zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Salesblog: einde aan irritante telefoontjes?

Door: Michel Hoetmer,   21-08-2009,   10:24 uur
 

Bent u zoals ik? Dan ontvangt u wekelijks enkele telefoontjes van bedrijven of instellingen die u iets willen aansmeren. Over het algemeen zijn deze telefoontjes een irritante onderbreking van mijn bezigheden. Sommige bedrijven maken het wel heel erg bont. Daaraan komt binnenkort (hopelijk) een einde.

Ik zit ingespannen te werken als de telefoon gaat. Een meneer meldt zich aan de andere kant van de lijn. Hij steekt meteen van wal: 



"Meneer Hoetmer u hebt onlangs interesse getoond in de nieuwe [noemt model en merk van een auto]. Daarvoor wil ik u graag in onze showroom uitnodigen!" 

Ik reageer verbaasd: "Meneer ik heb helemaal geen interesse in een nieuwe auto getoond, waar haalt u deze wijsheid vandaan?" Betrapt op een leugen moet hij het antwoord schuldig blijven. Einde gesprek.

Een paar uur later ploft de post op de deurmat. Daarin zit een – overigens keurig netjes verzorgde - mailing van hetzelfde automerk en type. Kennelijk probeerde dit heerschap de mailing na te bellen. Beroerde timing! 

Tip. Bel een mailing enkele dagen nadat de geadresseerde deze heeft ontvangen na en haak er dan op een slimme manier op in. 

Let op. Begin niet met het afgezaagde "wij hebben u een brief gestuurd, hebt u die ontvangen?" Maar verpak het belangrijkste argument uit uw brief in uw kapstok.  

Op herhaling
’s Avonds rond een uur of half acht rinkelt de telefoon opnieuw in huize Hoetmer. Deze keer neemt mijn vrouw het telefoontje aan. Het blijkt om hetzelfde bedrijf, merk en type te gaan. De persoon aan de andere kant van de lijn probeert een afspraakje met haar te maken in de showroom. Mijn vrouw geeft meerdere keren aan daarin geen zin te hebben. Toch blijft de andere kant van de lijn aandringen. Uiteindelijk maakt ze boos aan alle poespas een einde. 

Sommige bedrijven leren het nooit. Ik vraag me af wat deze bedrijven willen bereiken. In dit geval is het ook nog ons eigen automerk, maar dan wel een dealer waar wij nog nooit zaken mee hebben gedaan. En voor de duidelijkheid: ook nooit zaken mee zullen doen. Dat hebben ze zelf grondig verpest.

Een einde aan het ongebreidelde bellen?
Per 1 oktober wordt de nieuwe Telecommunicatiewet van kracht. Dan gaat er op de B2C markt heel wat veranderen. Bedrijven zijn dan wettelijk verplicht hun bestand te laten controleren bij het bel mij niet register. Ze moeten dan alle abonnees die hebben aangegeven telemarketinggesprekken onwenselijk te vinden uit hun bestand halen. Bellen ze toch met abonnees die zich hebben laten uitsluiten? Dan kan de abonnee een klacht indienen met als ultieme sanctie een hoge boete.

Maar er verandert nog meer. In de gewijzigde Telecommunicatiewet is ook vastgelegd dat bij elke overgebrachte communicatie de abonnee moet worden gewezen op het register en hem de mogelijkheid moet worden geboden:

  • verzet aan te tekenen tegen verder gebruik van zijn elektronische contactgegevens én
  • onmiddellijk te worden opgenomen in dit Bel-me-niet register.
In dat geval moet de beller dit zelf in orde maken. Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Ik vrees dat er nog steeds marktpartijen zullen zijn die zich hier helemaal niets van aan trekken. Maar dan hebt u gelukkig een stok achter de deur.

Ook zakelijke spam verboden
Wellicht handig om te weten is dat de gewijzigde Telecommunicatiewet ook zakelijke spam (ongevraagde e-mail) aan banden legt. Dat was al eerder het geval voor spam op de particuliere markt. Ook daar worden overtredingen bestraft met fikse boetes. Er zijn al bedrijven die voor tonnen zijn beboet.

Is er dan eindelijk zicht op een einde van al die vervelende en vaak zinloze (bel)acties? Ik moet het nog zien. Wat onlangs bleek dat veel bedrijven niet eens weten dat de Telecommunicatiewet wordt gewijzigd. Zal ongetwijfeld een vervolg krijgen.

- Wilt u zich afmelden? Klik dan hier...
Informatie voor bedrijven...

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Peter  |   | 
21-08-2009
 | 
11:56 uur
Ik heb me direct ingeschreven! Bedankt voor de praktische info
Dennis  |   | 
23-08-2009
 | 
17:12 uur
Ik sta nogal dubbel in de nieuwe telecomwet. Ik vindt het prima dat particulieren niet meer gebeld mogen worden, het irriteert mij ook, met als mooi voorbeeld dat ik deze week 3x door exact dezelfde telemarketeer werd gebeld, met exact hetzelfde aanbod! Hij moest er gelukkig zelf ook wat om lachen want het was toch wel ietwat onprofessioneel, dat vond hij zelf ook.
Zakelijk gezien sta ik er toch wat anders in. Je mag nog steeds ongevraagd iemand zijn brievenbus volproppen, maar een email mag ineens niet meer. Terwijl een mailing eigenlijk veel inefficienter is, de secretaresse maaakt hem open, geeft hem door aan de manager, die leest het en het verdwijnt in de prullenpak of niet. Kortom 2 mensen zijn tijd kwijt, (excl. de postbode) er wordt papier verspild en het kost bedrijven enorme bedragen aan drukkerijen.
Een email kost geen papier, en is binnen 2 seconden gescant en gedelete indien niet interessant. Dus vanwege de echte spam (viagra etc) want daar gaat het natuurlijk om, wordt het bedrijfsleven op kosten gejaagd. Als je het mij vraagt geen goede ontwikkeling. Geef mij maar 10 mailtjes van bedrijven die graag zaken met mij willen doen, dan 10 mailingen.
RV  |   | 
24-08-2009
 | 
19:36 uur
Ik heb me ook reeds ingeschreven voor het ''bel me niet register''. Zalig nooit meer lastig gevallen te worden door kunstmatige belscriptlezers, telemarketing robots en andere opdringerige telefoonstemmen.

Ideetje:
Hier een leuk gratis idee voor een leuke nice markt voor iemand in de telecom industrie:

EEN TELEFOON (TOESTEL,CENTRALE) MET EEN INCOMMING TELEFOONNUMMER FIREWALL ERIN GEBOUWD!

1 - Via een remote pc verbinding of rechtstreeks op de console is het mogelijk om een blacklist van callcentres (en andere ongewenste bellers) aan je telefoon centrale toe te voegen

2 - Wanneer zo'n blacklist_nummer belt, neemt de centrale niet op, en/of laat desgewenst een boodschap horen.

3 - Zo hoeft u niet meer te wachten op de overheid met haar telecomwetjes, maar kunt u zichzelf beschermen tegen deze ongewenste inbraak van je telecoon privacy

Kom op wie brengt 'm op de markt?

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10