zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Loyaliteitsmythe: tevreden medewerkers is gelijk aan loyale klanten

Door: Michel Hoetmer,   25-06-2009,   16:20 uur
 

Er is een complete industrie ontstaan die de tevredenheid / loyaliteit van uw klanten meet en tegelijkertijd de dezelfde variabelen bij uw medewerkers onder een vergrootglas legt. De veronderstelling is:  tevreden en loyale medewerkers kweken tevreden en loyale klanten. 
Het idee van één grote gelukkige familie klinkt geweldig. Helaas strookt de realiteit niet met de claims van de loyaliteitsgoeroes. 



Intuïtief is het een aantrekkelijk idee. De gedachte vond algemene ingang na een publicatie van een artikel met de titel "Putting the Service-Profit Chain to Work" in de Harvard Business Review (1994 – Earl Sasser jr. e.a.). 



Het artikel was geschreven door gerespecteerde professoren en trok meteen de aandacht. Aansluitend daarop is er tegenwoordig een vracht aan bewijs van bedrijven die zich in dit metier specialiseren. Het probleem met dit bewijs is dat het lastig is te beoordelen omdat deze bedrijven belang hebben bij een positieve uitkomst. 

Geen bevestiging via onafhankelijk onderzoek
Uit onafhankelijk onderzoek blijkt wel enig verband, maar dit verband is even zovele malen negatief als positief (bron "Loyalty Myths"). Er is geen consistent bewijs voor de stelling. 

Vandaag werd ik op mijn wenken bediend met een artikel op Managersolnine.nl: ‘Niet tevreden maar proactieve medewerkers leiden tot de beste resultaten’. Onderzoeker Dorenbosch van de Universiteit van Tilburg:

"Een medewerker kan heel tevreden zijn, maar waar het op aankomt, is wat hij zelf doet. Proactief gedrag vertonen en daar energie in steken, dàt blijkt het verschil te maken tussen gewoon je werk doen en een stapje extra zetten." 

Weinig verschil
Een ding staat als een paal boven water: wanneer uw medewerkers ongemotiveerd zijn en hun werk haten, dan heeft het ongetwijfeld zijn weerslag op hoe ze met uw klanten omgaan. Tevredenheid is een glijdende schaal van zeer ontevreden tot zeer tevreden, idem dito met loyaliteit. Het lijkt er op dat wanneer de tevredenheid van uw medewerkers zich binnen deze bandbreedte beweegt (van licht ontevreden tot tevreden) het weinig verschil maakt.  

Hoge tevredenheid, toch slechte resultaten?
Hoe zit het met een zeer hoge mate van tevredenheid? Ook dat is niet altijd een garantie voor goede prestaties. Soms loop je tegen bedrijven aan waar de medewerkers het geweldig naar hun zin hebben. Het is een jolige bende. Met de nadruk op bende. Het is een eufemisme als ik beweer dat klanten daarbij lang niet altijd zijn gebaat. De klant is het kind van de rekening. Een grote mate van tevredenheid kan ook leiden tot blasé of arrogant gedrag. Allemaal geen zaken die de contacten met klanten bevorderen.  

Ingeslapen medewerkers
Of een hoge loyaliteit onder medewerkers altijd leidt tot meer loyale klanten is ook nog maar de vraag. Ik heb in mijn leven al zoveel loyale medewerkers ontmoet die loyaal zijn omdat ze opzien tegen verkassen. Ze tonen weinig tot geen initiatief. Ze blijven niet omdat ze hun werk zo geweldig vinden. Ze zijn ingedut of nog erger ze hebben geestelijk ontslag genomen, dat wil zeggen ze zijn fysiek aanwezig maar voeren hun taken plichtmatig uit. Zouden dergelijke types écht beter met uw klanten omgaan?  

Trainers hebben er ook mee te maken
Incompanytrainingen hebben soms veel weg van een corvee. U wilt niet weten hoe vaak ik al heb gehoord: "Ik doe dit werk al meer dan 20 jaar bij dit bedrijf, wat kan ik nou nog leren?" Je zult als klant maar door zo’n verkoper worden bedient. Langdurige dienstverbanden leiden regelmatig tot routineus gedrag van mensen. Deze medewerkers zijn bezig hun tijd vol te maken en voegen weinig tot niets toe.  

Conclusie
Tevreden / loyale medewerkers kunnen een positieve invloed op uw business hebben. Maar tevredenheid is zeker geen garantie voor uitstekende prestaties. 

 
 Doorsturen    2 reacties

 
 
poll
Wat heeft volgens u de grootste invloed op de tevredenheid van uw klanten?
 
De tevredenheid van uw medewerkers
Gedisciplineerde en hard werkende medewerkers
De servicegraad van uw onderneming
Hoge kwaliteit van producten en diensten
Het topmanagement is betrokken bij het wel en wee van de klanten
 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
E WIEL  |   | 
29-06-2009
 | 
10:13 uur
Zelfsturende functiegroepen is de nieuwe manier van managen. Door geen leiding en controle verliezen de creatieve en hardwerkende medewerkers de motivatie, omdat de weerstand van de ingeslapen medewerkers ontzettend machteloos maakt.
Fokkelien Meyenfeldt  |   | 
29-06-2009
 | 
11:03 uur
Leuk verhaal. Leve het gezonde verstand!

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10