zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Salesblog: Meedoen aan de Twitter-hype?

Door: Michel Hoetmer,   23-06-2009,   14:48 uur
 

Zonder Twitter lijk je tegenwoordig niet meer te bestaan. Dus moest ik ook de vraag beantwoorden: To Twitter or not to Twitter? U voelt het al aan: ik heb de grote stap gewaagd en mijn eerste wankele schreden op het Twitter-pad gezet. Blijft natuurlijk de vraag: wat heb je er aan? Kun je er commercieel garen bij spinnen?

Twitter is een interessant medium voor professionals. Twitter maakt het mogelijk om waar u ook bent - via internet of mobiele telefoon - snel een berichtje op uw persoonlijke Twitter-site te posten. Ik ben slecht op de hoogte van het jargon, maar zoiets schijnt een Tweet te heten. 



Kort en bondig
Het leuke van het medium is dat je slechts een beperkt aantal tekens tegelijk kunt publiceren, maximaal 140. Het medium dwingt de gebruiker om zijn boodschap kort en krachtig over te brengen. Het is een helse opgave, maar zeker de moeite waard.

Voordat ik er zelf mee begon, heb ik eerst een kijkje genomen bij anderen. En dan zie je soms de meest belachelijke onderwerpen voorbijkomen, zoals:

  • Ik heb vandaag een dagje vrij en ga van de zon genieten,
  • Ik ga met mijn vrienden naar het pretpark.
  • Heb besloten om langer in mijn bed te blijve liggen.
  • En nog veel meer onzin.
Wellicht zijn dergelijke berichtjes leuk voor de vrienden en kennissenkring maar ik vraag me af of zakelijke relaties er blij van worden. Volgens mij zien klanten veel liever dat hun leveranciers hard aan het werk zijn voor het geld dat ze aan hen overmaken.

Wel zinvol
Naast de vele zinloze berichtjes zijn er ook Tweets die de moeite van het volgen waard zijn. Een aantal van mijn  vakbroeders posten korte tips, gedachten, weetjes, ideeën, verwijzingen naar boeken, aritkelen en video’s. En natuurlijk ook aankondigingen van hun commerciële activiteiten. Daaraan heb ik me maar gespiegeld. Lijkt me ook veel interessanter om te lezen.

Geld verdienen?
Ik verwacht niet onmiddellijk binnen te lopen. Ik vrees dat het naast mijn website en blogs weer een flinke investering van mijn tijd betekent. Het is één van de vele manieren om jezelf te profileren in de zakenwereld. Maar ja andere manieren zoals netwerken en koude acquisitie kosten ook zeeën van tijd.

U kunt er natuurlijk ook mee beginnen. Op die manier boort u een nieuw medium aan en kunt u uzelf verder profileren via het wereldwijde web. Het schijnt dat computerbouwer Dell via Twitter al enkele miljoenen heeft binnengehaald. 

Als ik u was zou ik kiezen voor een bescheiden doelstelling. Zoiets als ik voor ogen heb. Uzelf verder profileren. En niet bang zijn om enkele geheimen prijs te geven.

U kunt mijn verrichtingen volgen (vooral veel tips en ideeën) via: MichelHoetmer.

 
 Doorsturen    10 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Barbara  |   | 
23-06-2009
 | 
16:35 uur
Wat ik mis in je uiteenzetting is het gegeven dat een tweet antwoord geeft op de vraag What are you doing? De uitdaging is namelijk om in datzelfde korte berichtje, naast het antwoord op de vraag wat je aan het doen bent, ook je zakelijke boodschap te plaatsen.
Daarnaast hebben veel zelfstandige eenpitters ook de boodschap over Personal Branding goed begrepen. Ik ben het met je eens dat ik als lezer geen boodschap heb aan het gegeven dat iemand in zijn bed blijft liggen, maar dat ik wel nieuwsgierig wordt WAAROM hij/zij dat besluit. Want misschien betekent het dat iemand slaapgebrek heeft omdat hij/zij succesvol is en hard heeft gewerkt...!

