zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Salesblog: 7 tips om uw bedrijf in de markt te zetten (2)

Door: Michel Hoetmer,   29-03-2009,   16:42 uur
 

Professionele dienstverleners vinden het vaak lastig om zichzelf te profileren. In dit tweede deel van deze miniserie vindt u nog meer ideeën om uzelf en uw bedrijf te onderscheiden van uw concurrenten. Uw kansen op succes nemen daarmee exponentieel toe.

4. Word een opinieleider


Hebt u veel kennis en ervaring in een bepaalde branche? Of beheerst u een specifiek facet van uw vak tot in de puntjes? Dan ligt daar uw kans. 

Ga schrijven over uw specialiteit (bijvoorbeeld via weblogs). Geef presentaties. Organiseer workshops. U bent een expert en weet dus als geen ander met welke brandende problemen uw klanten en prospects worstelen. 

Vertel uw publiek over praktische oplossingen voor deze problemen. Op die manier speelt u uzelf in de kijker. Grote kans dat ze u vragen om ze daarbij te helpen.

5. Een onweerstaanbaar aanbod formuleren
Stelt u zichzelf de volgende situatie eens voor. U gaat op de markt staan, wappert met biljetten van € 10 en zegt: "U kunt deze kopen voor € 5!" Grote kans dat mensen na een aanvankelijke aarzeling toestromen. Het is een aanbod dat ze niet kunnen afslaan. 

Zodra mensen het gevoel krijgen dat ze er teveel moeite voor moeten doen, of dat het ze te weinig oplevert, haken ze af. 

U kunt dit probleem ondervangen door eerst een tijdje (gratis) proef te draaien en daarna pas te declareren. Uw klanten profiteren eerst en betalen pas later de rekening.

6. Creëer uw unieke plekje
Elke professionele dienstverlener opereert in een kopersmarkt. Uw markt wordt bevolkt door een grote schare aanbieders. Het vervelende is dat al die aanbieders op elkaar lijken. De klant ziet door de bomen het bos niet meer. Zorg dat u opvalt. 

U kunt dat doen door uzelf gefundeerd af te zetten tegen bepaalde conventies. Een andere mogelijkheid is om het gat in de markt te zoeken. Vrijwel elke branche heeft zijn blinde vlekken. Zaken waar niemand aandacht aan besteedt of die men bewust vermijd.Dat u doet het wel!
 
Pas zag ik een artikel in de krant waarin een trainer verkondigde dat de meeste trainingen niet werken omdat de deelnemers worden overvoert met informatie en te weinig oefenen. Er blijft bitter weinig van hangen. Hij gaf aan hoe je er voor kunt zorgen dat trainingen wel effectief zijn.

7. Bepaal zelf de criteria
Veel verkopers zeggen dat ze last hebben van prijsconcurrentie. Uit talloze onderzoeken blijkt dat dit niet klopt. Het probleem is dat ze de klanten zelf de criteria laten opstellen en daar braaf op inspelen. Dus lijken alle voorstellen op elkaar. Dan gaat het inderdaad uitsluitend om de prijs. 

Maar stel nu eens dat u de klant helpt met het opstellen van de criteria? En dat u de enige bent die daaraan kan voldoen? Dan bent u spekkoper. Het betekent wel dat u vroegtijdig bij het beslissingsproces wordt betrokken.

Wacht dus niet totdat de prospect op uw deur klopt, maar ga zelf actief op zoek. Hoe? Daarover leest u meer in mijn white paper "Hoe haalt u meer uit uw koude acquisitiegesprekken?"

Deel 1 gemist? Klik hier.

Ik wens u veel succes,
Michel Hoetmer

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10