zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Salesblog: Zo trek je de aandacht!

Door: Michel Hoetmer,   25-08-2009,   16:43 uur
 

Hebt u ook het nieuwsbericht "Eenmanszaken slecht bereikbaar" op deze website gelezen? Het betreft een onderzoek uitgevoerd door het Amstelveense bedrijf BTC Solutions. Het bedrijf deed een steekproef onder eenmanszaken en daaruit blijkt dat 45% van de onderzochte bedrijven de telefoon niet opnam. Voor de verdere, enigszins onthutsende, details verwijs ik u naar het bericht op deze site. Dat is niet de kern van deze blog. Wat dan wel?

Onverdachte bron?


BTC Solutions helpt bedrijven met allerhande oplossingen voor een betere telefonische bereikbaarheid. Het bericht stond onder andere op Zibb.nl en daar merkten sommigen op dat het onderzoek niet uit onverdachte bron afkomstig is. Ik kan me deze kritiek wel voorstellen, maar deze kritiek is niet helemaal terecht. BTC heeft het onderzoek laten uitvoeren door een onafhankelijk bureau zo blijkt uit mijn gesprek met de commercieel directeur van BTC Solutions de heer Borghaerts. 

Hij geeft aan dat ze een geweldige exposure hebben bereikt. Niet alleen Zibb en Managersonline pikten het bericht op, maar ook de landelijke pers en bijvoorbeeld BNR Nieuwsradio. Daar mochten ze vier minuten reclame maken voor hun producten. De website scoorde binnen één dag duizenden hits.

Geschrokken van de uitkomsten
Borghaerts: "Ik schrok zelf ook wel een beetje van de uitkomsten van het onderzoek. Alhoewel ik niet kan ontkennen dat het een aangename schok was. Want deze uitslag is natuurlijk prima voor onze business!" Dat zijn precies het soort berichten waar journalisten op azen.

Zelf denk ik ook dat BTC een teer punt aanraakt. Het is met name voor de échte eenpitters, zoals zzp-ers, lastig om de aandacht te verdelen tussen de klussen waar ze druk mee zijn en allerhande activiteiten die de voortgang van deze klussen onderbreekt.

Gratis publiciteit
Wat het bedrijf heel handig doet is de publiciteit trekken. Daarom was het natuurlijk begonnen. Op deze manier maakt u gratis reclame voor uw bedrijf. Vele duizenden euro’s zouden nooit hetzelfde effect hebben. Dergelijke publiciteit op basis van een goed opgesteld persbericht in combinatie met een goed gestructureerde website kan heel veel nieuwe leads opleveren. Voorwaarde is natuurlijk wel dat u een onderzoek weet te produceren dat de moeite waard is voor het journaille. En dat uw onderzoek de toets der kritiek kan doorstaan.

Tip. Verwacht lastige vragen van journalisten (dat hoort bij hun vak). Bereid u er dus grondig op voor. 

Pas op. Weiger nooit antwoord te geven. Dat wekt argwaan en dat zou wel eens heel nadelig kunnen uitpakken.

Nog een praktische tip
De heer Borghaerts heeft nog een laatste tip voor u: "Bel de journalisten van de belangrijkste media op de lijst voor de zekerheid na. Daardoor neemt de kans toe dat ze het ook écht zien en er wat mee doen. Want journalisten ontvangen al zoveel berichten. Daardoor is het voor hen ook een lastige klus om het kaf van het koren te scheiden."

Hieronder vindt u enkele links met tips voor persberichten. Ik ben benieuwd hoe u de aandacht gaat trekken!

- Zorg dat uw persbericht gelezen wordt
- Gratis publiciteit met online database met journalisten
- Checklist persbericht

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10