zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Salesblog: Bent u ook zo moe van het gezeur over de recessie?

Door: Michel Hoetmer,   17-03-2009,   14:19 uur
 

De kranten staan er vol van. Op de TV preken experts hel en verdoemenis. Typ eventjes het woord recessie in bij het zoekveld van Google. Onze trouwe internethulp gaat onverdroten aan het werk. Binnen 0,08 seconden levert Google 1.990.000 resultaten. Doe je het allemaal nog een keertje over in het Engels dan staat Google écht tijden te stampen en te zuchten, na een ellenlange 0,23 seconden levert Google 57.000.000 resultaten.

Het internet bezwijkt bijna onder al die goedbedoelde recessietips. Aanvankelijk zag ik er ook brood in. Wij hebben begin maart een recessieseminar georganiseerd. Ik begon me al in januari voor te bereiden met de gedachte dat in een recessie alles anders is.



Tegen beter weten in
Guido Thijs had het al gemeld in zijn blog 'WAKE-UP CALL: 1 van 12 tips voor dips: doe gewoon'. Zijn nuchtere betoog was ongeveer als volgt: 

Kijk eens naar alle tips en adviezen, wat je dan ontdekt is dat er niets nieuws tussen zit (hij had het zoekwerk via Google al voor me gedaan). 

Volgens Guido komen de ontelbare goedbedoelde adviezen neer op zaken die een gezond bedrijf altijd al had moeten doen. 

Ik reageerde als de ongelovige Thomas. Was niet verstandiger geweest eerst mijn huiswerk goed te doen?  Is verkopen in een recessie echt anders dan verkopen in tijden van hoogconjunctuur? Of zaten wij er met zijn allen faliekant naast?

Welgeteld één verschil
In mijn enthousiasme (of is het onnozelheid?) reageerde ik op zijn blog. Ik zou wel eventjes de verschillen aangeven en met een hele serie recessietips op de proppen komen. Wellicht is het u opgevallen: het bleef akelig stil. 

Het enige wat ik kon bedenken – dat was mijn eerste opwelling - is dat mensen in een recessie onzeker zijn, bang zijn om beslissingen te nemen. That’s it. Meer kon ik écht niet bedenken. 

Daar hebben wij ons tijdens het seminar zorgvuldig op geconcentreerd. Naast deze gedachtegang kregen de deelnemers talloze nuttige tips, die nu, maar straks ook prima werken als het beter gaat met de economie. De accenten komen anders te liggen meer niet.

Dubbelcheck?
Een paar dagen later bezocht ik voor de zekerheid, wie weet had ik toch nog iets over het hoofd gezien, een workshop van een collega trainer. Ook hij had hoog ingezet:

"Het seminar geeft inzicht in de mogelijkheden die -juist in tijden van recessie- voor het oprapen liggen. Winnende tips, tools en methodes worden in een hoog tempo aan je voorgelegd."

Ja, ja. Niets van gemerkt. Het waren gewoon oude tips, zelfs niet eens in een nieuwe verpakking. Kennelijk voelde hij zelf ook een beetje nattigheid want hij begon zijn verhaal met: "Ik ga jullie niets nieuws vertellen!" Het was zo ongeveer de enige solide onderbouwde stelling in deze matte workshop.

Prachtige oude ideeën
De toehoorders moesten aan ‘trigger event selling’ gaan doen. Dat is een spitsvondige naam voor wat men in de marketing ‘event driven marketing' noemt. Gewoon reageren op gebeurtenissen in het leven van uw klant. 

Maar dat is ook al zou oud als de uitvinding van het wiel. In mijn verzekeringstijd was het de gewoonste zaak van de wereld. Als er bij een van mijn klanten een nieuwe boreling ter wereld was gebracht, kwam ik met een beer in mijn hand op bezoek. 

De jonge ouders verkeerden mentaal in hogere sferen en wilden de toekomst voor hun kind helemaal uitstippelen. U voelt het wel aan: daar kon ik ze wel een handje bij helpen met een spaarverzekering. Prima tip, maar niet nieuw.

