ware tegen elkaar wegstreept. Zie verder het artikel "Wil je eventjes een linkje naar mijn site plaatsen?"
Gebruik van trefwoorden
Hoe zoeken mensen? Domme vraag natuurlijk, via het intypen van één of meer trefwoorden in de Google zoekmachine. Hoe vaker een bepaald trefwoord op uw site voorkomt, hoe hoger uw score in de zoekmachine.
Plaats deze trefwoorden in de link (url), de paginanaam, in de kopjes en in de teksten. Het helpt. Het helpt ook (een klein beetje) om de metatags van alle pagina’s in te vullen. Vroeger werd er meer gewicht aan metatags toegekend, maar alle kleine beetjes helpen.
U kunt controleren of de metatags voor uw website zijn ingevuld. Klik in de menubalk van internetexplorer op ‘beeld’ en vervolgens ‘bron’. Dan ziet u alle code van de pagina. Normaal gesproken vindt u de metatags (met trefwoorden en beschrijvingen van de pagina’s ergens bovenaan).
Pas op. Haal geen trucjes uit door het trefwoord honderd keer op een pagina te zetten en het dan in dezelfde kleur als de achtergrond af te beelden. De bezoeker ziet zoiets niet, maar de zoekrobot wel. De straf: verbanning uit de ranking.
Tip. Vraag eens aan anderen welke trefwoorden zij zouden gebruiken om uw product of dienst te zoeken. Via de Google service Insights for Search kunt u de populariteit van zoekwoorden meten. Een ander idee is om met Google Adwords te experimenteren, dan ziet u na verloop van tijd welke trefwoorden scoren en welke niet.
Hulp van Google
Dit was natuurlijk lang niet alles wat er over dit onderwerp te vertellen valt. Het zijn slechts enkele belangrijke basisregels. Wilt u zich verder in dit interessante onderwerp verdiepen? Surf dan naar de servicepagina's van Google (webmaster hulpprogramma's en andere handige hulpprogramma's) . U vindt er een schat aan informatie.
Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest.
Toch leuk iedere keer die linkjes naar de eigen website.
Overigens kan een goede statistische module betere hints geven dan Google. Het leuke is dat veel van die modules gewoon open source zijn.
Door de data te analyseren kan vaak de bezoeker van de site worden gevonden.
De tip hierboven om aan anderen te vragen welk trefwoord zij zouden gebruiken is heel bruikbaar. Ik heb er ook nog één.
Bedenk ook zelf diverse trefwoorden voor je dienst of product. Hierbij kan Word heel nuttig zijn. Typ een woord in, selecteer het en kies onder de rechter muisknop synoniemen. Vaak komt er dan een heel rijtje woorden waar je wat aan hebt.
Bedankt voor de nuttige tip. Je kunt dit ook doen in het programma van Google Adwords. Dan ontvang je ook schattingen van het mogelijke verkeer gebaseerd op de zoekmachine van Google.
Plaats je content op een portal zoals deze, die goed vindbaar is en die veel bereik heeft met haar nieuwsbrief. Dat bespaart je veel moeite en vooral frustratie. Je winkeltje vestig je toch ook niet in the middle of nowhere?