Slimmer werken loont, overal in de media wordt er aandacht aan geschonken. Een gemiddelde verbetering van het rendement van 9%, zo is te lezen.
'Slimmer werken' is het verbeteren van de manier van werken, bijvoorbeeld door taken anders te verdelen, taakroulatie of flexibel roosteren. De veranderingen gebeuren in samenspraak tussen werkgever en werknemer.
Is het allemaal wel zo nieuw? Niet echt, "Verbeteren door de kracht van mensen" is al sinds 1994 een van de slogans waarmee ik mijn bedrijfje probeer te profileren. Een bewezen veranderaanpak, waarmee de kosten van het project meestal binnen een jaar meervoudig worden terugverdiend.
Gebruik de veranderkracht van de werkvloer De veranderkracht, de veranderbereidheid, van mensen werd en word nog steeds zwaar onderschat. Managers en leidinggevers zitten vaak uren zwaar te vergaderen, dikwijls gecoacht en begeleid door dure consultants, die de kunstjes die ze hebben geleerd van hun Goeroe vlekkeloos kunnen toepassen, maar vaak de ervaring van het werken in bedrijven missen, om plannen te maken voor verandering, terwijl de man of vrouw op de werkvloer al maanden, jaren, weet hoe het allemaal beter kan.
Het is voor veel managers een hele stap om te gaan luisteren naar de verbetervoorstellen van de werkvloer, vreemd, want juist daar zijn honderden, zo niet duizenden ideeen voor verbetering. Toyota werd groot omdat ze medewerkers de mogelijkheid geven om met verbetervoorstellen te komen. Gemiddeld brengt iedere medewerker van Toyota 60, zestig dus, verbetervoorstellen per maand aan!
Door regelmatig verbetermeetings te houden op de werkvloer, met een duidelijke doelstelling, waarbij alle medewerkers betrokken worden, is het mogelijk een rendementsverbetering van 10 tot 15% per jaar te behalen. Welke ondernemer wil daar niet voor gaan?
Haal de keurslijven weg. Het grote probleem van organisaties is dat alles is georganiseerd. Een rigide organisatie, strakke processen en procedures, geven weinig speelruimte en leiden maar al te vaak tot geweldige verspillingen.
Diverse certificaten als ISO, IiP verlammen de daadkracht, flexibiliteit en lenigheid van organisaties.
Functieprofielen duwen medewerkers in een keurslijf, waarvan nauwkeurig is beschreven wat ze moeten kunnen, zonder ruimte te geven aan wat ze echt kunnen.
Veel energie wordt gestopt om mensen, medewerkers, te trainen in competenties, taken, die wel in hun functieprofiel staan, maar waar ze het talent voor ontberen, terwijl totaal geen gebruik wordt gemaakt van talenten van diezelfde medewerker, enkel en alleen omdat het niet in hun functiebeschrijving is opgenomen. De verspilling aan talent, Human Capital, is immens!
Door functies aan te passen aan de talenten en competenties van mensen, door de organisatie aan te passen aan mensen, kan een rendementsverbetering van meer dan 25% worden gerealiseerd. Als daarnaast rekening wordt gehouden met polyvalence en polycompetence zal de organisatie lenig worden, zodat ze naadloos kan meebewegen bij iedere verandering in de omgeving.
Communiceer
Communicatie is het ondergeschoven kindje in veel organisaties. Natuurlijk, er zijn prikborden, nieuwsbrieven, soms zelfs werkoverleg, maar echte communicatie in de vorm van twee richtingverkeer ontbreekt maar al te vaak.
Begin iedere dag met een kort overleg, overal in de organisatie, bespreek wat er aan problemen, bijzonder zaken, algemene zaken te verwachten is. Kijk even naar de belangrijkste kengetallen van de afgelopen dag, bespreek acties voor verbetering. Door dit overleg raakt iedereen van het team betrokken, waardoor de efficiëntie en effectiviteit zal groeien.
