Een jonge manager werkt al 2 jaar bij een groot internationaal bedrijf en is nog steeds niet uitgenodigd voor een plek hogerop in de hiërarchie. Het probleem blijkt bij de top van de organisatie te zitten. Die ziet namelijk niet de bijzondere kwaliteiten van deze manager. Voor hem geen strategische vraagstukken maar verbeteringen realiseren op de helpdesk! Zijn vraag is: ‘In welk bedrijf schatten ze mijn kwaliteiten wel op waarde?’
Een onderzoek in het onderwijs vergeleek studenten met hoge cijfers met studenten met lage cijfers. De studenten met hoge cijfers bleken over een groot gevoel van eigenwaarde te beschikken.
De conclusie was: in het onderwijs moeten we meer werken aan eigenwaarde.
De conclusie had ook kunnen zijn dat lage cijfers het zelfvertrouwen omlaag halen, dan had men besloten in hogere cijfers te investeren.
Werkgevers krijgen nu te maken met hoog opgeleide medewerkers die barsten van het zelfvertrouwen, denken dat ze alles kunnen terwijl ze amper goed kunnen spellen en rekenen. De aandacht voor de mentale mindset is doorgeschoten, en niet alleen in het onderwijs. Ook sporters schijnen vooral te winnen door goed in hun vel te zitten, de ‘can-do’ spirit, mentale voorbereiding, er echt voor willen gaan en willen winnen.
Inconvenient truth
Het positivisme is een hype, je móet positief denken. Het is ook een industrie waar wereldwijd jaarlijks 40 miljard euro in omgaat. We willen graag geloven dat we levende magneten zijn in een wereld van positieve vibraties, maar dat is natuurlijk niet zo. De ‘inconvenient truth’ is dat we vooral hard moeten werken om succesvol te zijn. Er is discipline voor nodig, talent, zelfopoffering en een nederigheid om te willen leren, daarmee kan je jezelf voorbereiden op het echte leven.
Respect
Eenzijdige aandacht voor het zelfvertrouwen blijkt zelfs contraproductief. Het bevordert narcisme. Narcisten hebben permanent de bevestiging van anderen nodig dat ze fantastisch zijn, en als ze onvoldoende bevestiging krijgen, dan gaan ze het halen. Narcisme en agressie liggen dan heel dicht bij elkaar. Het is niet het laag zelfvertrouwen dat leidt tot anti-sociaal gedrag, maar een hoog zelfvertrouwen. Een primaire behoefte aan respect en waardering in combinatie met het gevoel ‘onkwetsbaar’ te zijn is gewoon gevaarlijk.
"Chinezen? Een uitdaging, geen probleem!"
Ook leiders zijn geïnfecteerd met het virus en het positivisme zit al diep in bedrijven. Managers beoordelen medewerkers op de manier waarop ze in het werk staan terwijl ze de basisvaardigheden nog niet beheersen. Daarmee kunnen we wereldwijd niet concurreren.
Een vriendin van mij woonde langere tijd in China. Toen haar zoon in Nederland naar de universiteit ging zei hij: ‘Mam, ze snappen hier niet dat straks al die hardwerkende Aziaten op de arbeidsmarkt komen. Die gaan 3x over ons heen!’ .
Leer medewerkers de noodzakelijke vaardigheden te beheersen en beoordeel hen op wat ze feitelijk presteren. Help ze uit de droom dat het mogelijk is om in 2 jaar tijd directeur te zijn van een bedrijf met 10.000 medewerkers, alleen door er zelf in te geloven.