Windhandel? Ook niet nieuw!
Aan recessies en windhandel is evenmin iets nieuws te ontdekken. De eerste grote West-Europese speculatiegolf vond nota bene zijn oorsprong in ons kikkerlandje: de tulpenmanie. Het verloop van deze speculatiegolf vertoonde gelijke trekjes aan wat de bankiers in onze tijd deden. Zelfs het samenstellen en doorverkopen van ‘pakketjes’ (zoals met hypotheken) hadden onze koopmannen al uitgevonden. Geweldig toch die VOC-mentaliteit?

Conclusie?
Ik heb besloten weer gewoon te gaan doen. Doen wat ik altijd al deed. Business as usual. De recessie? Daar doe ik niet meer aan mee (dat is trouwens een klassieker van Sam Walton, de oprichter van Walmart). 

Echt er is helemaal niets nieuws onder de zon. Wat ook niet nieuw is dat er straks betere tijden aankomen. De wereld voorgoed veranderd? Hou op zeg. U kunt het op uw vingers aftellen: binnen een paar jaar hebben wij weer een nieuwe speculatiegolf.* 

Trouwens de eerste voortekenen van herstel, net zoals de krokussen in de lente, zijn al gesignaleerd. Guido je had groot gelijk!

* Denkt u nog maar eens terug aan de internet zeepbel van enkele jaren geleden.

19/3 - Zie voor een positief geluid mijn nieuwste weblog:
 7 Tips om uw onderneming in de markt te zetten.

 
 Doorsturen    13 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Martin van de Wardt-Olde Riekerink  |   | 
17-03-2009
 | 
21:56 uur
Recessie is goed! Nu heb je de kans om een beter product te kopen voor dezelfde prijs, of hetzelfde prodcut voor een betere prijs! De klant heeft weer tijd voor een verhaal, er is ruimte op de markt. Alle andere verkopers zitten sip voor zich uit te kijken, dus jij kunt profiteen. Het is gemakkelijker om er bovenuit te steken. Leve de recessie!
Michel  |   | 
18-03-2009
 | 
12:46 uur
Beste meneer / mevrouw Van de Wouw,

Ik hoop met u dat er wel iets gaat veranderen. Alleen vrees ik dat het bij 'hopen' blijft. Als er een ding is wat de mensheid van de geschiedenis kan leren is dat wij niets van de geschiedenis leren.
info@vandewouw.nl  |   | 
18-03-2009
 | 
11:10 uur
Sorry, maar íets in mij weerhoudt me van 'n volmondig ''YES'' deze keer. Ik kan me niet voorstellen dat er nu niet iets wezenlijk gaat veranderen en we dus binnen vijf tot tien jaar wéér aan 't infuus liggen. Laten we hopen dat ons de graai- en snaaicultuur wat langer bespaard blijft en we met z'n allen gewoon wat gaan ''downsizen''...; niks mis mee, toch?!
Th.M.J. Schreurs  |   | 
19-03-2009
 | 
07:59 uur
Beste meneer / mevrouw Van de Wouw,

Ik weet niet wat u beroepsmatig doet om de kost te verdienen, maar uw reactie op dit artikel lijkt meer op een reactie op een mismakend artikel van de Telegraaf waar dagelijks honderden semi specialisten hun onprofessionele opmerkingen achterlaten.

Quote:
Sorry, maar íets in mij weerhoudt me van 'n volmondig ''YES'' deze keer.

Betekend dit dat u doorgaans het altijd eens bent met wat u leest? Of geen eigen mening heeft. Lemming gedrag is hier meer op zijn plaats.
Dominique  |   | 
19-03-2009
 | 
09:07 uur
wat een fijn artikel, om weer helemaal van op te knappen! Je zou als positivist bijna een depressie krijgen van al die negatieve berichtgeving. Ik begon de crisis helemaal op mijn bedrijfje te projecteren: wat als... Tja, dan kan je er beter ineens mee stoppen zeker? Het zijn inderdaad wel spannende tijden: als jong bedrijfje moeten wij over 2 maanden een major klant missen. Zekerheid, voor zover die er is als ondernemer, is eventjes zoek... Tijdens de zomer hadden wij al een nieuw businessplan opgesteld. u weet wel: vooruit kijken, inspelen op trends... We hadden dit scenario uitgewerkt, naar alternatieven gezocht. Tot nu toe staan we zelfs voor op schema, maar toch... je moet heel sterk in he schoenen staan om niet te bezwijken onder al die negatieve crisiscommunicatie. Daarom doet dit berichtje me veel deugd: laten we gewoon gewoon blijven doen! En, misschien voor elkaar een positief klankbord zijn, elkaar erdoor trekken!
W.G.M. van de Wouw  |   | 
19-03-2009
 | 
12:51 uur
Beste Th.M.J.