Gebruik de medezeggenschap optimaal.
Medezeggenschap gaat verder dan alleen de Ondernemingsraad. Werkoverleg is medezeggenschap op meso niveau, functioneringsgesprekken zijn werkoverleg op individueel niveau. De kracht van communicatie is het kunnen luisteren, horen en begrijpen wat de ander zegt of wil zeggen.
Informeer de medewerkers regelmatig op algemene bijeenkomsten, geef daarbij de ruimte voor vragen.
Nog meer? Bovenstaand een aantal tips om slimmer te gaan werken. door het invoeren van deze tips kan het rendement van een organisatie aanmerkelijk toenemen. De tips lijken op zichzelf te staan, en kunnen ook los van elkaar worden ingevoerd. Beter is het om een samenhangend excellence systeem te gaan bouwen, gebaseerd op de kracht van mensen en het delen van macht. De revenuen van deze inspanning zullen jaren op rij te zien zijn. Steeds weer zal er sprake zijn van een significante rendementsverbetering.
Wilt u weten waar de verbeterpunten liggen voor uw bedrijf of organisatie? We hebben een uitgebreide scan gemaakt, waarmee alle processen, systemen, structuren en de cultuur van organisaties in kaart kan worden gebracht. De uitgebreide rapportage bevat aanbevelingen voor verbeteringen, verbeteringen die gegarandeerd rendement opleveren!
En, op www.twitterveiling.nl , een veiling om geld te verzamelen voor Schoolsupport4Afghanistan, kunt u bieden op een audit. Tevens zullen wij 10% van de opbrengsten van K3 audits doneren aan deze stichting.
Ad de Beer is een gedreven all round business coach en interim manager die organisaties helpt om vanuit de kracht van mensen verbeteringen te realiseren.
Het losmaken van de kracht van mensen is een voorwaarde voor bedrijven en organisaties om succesvol en te zijn en optimaal te presteren. Zijn bedrijf F-ektief Business Coaching begeleidt bedrijven in deze processen.
Over veranderen door mensen schreef hij het boek “klantgericht veranderen”.
Ook is hij een onderhoudend spreker over diverse onderwerpen.
Ook is hij eigenaar van Interim-anders, agamedes, zzp-marktplaats.eu en de community managersenondernemers.nl
telefonisch is hij te bereiken op 0612724659
'Slimmer werken is het verbeteren van de manier van werken''. Ook, lijkt mij.
De verleiding van slimmer werken is een sterke focus op HOE (processen, tools) zonder nadrukkelijk stil te staan bij WAT. Daarnaast vind ik verandering en verbetering meteen onrustige gevoelens oproepen, hoe goed bedoeld en begeleid ook.
Volgens mij is slimmer werken:
* streven naar maximale waardetoevoeging en dat als leidende vraag in alle acties hebben
* je eigenaar over je werk en tools voelen en als zodanig gedragen
* voortdurend zoeken naar manieren om leuker, slimmer, directer te werken, waarbij je analoge en digitale tools probeert en houdt wat bij je past.
Als individuen daartoe verleid worden, met als winst leuker en slimmer werken, kan voor teams en organisaties een gevoel ontstaan dat zaken anders kunnen.
Voor een deel ga ik ook met je mee maar niet v.w.b. je opmerking dat 'IiP de daadkracht en flexibiliteit van de organisatie zou verlammen' of dat het geen bijdrage zo leveren aan (de verbetering van) Communicatie.
Daarmee doe je het Investors in People Model toch te kort. Dat juist het tegendeel waar is daarvoor is er ruim voldoende, zelfs wetenschappelijk, bewijs.
Zo verklaarde onlangs nog TNT UK Ltd: ''Investors in People helped us to double turnover and profits within a five-year period''.
Voor zo'n resultaat dien je toch echt flexibel, daadkrachtig & communicatief te zijn; toch?
