zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

10 fatale fouten van slechte leiders

Door: Guido Thys Thys,   25-08-2009,   12:39 uur
 

Tien fatale fouten zijn de oorzaak van dat menig leidinggevende ontspoort. Dit stellen Jack Zenger en Joseph Folkman, consultants en auteurs van `The Inspiring Leader: Unlocking the Secrets of How Extraordinary Leaders Motivate`.

Zanger en Folkman voerden twee studies uit. In de ene studie verzamelden ze data van 360 graden feedback van zo`n 450 executives uit de Fortune 500, in de tweede onderzochten ze meer dan 11.000 leidinggevenden.


Het blijkt dat ontslagen en slecht presterende leiders tien generieke tekortkomingen hebben. In de eerste plaats ontberen slechte leiders energie en enthousiasme. Voorts vinden ze hun eigen ondermaatse prestaties accetabel en beschikken ze niet over een duidelijke visie en richting. Ze nemen daarenboven besluiten die door hun ondergeschikten worden gezien als niet in het belang van de organisatie. Deze leiders werken zelden samen en vermijden omgang met collega`s waardoor ze relevante klankborden missen. Daarnaast overtreden ze de regels en procedures die ze anderen opleggen en hebben ze een ingebakken weerzin tegen nieuwe ideeën en verandering.
Hoewel elke leidinggevende fouten maakt, zal de slechte leider niet van zijn eigen fouten leren. Ten slotte ontberen ze interpersonele vaardigheden en zijn ze niet in staat anderen te ontwikkelen.
(http://www.express.be/business/nl/management/tien-fatale-fouten-worden-slechte-leiders-noodlottig.htm)

Is het toevallig dat geen enkele van deze potentiële gebreken afgedekt wordt door een van de prestatie-indicatoren waarop CEO's traditioneel worden beoordeeld?
Wat kan een organisatie doen die met een dergelijke leider "opgescheept zit"?

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
poll
Welk percentage organisaties heeft te maken met leiders die aan een of meer van deze gebreken leiden?
 
minder dan 10%
10-25%
25-50%
51-75%
76-90%
zo goed als allemaal
 
 
 
Over de auteur:
Guido Thys helpt als bedrijfsverloskundige organisaties om waarde ter wereld te brengen voor zichzelf, klanten en andere belanghebbenden. Met meer dan 160 presentaties per jaar is hij de meest gevraagde zakelijke spreker van Nederland.
Hij is de inspirator van ?Next! Coaches, een groep bijzonder dwarsliggende management- en bedrijfscoaches.
Hij is auteur van o.m. "WAKE-UP CALL: het gaat slecht dus moeten we weer even normaal doen." Werk nu mee aan zijn nieuwe boek!
Volg Guido op Twitter: GuidoThys en LinkedIn
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10