Voor u gelezen .....

(Klik hier)

Nogmaals; sorry


Michel  |   | 
19-03-2009
 | 
13:23 uur
Beste meneer / mevrouw Van de Wouw,

Het CPB geeft ramingen op macro niveau. Ik geloof graag dat er een kern van waarheid in hun verhaal zit. Maar...? Opereert u op macro of microniveau?

Op micorniveau kunt u zich gemakkelijker onttrekken aan de algehele malaise door gewoon een aantal zaken beter te doen dan uw concurrenten. Zie hiervoor mijn nieuwste weblog: '7 Tips om uw onderneming in de markt te zetten'.
Theo Schreurs  |   | 
19-03-2009
 | 
17:05 uur
Ik kan het toch niet laten om mijn verontrusting uit te spreken van al die onderzoeksbureaus. Al weer een voorspelling die de gewone werkende burger van Nederland bang maakt. Ik zou bijna zeggen dat als we een maand geen doemscenarios meer spuien en rust in de tent brengen dat we er waarschijnlijk beter voor staan dan de politiek ons wil laten geloven. Wij hebben in onze branch ook klanten verloren, maar deze stonden al veel eerder op het punt om van relatie te veranderen. Daar voor hebben we weer nieuwe klanten voor terug gekregen.

We moeten natuurlijk wel heel voorzichtig dat al deze van onderzoeken en spui van alle doemscenarios uit eindelijk het voordeel zal gaan worden van bepaalde politieke partijen waar Nederland echt niet mee geholpen is. Ik kan hier geen namen noemen, maar het enige is wat ik zeg is dat hij uit Venlo komt.
Guido Thys  |   | 
20-03-2009
 | 
10:08 uur
Eergisteren hoorde ik op de radio de directeur van een bedrijf steen en been klagen over hoe lastig het wel was om het hoofd boven water te houden en hoe zielig het was dat het bedrijf alle mooie plannen niet kon realiseren. En dat hij niet kon uitsluiten dat er verplichte ontslagen zouden volgen.
''L*L!'' hoorde ik mezelf denken. Tegen mijn gewoonte in, want meestal onthoud ik mij van dit soort termen.
We zijn bezig aan de elfde economische dip sinds de Tweede Wereldoorlog. Niets aan de hand dus, het hoort gewoon bij de slinger-/spiraalbeweging van de economie (en alles in onze wereld trouwens). Goedweermanagement kan iedereen, het zijn alleen de echte professionals die gewoon doorgaan, bij goed weer zoawel als bij slecht weer.
En dat een recessie niet altijd even prettig is, dat klopt. Aan toiletbezoeken beleef ik ook weinig plezier en toch doe ik het een paar keer per dag. Het is nu eenmaal niet anders....
Het helpt niet om erover te zeiken, om bij de beeldspraak te blijven.
hans  |   | 
22-03-2009
 | 
13:39 uur
Recessie, voor wie ??
Wordt die niet bevorderd,verdiept,gestimuleerd door z.g. deskundigen, zoals Rienk Kamer, Middelkoop, Tostrams en de ''bank analisten''.
Zij voorspellen op basis van technische analyse dieptepunten, die door de negatieve stemming vanzelf een keer bereikt moeten worden.
Klopt die technische analyse wel als voorspeller vooraf ? Of is het een analyse achteraf ?
Ok de voorspelling van de z.g. bodem in de markt.
Door al deze ''voorspellingen ''wordt de massa wel ongerust, gaat aankopen op allerlei gebied uitstellen.
Ben benieuw wanneer dit een keer ophoudt / keert.
Richard Koopman / Zynn  |   | 
23-03-2009
 | 
09:02 uur

