zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Netwerken is zwemmen met haaien

Door: Phil Kleingeld,   11-09-2009,   10:31 uur
 

Tijdens een ‘netwerkbijeenkomst’ kijkt iemand nadrukkelijk naar mijn badge, er verschijnt een glimlach om de mond en de openingszin wordt uitgesproken:’Nou, ik heb liever grootgeld.’ De man lacht hartelijk om de eigen spitsvondigheid en ik begin nu al medelijden met hem te krijgen omdat ik weet hoe dit gesprek gaat eindigen. ‘Zo, helemaal zelf verzonnen? Origineel zeg; die heb ik nog nooit gehoord.’

Het is een van de vele reacties die ik heb op dit soort ‘grapjes’; stiltes doen het trouwens ook heel erg goed. Als je Kleingeld heet heb je in je leven alle mogelijke variaties en grapjes over die naam al gehoord en word je er niet warm of koud van. Je ergert je mogelijk alleen maar, voor de zoveelste keer, aan het totale gebrek aan originaliteit van sommige mensen. Kortom, geen beste manier om nieuwe relaties met iemand aan te knopen tijdens een netwerkbijeenkomst want je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk op iemand te maken.



Zwemmen met haaien
Netwerkbijeenkomsten lijken vaak op het rondzwemmen in een bassin met erg veel haaien. Sommige ‘haaien’ zijn niet agressief maar de meeste haaien zijn vaak heel duidelijk op zoek naar een sappige prooi om de vele tanden in te kunnen zetten. Je merkt deze haaien direct op. Ze ‘zwemmen’ eerst een paar rondjes om je heen om daarna genadeloos toe te slaan. ‘Wie bent u? Wat doet u? Ken ik u niet ergens van? Heeft u nog een leverancier nodig voor …? Heeft u een visitekaartje voor me? Hier heeft u de mijne.’ Haaien zijn heel alert. Terwijl ze aan je snuffelen houden ze hun omgeving, al glurend over je schouders, nauwlettend in de gaten. Je weet immers maar nooit of er een nog lekkerder hapje voorbij komt zwemmen. Ziet een haai bijvoorbeeld een school smakelijk uitziende jonge visjes met lange staarten en korte schubben, dan verliezen ze al snel de aandacht voor de oude rob en zwemmen niet eens meer verkennende rondjes om hun prooi, maar slaan direct toe. Ja, het blijven onberekenbare dieren, die haaien. Netwerk’haaien’ komen alleen maar naar het bassin om te eten; ze nemen nooit wat voor een ander mee en denken dat ze met deze houding altijd veilig kunnen wegkomen. Nee, dan ‘zwem’ ik tijdens een netwerkbijeenkomst toch liever met een stel dolfijnen. Dolfijnen staan bekend als mensvriendelijk, ze tonen altijd oprechte belangstelling voor je en ze vinden het leuk om samen te spelen. Niet zelden nemen ze zelfs iets voor je mee om de spelvreugde te verhogen en ze lijken altijd vrolijk te zijn.
 
Zoek de netwerkdolfijnen
Er zijn veel gedocumenteerde gevallen bekend dat dolfijnen regelmatig mensen weten te redden van één of meerdere vraatzuchtige haaien. Ze zwemmen als een beschermende cirkel om mensen heen en doen een uitval naar iedere haai die het maar in zijn kop haalt in de buurt te komen. Jammer dat er tijdens netwerkbijeenkomsten zo weinig dolfijnen in het netwerkbassin zwemmen want een dolfijn geef je graag iets lekkers. Zomaar, omdat je ze zo leuk en aardig vindt.

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Phil H. Kleingeld is auteur, ghostwriter en columnist, Onder de naam Rent-a-Pen verzorgt hij workshops in hedendaagse digitale en analoge communicatievormen waaronder sociale media. Phil is daarnaast spreker en auteur van 24 boeken op het gebied van zakelijke communicatie zoals netwerken, verkoop, telefonische communicatie, relatiebeheer, time management, marketing en schriftelijke communicatie.

Een van de specialisaties van Phil is het verzorgen van workshops over sales gerelateerde onderwerpen als Neuroselling, Storytelling en Offertes omzetten in opdrachten. 

Hij is te volgen op Twitter , LinkedIn, Instagram
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Sacha Quaedvlieg  |   | 
12-09-2009
 | 
13:32 uur
De heer Kleingeld schetst in dit artikel twee voor mij heel herkenbare aspecten van netwerkavonden. Mijn naam is Sacha Quaedvlieg, spreek uit: Kwaadvlieg. Inderdaad, zodra men mijn batch ziet, komt er een glimlach rond de mond. ''Je doet toch geen vlieg kwaad?''. Ik ben er wel aan gewend intussen en ik zie het voordeel er maar van in dat het eerste contact in ieder geval gelegd is. Vroeger op school vond ik het vreselijk als ik mijn naam hardop in de klas moest noemen. Ik hoorde dan altijd ergens om me heen wel gegiechel. Toen dacht ik nog, later als ik ga trouwen, neem ik de naam van mijn man over en dan ben ik er van af. Nu is later en denk ik daar anders over. Ik ben erg blij met mijn naam. Ook door de aparte schrijfwijze blijft mijn naam vaak hangen. Als oprichter/directeur van Flexiso B.V. (www.flexiso.nl) zwem ik ook vaak tussen de haaien. Tijdens de volgende netwerkavond zal ik, als geen vlieg kwaad doende netwerkdolfijn, terugdenken aan dit artikel. Je ziet inderdaad vaak haaien om je heen kijken naar een mogelijk nog lekkerder hapje. Als ik dat voortaan constateer, zwem ik verder en zoek ik een andere Flipper om mee te netwerken.
Ad de Beer  |   | 
14-09-2009
 | 
07:48 uur
Maak van je naam je uithangbord.
Nu heb ik mijn naam een beetje mee, zeker als je mijn figuur in beschouwing neemt. Voornaam ook, Ad-Interim, och, leuk zeg.
Een klant wist een keer wel 5 verhaaltjes met beren erin aan te halen tijdens het afscheid na weer een geslaagde interventie. Beren op de weg, twee beren die broodjes aan het smeren zijn, de beerput, noem het maar op.
Tja, moet ik weer denken aan die specialist in dat ziekenhuis, Dokter Nota.
Niet te vergeten mevrouw Naaktgeboren in het Groen.
De leukste was toch die lieve kinderarts, Mona heette ze van voren. Haar achternaam? Toetje.
En die netwerkhaaien? Och, je herkent ze ook al zonder kaartje, te strak pak, te mooie glimlach, maar ze hebben ook vaak veel consumptiebonnen bij, dat maakt het weer een beetje aantrekkelijk toch?
Chantelle de Ruijter  |   | 
14-09-2009
 | 
10:12 uur
En als we netwerken vervangen door zakelijk flirten?

Dan gaat het er om de ander centraal te stellen om hem of haar voor je te kunnen winnen.
En dat kan je alleen bereiken als je oprechte interesse toont in de ander en een positieve creëert.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10