Een van de concepten van de laatste tijd, naast alle 2.0 verzinsels, is "waardebepaling achteraf". Bij dit concept kan de ontvanger, zeg maar klant, van een product of dienst de waarde die het voor hem had of heeft vaststellen. Diverse congressen zijn al op deze wijze georganiseerd en ook bij onder andere trainingen begint dit concept ingang te vinden.
De relatie leverancier-klant verandert aanmerkelijk door deze aanpak, de leverancier moet meer dan anders zijn best doen een goede dienst, een goed product te leveren, de klant moet de waarde die hij ontvangen heeft uitdrukken. Het spel klant-leverancier verandert aanmerkelijk, waarbij de kans op zowel een win-win als ook op een lose-lose vergroot wordt.
Werkt het overal?
De vraag is of het concept op alle diensten, alle producten, kan worden toegepast. Hoeveel voetbalclubs zullen overleven als de toeschouwers na afloop van een wedstrijd mogen bepalen hoeveel geld ze over hadden voor het aanschouwen van die wedstrijd? Wat zou er gebeuren met de detailhandel als we pas na het consumeren van een product mogen bepalen wat het ons eigenlijk waard is?
Waardebepaling achteraf als beloningssysteem.
Een andere interessante vraag is of het concept toepasbaar is binnen arbeidsovereenkomsten. Bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst wordt, in de regel, een salaris afgesproken op basis van de waardering van de functie die de nieuwe werknemer gaat bekleden. Die waardering komt tot stand aan de hand van soms voor discussie vatbare systemen, gebaseerd op rigide functiebeschrijvingen. In die functiebeschrijving staat, vaak erg rigide, beschreven wat een werknemer allemaal moet kunnen. Dat daardoor de toegevoegde waarde van een medewerker aan banden wordt gelegd, waardoor veel menselijk kapitaal verloren gaat of tenminste onbenut blijft, schreef ik al eerder.
Zou het niet beter zijn om de toegevoegde waarde van medewerkers na afloop van een bepaalde periode vast te stellen en het salaris daarop te baseren? Door na afloop van een periode de kwaliteit en kwantiteit van uitgevoerde taken om te zetten in een functieprofiel, kan de waarde van een medewerker achteraf redelijk betrouwbaar worden vastgesteld.
Nu hoor ik de vakverenigingen en linkse politici al mompelen en is voorspelbaar dat alle kreten die ooit tegen prestatiebeloning zijn geuit weer uit de kast worden getrokken. Per slot houdt progressief denken meestal op als er een nieuw idee wordt geopperd. Daarom een tussenstop.
Waardebepaling achteraf als basis voor bonus.
Variabele beloningen, prestatiebeloningen, worden vaak vertaald in bonussen. Op basis van vooraf vastgestelde en vaak uitonderhandelde, doelstellingen, kan een medewerker, veelal een leidinggever of manager, een bepaald percentage van zijn inkomen extra krijgen. Het verschijnsel is de laatste maanden vooral bekend van de banken, maar het is bij veel bedrijven een bekend verschijnsel, tot aan de werkvloer toe.
In veel van deze bedrijven is het de gewoonte van die managers om tegen de tijd dat het weer bonustijd wordt de afspraken uit de la te trekken en de medewerkers extra aan het werk te zetten om de bonus, als het kan voor de volle 150%, veilig te stellen.
Door waardebepaling achteraf kan dit circus worden doorbroken. Geen afspraken vooraf, maar op basis van daadwerkelijk behaalde resultaten, behaald tijdens normale bedrijfsvoering, de bonus, of zo u wilt, het variabele deel van de beloning vaststellen. Het toewerken naar de bonus, dat nu in veel bedrijven een halfjaarlijks terugkerend ritueel is, wordt daarmee voorkomen, managers worden gedwongen goede prestaties te leveren, wat ze alleen maar kunnen door hun medewerkers zo effectief en efficiënt mogelijk te laten werken.
Natuurlijk vraagt dit systeem om een eerlijke en objectieve beoordeling. Natuurlijk zal er discussie ontstaan, maar dat maakt de manager van de manager weer sterker. En door de bonus mede af te laten hangen van een 360 graden beoordeling, zullen de leidinggevende kwaliteiten van managers extra worden geprikkeld of het ontbreken van deze competentie overduidelijk aan het licht komen.
Samenvatting en conclusie.