Een artikel van Ad waar ik me helemaal achter kan stellen.
Bedrijven maken zich meer zorgen over alle certificaten, competentieprofielen en mooie zaken zoals IiP en nog meer van dat soort kreten, dan echt de kwaliteiten (vooral de verborgen kwaliteiten) van hun eigen werknemers te benutten.
Het hebben van competentieprofielen en een veel te “goede”functieprofiel, haalt alle creativiteit uit de mens.
Daarnaast wordt er weinig tot niets gedaan met de profielen van de werknemers, behalve misschien zoals Ad schrijft, de zwakkere kanten d.m.v. een opleiding te verbeteren, maar geen onderzoek doen naar wat de werknemer nog meer in zijn mars heeft!
Ook meer gebruik maken van de kennis en vooral het netwerk van de medezeggenschappers in het bedrijf levert verrassende resultaten op.
Dus Willem durf eens buiten de hokjes te denken en klamp je niet te vast aan al die mooie kreten op het gebeid van P&O.
Bedrijven die hun eigen deskundigen, dus hun werknemers, raadplegen en mee laten doen in het denkwerk, zijn in staat om flexibeler en innovatiever te zijn dan bedrijven die varen op de mooie vooral bekende systemen, waarin management de kennis denkt te hebben en zo niet, dan een extern bureau inhuren.
Ik werk al jaren binnen het coaching traject, waadoor de eigen deskundigheid binnen de weknemers voor hun bedrijf aan bod komen en ja, dan is er sprake van verbetering, zonder grote kosten te moeten maken.
Het leuke is dat je geen heelprogramma moet opzetten om de werknemers te overtuigen.
Die zelfde werknemers hebben het samen met de manager ontwikkeld, dus de draagkracht is er vanaf de eerste minuut.
@ Willem.
Een verklaring over mogelijk succes van IiP is mooi, maar er zijn tientalle verklaringen en onderzoeken die aantonen dat IiP totaal geen toegevoegde waarde heeft.
Investeren in mensen wel, maar IiP is alleen maar nuttig voor certificaat geile bedrijven (wat overigens ook voor ISO geldt).
Thanx voor je reactie Ad, ik ben zeer benieuwd naar die 'tientallen verklaringen', wellicht kun je me hiervan (eventueel in een pb) voorzien.
In mijn IiP blog besteed ik aandacht aan zowel de mooie als de minder mooie zijden van IiP; dat hoort zo wil je voor jezelf een beeld kunnen vormen vind ik (nb; zo ontslaat voornoemd TNT medewerkers terwijl zij een IiP-er zijn; maar ook dat kan).
Tot op dit moment hebben de mooie zijden van IiP veruit de overhand, maar wie weet verandert dat als ik van jou die minder mooie verklaringen en onderzoeken ontvang.
Ben benieuwd.
Ronald Brouwer
|
|
17
-
07
-
2009
|
10
:
53
uur
Op zich een mooi verhaal, juiste stelling ook, de procentuele beloftes lijken me wat onbezonnen. Immers dergelijke percentages zijn al snel te realiseren wanneer je op zoek gaat naar leuke quick wins. Niettemin zijn ze zeer afhankelijk van de bedrijfsspecifieke situatie.
Ik krijg sterk de indruk dat dit artikel meer een advertorial is dan werkelijke nieuwswaarde met inhoud.
Goed artikel, al begrijp ik wel de commentaren. Maar zie het wat breder heren: Wat Ad de Beer vooral wil aangeven in zijn artikel, is dat ''slimmer werken'' vooral een attitude issue is; de bereidheid van ieder in de organisatie om beter te presteren, omdat dat gewoon ''leuk'' is en goed voelt.
ISO en Lip zijn slechts hulpmiddelen en uitdagingen, geen nieuwe wetten of excus tegen verandering. Dalai Lama, zei het al: ''know the rules, so you can properly break them''.