M.i. is Twitter een goede manier om te leren netwerken, mensen makkelijker 'aan te spreken' als je dat in real life lastig vindt, collega-zzp'ers te spreken, vakdiscussies te voeren, vrijheid van meningsuiting aan Iraniers te bieden enzovoorts.

Ik ben je follower geworden en nodig je uit om de mijne te worden op twitter.com/BarbaraPh. Dan discussieren we verder in het medium zelf ;-)
Michel  |   | 
23-06-2009
 | 
17:27 uur
Beste Barbara,

Bedankt voor je reactie. Zo zie je maar weer dat mensen verschillen. Mij interesseert het helemaal niet waarom iemand in z'n bed blijft liggen.

Ik heb een waarschuwing willen geven dat je niet zomaar alles aan het internet moet willen toevertrouwen. Zo gaf een verkoper antwoord op de vraag 'What are you doing?' met 'Ik ga die sukkels in [plaatsnaam] een oor aan naaien'. Die sukkels volgden zijn Tweets dus mocht hij bij aankomst meteen rechtsomkeert maken.

Wat ik vooral met de bezoekers wil delen zijn praktische tips. Dat is (hoop ik) mijn handelsmerk. Maar als je het anders wil doen, ben ik er ook van overtuigd dat je een schare volgelingen kunt verzamelen.
Marco Hendrikse  |   | 
23-06-2009
 | 
21:07 uur
In wezen is Twitter een sociaal netwerk. Dit betekent dat het (in)gericht is op interactie. Vaak is daarvoor kennis vereist van de persoon in kwestie. Dus wat doet diegene, maar ook wat drijft hem of haar en soms dus zelfs wat privezaken. Dat is nou juist de toegevoegde waarde van Twitter. Zo ontstaan ook steeds sterkere relaties.

Mijn eigen Tweets zijn een mix van zakelijk en 'los', met het accent op zakelijk. Maar dat kun je zelf ervaren via twitter.com/MarcoHendrikse
Ad de Beer  |   | 
24-06-2009
 | 
07:17 uur
Ik Twitter ook al een hele tijd en moet met Michel meegaan dat de mededelingen over het al dan niet in bed blijven liggen me bijster weinig zeggen. Toch zijn er wel leuke tweets, zo werd ik door een Twitteraar geattendeerd op Adje, ''de trots van Tilburg'' die blijkbaar ook in zijn kantoor dat gekke pakje draagt.
Op mijn websites heb ik inmiddels een leuke gadget geplaatst, waarmee lezers direct artikelen kunnnen tweeten naar hun achterban, en dat werkt leuk.
Ik zie Twitter dan ook met name als een netwerktool. Heb mijn twitter adres overigens wel op mijn business card staan, samen met mijn linkedin adres. (www.twitter.com/fektief en www.linkedin.com/in/addebeer
Edwin Velema  |   | 
24-06-2009
 | 
21:38 uur
Hallo Michel,

Leuk dat je openstaat voor een experiment met twitter. Alleen zo ondervind je de toegevoegde waarde hiervan. Ik ben er nu een jaar mee bezig en merk dat je, als je de voor jouw relevante mensen volgt, veel kennis opdoet. Veel mensen laten via twitter weten of er een interessant artikel in een bepaald medium staat of melden een interessante posting op een weblog.
Tip:
Op (Klik hier) kun je gratis een applicatie downloaden voor op je computer of iPhone. Met deze applicatie kun je tweets indelen in kolommen. Dus een bijvoorbeeld een kolom vrienden, een kolom zakelijk, een kolom gekoppeld aan een zoekfunctie, etc. Met dit laatste krijg je tweets te zien gebaseerd op zoekwoorden.

Hiermee kun je alle tweets in goede banen leiden en wordt het minder chaotisch.