Door waardebepaling achteraf zullen bedrijven en organisaties aangezet worden om optimaal gebruik te maken van de talenten en competenties van hun medewerkers. Medewerkers zullen talenten en competenties in gaan zetten, omdat ze er voor beloond zullen worden. Bonussystemen kunnen door waardebepaling achteraf veel objectiever en eerlijker worden, waardoor bonussen beter verdedigbaar zijn naar de buitenwereld. Managers zullen gedwongen worden constant goed te presteren en niet alleen als het bonusseizoen weer uitbreek. De performance van bedrijven en organisaties zal daardoor verbeteren.
Ad de Beer is een gedreven all round business coach en interim manager die organisaties helpt om vanuit de kracht van mensen verbeteringen te realiseren.
Het losmaken van de kracht van mensen is een voorwaarde voor bedrijven en organisaties om succesvol en te zijn en optimaal te presteren. Zijn bedrijf F-ektief Business Coaching begeleidt bedrijven in deze processen.
Over veranderen door mensen schreef hij het boek “klantgericht veranderen”.
Ook is hij een onderhoudend spreker over diverse onderwerpen.
Ook is hij eigenaar van Interim-anders, agamedes, zzp-marktplaats.eu en de community managersenondernemers.nl
telefonisch is hij te bereiken op 0612724659
Als zelfstandig ondernemer zet ik waardebepaling achteraf graag in bij opdrachten die ik erg leuk vindt om te doen. Hierdoor kan ik vrij putten uit mijn eigen creativiteit en kan ik me totaal richtten op het primaire proces van de opdracht.
In coaching voor DGA's is waardebepaling achteraf een mooie methode om het daadwerkelijke resultaat in omzet en winstgroei mee te nemen in de beloning achteraf.
Een positief aspect van het werken met waardebepaling achteraf is dat ik al herhaaldelijk meer waarde heb mogen ontvangen dan ik vooraf gevraagd zou hebben. In twee gevallen ben ik met diensten terugbetaald die een veel grotere waarde hebben dan ik in geld betaald had kunnen krijgen.
In de lijn van waardebepaling achteraf vindt ik het ook een interessant experiment om waardebepaling vooraf door de opdrachtgever in te zetten. Dus na een aanvraag voor een training of workshop geheel open aan de opdrachtgever vragen wat hij voor de gevraagde dienstverlening over heeft. Op die manier ligt de offertestress bij de opdrachtgever en kan ik me volledig richtten op het creatieve proces in de lopende opdrachten.
Ik heb al jaren een website waar mensen hun huis in Frankrijk te koop kunnen zetten. Ik maak en regel vertalingen in drie talen en maak reclame. De verkopers hoeven me pas te betalen als mijn site een koper voor ze oplevert. Dan betalen ze een vast bedrag van 1% (de makelaars in Frankrijk vragen 6%!). Dit is No cure No Pay en niet hetzelfde als waardebepaling achteraf,
Toch stimuleert deze aanpak mij mijn best te doen, omdat ik nu eenmaal niet betaald krijg als ik niet slaag. Tegelijk brengt het een soort ontspanning met zich mee. De klant heeft nog niet betaald, dus hij kan ook geen eisen vooraf stellen. Mensen die zeuren over mijn Google ranking kan ik antwoorden: ''Het is toch gratis als het niet werkt? Nou wat zeur je dan?''
Bij échte waardebepaling achteraf wordt de druk voor de leverancier iets groter. Dan moet je niet alleen een goed product afleveren, maar ook tijdens het proces steeds kwaliteit bieden. Het gaat immers om het totaalplaatje. Je moet ontzettend je best doen om in de smaak te vallen én uiteindelijk een topproduct leveren. Immers, als je iets kunt maken waarvan de klant steil achterover slaat, is de kans groter dat hij je goed zal belonen.
Met dit principe in het achterhoofd ben ik onlangs een site begonnen waar tekstschrijvers uit alle disciplines (reclame, journalistiek, redactie) zich aanbieden en waar de klant achteraf bepaalt wat het geleverde product hem waard is. Pure waardebepaling achteraf.
Ondernemers die het een interessant idee vinden dat een copywriter in plaats van op routine een uurtje voor een factuurtje te draaien tot op het bot gemotiveerd op zoek gaat naar het 'wow'-effect, kunnen Copytaria wellicht eens uitproberen.
Heel gaaf initiatief Krek,
Ik ben van mening dat deze manier van waardebepaling achteraf door veel andere soorten van dienstverlening ook ingezet kan worden.
Uitdaging zal zijn om een manier te vinden om niet overspoeld te worden door mensen die het uitgangspunt van waardebepaling achteraf zelf vertalen naar gratis.