Goeie vraag: Recessie voor wie? Met goede ideeen en dito uitvoering kan er nog altijd veel geld verdiend & 'verdiend' worden. Helaas zijn er veel bedrijven die blijven draaien op dooie ideeen en slechte dienstverlening en zinloze producten. Even schrikken? Let op: 20% van de medewerkers vertrouwt de eigen organisatie (global issue monitor)90% van de consumenten dnekt dat bedrijven oneerlijk communiceren (global issue monitor)13% van de werknemers voelt zich betrokken bij het werk (nrc next, 9 april 2008) en 79% van de bestuurders denkt dat hum missie en visie medewerkers inspireert (Kus de visie wakker, van der Loo, Geelhoed, Samhoud). De grootste bedreiging lijkt je eigen ego en je eigen organisatie te zijn. Daar kun je dus wél wat aan doen. Vandaag nog!
Ankie Straathof  |   | 
25-03-2009
 | 
07:48 uur
Het huidige klagen over de recessie is een succesformule voor divere ondernemers. Het lijkt een gouden argument te zijn. Laten we eerlijk zijn. Als het de markt voor de wind gaat, uurprijzen de pan uit groeien en het zelfregulerende mechanisme van zuivering minder goed werkt, dan hoor je niemand. Een recessie is een terugkerend fenomeen. Wat het doet is dat een onderneming weer tijdelijk een pas op de plaats moet maken en zijn feitelijk ondernemingskracht en visie moet bewijzen. Het is al te makkelijk om te klagen. Het lijkt nu het gouden argument om het gebrek aan visie en ondernemerschap weg te poetsen. In mijn branche hoor ik mensen zeggen, mijn salesfunnel gaat achteruit, bedrijven zetten hun investeringen on hold. Kom op zeg! Veel van die bedrijven hebben niet naar de snelopkomende nieuwkomers gekeken die totalconcepten aanbieden op asp-gebied. Het feit dat het goed gaat met je bedrijf, ontneemt je niet de plicht om om je heen te kijken en je toekomstige dienstverlening en portfolio neer te zetten. Gemakzucht en angst om kannibalisatie weerhoudt de ondernemer. Het is deze ondernemers die nu vertwijfeld bemerken dat de alternatieven verder onderzocht worden en dat andere keuzes gemaakt worden. De recessie zet dingen op scherp, vermindert uitwassen en spoort aan tot creativiteit en ondernemerschap. Diegene die zoals Guido Thijs zegt sec voor het schrappen van banen kiest, verliest zijn kennis en zijn kansen op de toekomst. Kijk naar je organisatie, waar zitten de werkelijk winpunten in het proces. Focus je op je klantproces en optimaliseer in belang van de klant en de organisatie. Kijk naar de markt en bepaal je visie voor de komende jaren. Stippel een doelbewust pad uit naar die toekomst toe.
De hedendaagse technologische ontwikkelingen en de ontwikkeling in de markt biedt vele kansen. Je moet alleen je ogen openen en de negativiteit laten varen!
ludo cardinaels  |   | 
13-04-2009
 | 
10:23 uur
Wie is in crisis; De kranten en de televisie vertelt ons allemaal dat iedereen in crisis is en dan zijn wij in crisis, of niet?

Tijdens de grote crisis (1933) kwam een chinees aan in Chicago en in 1935 was hij miljonair. Toen hem gevraagd werd hoe hij dat deed antwoordde hij ik verstond toen nog geen engels. Hij kon dus niet in crisis zijn.

Op een lezing vroeg ik 40 managers wie nog stijgende verkoopcijfers had en 40% gaf aan dat zij nog stegen. De vraag is of zij in crisis zijn. Wat ik wel weet is dat als deze mensne de recepten volgen van de journalisten in de krant en op Televisie dat zij dan snel ook in crisis zijn. Als je verkoopcijfers beginnen dalen kan je maar een zaak doen en dat is promotie maken. Dat moet niet duur zijn; het kan simpel zijn als het doen van extra telefoons naar je bestaande klanten, het herhalen van een succesvolle campagne en simpel al je producten afwerken om te leveren.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10