Succes! Ik ben trouwens te volgen op www.twitter.com/evelema
John  |   | 
25-06-2009
 | 
06:56 uur
En: Twitteren kost je véél tijd, als je niet oppast! Mocht je het als tool gaan inzetten voor marketing of interne 'marketing' (Motivationals!), kijk dan eens naar TweetLater. Daar kun je Tweets klaarzetten om ze, vanzelf, op een later tijdstip te verzenden. Ik laat dat 's morgens vroeg gebeuren en krijg daarop leuke reacties. En omdat mijn Tweets vaak een (verkorte!) URL bevatten, genereren ze ook webverkeer. Doen!

Met enthousiaste groet,
John Vrakking | Orde op Zaken
www.twitter.com/nooitmeerstress
Sandra Galjaard  |   | 
25-06-2009
 | 
09:01 uur
Hallo Michel,
ik ben zelf ook nog niet zo lang twitteraar. Ik moet er ook wel erg aan wennen, wat deel je inderdaad wel en wat niet? Waar zitten mede twitteraars op te wachten? Hoe vindt je de relevante mensen zoals Edwin aangeeft?

Ik heb begrepen dat het zakelijk wel degelijk wat op kan leveren. Als je iets interessants plaatst, kan het vrij snel door een grote groep gelezen worden. Ik hoorde gister van iemand die een enquete wilde houden, de link op twitter had geplaatst en binnen een week meer dan 2000 ingevulde enquetes binnen had.

Ook op het gebied van helpdesken wordt gebruik gemaakt van twitter, hoewel ik dat zelf nog wel vreemd vind.

Je moet Twitter zien als een vorm van het nieuwe werken. Het nieuwe werken is een veel omvattende kreet. Zo delen we steeds meer informatie en kennis met elkaar. Waarbij het volgens mij de essentie is dat je keuzes maakt.

Wie weet levert het je iets op door te twitteren, wie weet ook niet, dan kun je er ook weer zo mee stoppen. Ik heb me in ieder geval als follower opgegeven en ben zelf te volgen op twitter.com/sangalj. Succes en wijsheid.
Michel  |   | 
25-06-2009
 | 
13:48 uur
Bedankt voor de vele leuke reacties! Ik moet nog veel leren. Ben zelf enthousiast aan het Twitteren en heb zelfs al een kleine schare volgelingen. Dit artikel vond ik nog op internet (ik geloof via Twitter):

Selling is a dirty word on Twitter, foigures show. (Klik hier)

Ik raad je ook aan de weblog van Rikkert Walbeek bij te houden, hij schrijft leuke dingen over web 2.0: (Klik hier)
Edwin velema  |   | 
25-06-2009
 | 
21:09 uur
Nog wat tips:
1. Een goede start om relevante mensen te vinden is www.twittergids.nl
Dit geeft een overzicht van bepaalde twitteraars onderverdeeld in categorieen.
2. In je twitterprofiel (bio) kun je bepaalde tags opnemen waarop je gevonden wilt worden. Op deze wijze kunnen twitteraars zien wat ze aan je kunnen hebben.
3. Als je een twitteraar vindt die je interessant vindt, kun je een kijkje nemen in de lijst die deze twitteraar zelf volgt. Op deze wijze spreidt je netwerk zich uit als een olievlek.
Dus net als gewoon netwerken maar dan online ;-)
Ingelise  |   | 
1-07-2009
 | 
23:43 uur
Zal de tegenwoordige Hyves-generatie langzaam veranderen in de Twitter-generatie? En zullen onze kleine broertjes en zusjes die nieuwe Hyves-generatie worden?
Hoe het ook zij, het heeft mij persoonlijk al heel wat leuke, grappige, interessante weetjes, nieuws, links en andere interactieve dingen opgeleverd. En commercieel gezien is het nog succesvoller da MySpace, Hyves en MSN bij elkaar. Nooit eerder wisten wildvreemden zoveel van elkaar.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10