Een mogelijke oplossing hierin ligt door dit vooral te doen met mensen die hebben aangetoond eerlijk te werken met waardebepaling achteraf. Een idee zou zijn om volgens het E-Bay-principe het aantal positieve waarde-bepaling-achteraf-transacties vast te leggen als een geschiedenis waardoor je op dit gebied een track record opbouwt.
De site omvat inderdaad een ranking-systeem waardoor je de slechte betalers er na een tijdje zo uitpikt. Die zullen dan alleen nog maar bediend willen worden door minder ervaren schrijvers. Pure marktwerking.
Leuk dat er reacties komen op een blogje. Jammer dat de reacties niet over het blog gaan, maar reklameboodschappen voor sites blijken te zijn.
Kortom, als ik de waarde van de bijdrage van Krek achteraf bekijk, dan is hij waardeloos en alleen maar een poging om gratis reklame te maken voor zijn site.
Tja, als waardebepaling achteraf achteraf zo blijkt te worden toegepast, dan is het bij voorbaat waardeloos.
Ik reageerde niet op jouw blogje, dat voor mij als zelfstandig ondernemer zonder personeel weinig interessante informatie bevat, maar op de reactie van Rik.
En in die zin is mijn reactie wel wat meer dan slechts een poging om reclame te maken. Het is namelijk aantoonbaar geslaagde reclame: Rik is inmiddels klant geworden. Dat heet één-op-één marketing, de dialoog aangaan met je doelgroep. Een uit ondernemingslust geboren actie, die jou toch aan zou moeten spreken.
Verder is er natuurlijk niks mis met het gebruiken van een online platform voor het maken van reclame, zo lang je bijdrage op zich lezenswaardig is en nieuwe inzichten verstrekt. Quid pro quo. Ik neem toch aan dat je jouw artikel ook niet alleen hebt geschreven uit de diepere behoefte je kennis te delen. Ook jouw verhaal is een poging tot reclame. Je wilt potentiële klanten aanzetten tot nadenken en eventueel een dialoog over het onderwerp 'waardebepaling achteraf in de arbeidsrelatie'.
Je artikel staat nu ruim zes weken online en er kwam niet één serieuze reactie van de doelgroep (werkgevers, neem ik aan). Ook dát is een soort waardebepaling achteraf.
Als je liever een ander soort reacties had gezien dan die van Rik en mijzelf, dan zit er maar één ding op: een artikel schrijven dat wél de juiste mensen prikkelt tot reageren.
Tip: www.copytaria.nl ;-)
Nico
|
|
8
-
11
-
2009
|
22
:
22
uur
Waardebepaling achteraf zet de economie op z'n kop. Het versnelt de omvorming van oude, traditionele werk- en denkwijze naar moderne, 2.0 werk- en denkwijze. Boeiend, spannend en bovenal eerlijk. 'Je betaalt geen cent te veel'.
marijke renkema
|
|
8
-
03
-
2010
|
14
:
14
uur
nadat ik zelf een workshop heb bijgewoond waarbij ik na afloop kon kiezen uit een aantal 'waardes' ben ik verder gaan kijken wat hier nu de bedoeling van is. Mij werd verteld dat het bedrag dat je de workshop waard vond heel veel te maken had met wat je er zelf in had gestopt. Ik vraag mij af in hoeverre dit waar is en in hoeverre je bij waarde bepaling achteraf het totale bedrag wat de klant er voor over heeft los moet laten. Daarmee bedoel ik ook geen keuze laten maken uit 3 bedragen. Voor mij was de workshop n.l nog niet eens het laagste bedrag waard. En ik heb echt veel van mijzelf gegeven :-)
Als je weet dat je goed bent en je werkt met waardebepaling achteraf naar klanten, dan vind ik eigenlijk dat je de waarde ook in zijn geheel door de klant moet laten bepalen.Klinkt nu heel stoer maar slaat eigenlijk nergens op. Je hebt alleen kans dat een gulle gever meer geeft voor de workshop dan de gemiddelde prijs. Kan ik als klant nu ook mijn waarde achteraf bijstellen en dus onder het laagste bedrag gaan zitten? Het werkt twee kanten op lijkt mij.
Bij echte waardebepaling achteraf is de hoogte van het bedrag geheel vrij. En kun je dus ook kiezen om niks te betalen. Waarbij je - in het geval van een workshop lastiger dan bijvoorbeeld een tekst - het product ook niet mag gebruiken. Het is niet handig om WA te gebruiken om te verdoezelen dat je onzeker bent over de kwaliteit, zoals kennelijk (en terecht) jouw workshopaanbieders. Dan kom je achteraf van een koude kermis thuis.