zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Dust in the wind?

Door: Ad de Beer,   28-04-2009,   09:54 uur
 

"Boeken zijn de beste vrienden van de mens". Zijn ogen priemden door de zaal bevolkt door eerstejaars studenten, die vol verwachting het eerste college van de vermaarde hoogleraar volgden. Een siddering ging door de zaal, sommigen kregen een bekneld gevoel in de maagstreek, anderen voelden prikkels van opwinding in hun lichaam.

Schijnbaar achteloos gooide de hoogleraar een stapel boeken op de katheder, keek priemend de zaal in, zocht oogcontact met een jongen die zich blijkbaar die dag voor het eerst geschoren had en sprak: "daarom is mijn nieuwe boek bij deze toegevoegd aan de lijst van verplichte literatuur".



Een waar gebeurd verhaal, zelfs een vast ritueel op de universiteit waar ik studeerde. Boeken werden mijn vrienden, ik verslond ze, nam alles wat er in stond als waarheid aan. Pas later besefte ik dat boeken geen kennis bevatten, slechts informatie. Kennis ontstaat door informatie te verwerken, informatie uit diverse bronnen met elkaar te vergelijken en daarmee wat te doen. Hoe vaak zien we niet dat mensen op basis van de informatie uit één bron beweringen de wereld in strooien en als ze tegenwerpingen krijgen alleen maar vergelijkbare bronnen gaan citeren, bronnen die hun gelijk ondersteunen, waarbij bronnen die hun ongelijk aangeven worden veronachtzaamd. Zo wordt de discussie, dé bron voor kennis verwerving, doodgeslagen.
Dat er naast boeken, artikelen en blogs ook andere bronnen zijn van informatie wordt ook vaak vergeten. Met name de muziek bevat een schat aan informatie. In een reeks van blogs ga ik aandacht geven aan teksten uit bekende en minder bekende songs, hits, ballades, chansons die een diepere, vaak zelfs filosofische betekenis hadden.
Dit keer Kansas, "Dust in the wind"

Dit nummer maakte voor het eerst een diepe indruk op me toen het werd gezongen bij de begrafenis van een aantal verkenners die door een noodlottig ongeval om het leven waren gekomen. Het lied zit vol mooie en filosofische teksten. "ik sluit mijn ogen, slechts voor een moment, en het moment is weg". Hoe vergankelijk is het leven, we zijn slechts stof in de wind.
Hoe belangrijk is het dan niet om van dat kleine moment van de eeuwigheid waarin we aanwezig zijn op deze nietige aardkloot daar het beste van te maken? Proberen dat kleine beetje invloed te hebben op de maatschappij?
Of kiezen we ervoor om het moment te accepteren vanuit de idee dat we toch niets hebben in te brengen?
Een bioloog vertelde me eens dat er twee soorten bomen zijn, transformers en adapters. De transformers passen de omgeving aan zich aan, ze zorgen dat bepaalde planten in hun omgeving niet kunnen groeien en andere juist wel. Adapter, u raadt het al, passen zich aan aan hun omgeving.
Transformers hebben een wijd wortelgestel, waardoor ze voeling hebben met hun omgeving, maar ook het voedsel van bepaalde planten wegnemen, waardoor deze niet kunnen groeien. Een spookbeeld in de tuin. Misschien heeft u wel zo’n boom waar maar geen gras omheen wil groeien.
De adapter wortelt diep, daardoor staat hij stevig in de grond. Hij overleeft de stormen. Maar hij is wel afhankelijk van zijn omgeving. Zijn omgeving zorgt ervoor dat het voedsel zijn wortels bereikt.
Waar kiest u voor tijdens uw korte moment op aarde? Bent u een transformer, past u een stukje wereld aan, wetend dat een deel van deze wereld u dat niet in dank zal afnemen?
Of bent u toch liever de adaptor, die zich aanpast aan de wereld, stevig in de grond staat en de maatschappij voor u laat zorgen?
Als mens hebben we deze keuze, ook al zijn we slechts "Dust in the Wind"

 
 Doorsturen    2 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Ad de Beer is een gedreven all round business coach en interim manager die organisaties helpt om vanuit de kracht van mensen verbeteringen te realiseren. 
Het losmaken van de kracht van mensen is een voorwaarde voor bedrijven en organisaties om succesvol en te zijn en optimaal te presteren. Zijn bedrijf F-ektief Business Coaching begeleidt bedrijven in deze processen.
Over veranderen door mensen schreef hij het boek “klantgericht veranderen”. 
Ook is hij een onderhoudend spreker over diverse onderwerpen.
Ook is hij eigenaar van Interim-anders, agamedes, zzp-marktplaats.eu en de community managersenondernemers.nl
telefonisch is hij te bereiken op 0612724659
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Jos Essers  |   | 
29-04-2009
 | 
10:45 uur
een filosofische bui? Ad. Ik ben blij dat ik niet in het bos sta en ''één soort'' zou moeten zijn. Ik ben blij dat ik het ene moment adapter kan zijn. Ik ben blij dat een ander moment ik transformer kan zijn. Ik ben blij met jouw artikel.
Jos
Ankie Straathof  |   | 
6-05-2009
 | 
10:37 uur
Ik ben het met de vorige spreker eens. Het zijn keuzes die bij de fasen in je leven passen. Edoch ... er is een grote lijn in je leven, ben je een veranderaar of een volger. Ik geloof overigens dat ieder mens impact heeft op anderen en op de wereld om zich heen. Een pure adapter kan wat mij betreft niet. Ken je de tekst van Bram Vermeulen, ik heb een steen verlegd. Ieder mens veroorzaakt rimpels in het water, beinvloed andere mensen. Kies bewust, durf te leven en accepteer daarmee dat je soms ook dingen fout doet.
In sommige gevallen impliceert het dat je waardeert wat er is en het instand houdt en op andere momenten verander je het.
Vergeet niet dat het bestaansrecht van deze wereld (natuur, beschaving, de markt) is gebaseerd op de continue veranderingen van de evolutie.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10