zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Cash is king: lessen van Atos Consulting

Door: Guido Thys Thys,   01-03-2009,   11:51 uur
 

Adviesbureaus zijn er om van te leren. Vaak gebeurt het dat ze niet in de praktijk brengen wat ze aan hun klanten vertellen, maar dat kan van Atos Origin niet gezegd worden. Ondanks goede jaarcijfers over 2008 zijn ook de aandelen van Atos aan de Parijse beurs naar beneden getuimeld en blijkbaar komt de organisatie daardoor in liquiditeitsproblemen.

"Cash is king", zoals ze op hun website melden, dus gaat Atos Origin meteen over tot de meest voor de hand liggende techniek: het uitknijpen van leveranciers en onderaannemers. Ongetwijfeld als aanloop tot het heronderonderhandelen van de tarieven wordt de eerste methode in stelling gebracht: het stelen van krediet door het eindeloos rekken van betalingen.



Dochter Atos Consulting liet hier onlang een knap staaltje van zien. Het gaat om een onderaannemer die bij een van de projecten ingeschakeld werd en vooruitbetaling vroeg, zoals gebruikelijk in zijn markt.
Dit werd dan ook overeengekomen en de factuur werd dan ook met plezier tegemoet gezien. Het vervolg geven we hier weer in de vorm van praktisch bruikbare en makkelijk in de praktijk toe te passen tips:

1. versterk het vertrouwen dat de leverancier in u heeft door te vertellen dat u de factuur met plezier tegemoet ziet en dat u er bijzonder prijs op stelt dat de leverancier op een harmonieuze manier met u wil samenwerken;
2. geef aan dat de inkoopafdeling (ongeacht of u al dan niet een aankoopafdeling hebt, daar komt de leverancier toch nooit achter, red.) wel een purchasing order moet uitschrijven en dat het nummer ervan op de factuur vermeld moet worden;
3. geef uiteraard aan niemand de opdracht om dit document uit te schrijven;
4. wanneer de leverancier begint aan te dringen, verwijst u hem door naar (de eventueel fictieve, red.) inkoopafdeling, die aangeeft nergens van af te weten;
5. wanneer de leverancier ermee dreigt om zijn prestatie niet te leveren, komt u zelf in actie om te verzekeren dat alles in orde komt want dat u tenslotte een gevestigd en dus vertrouwenswaardig bedrijf bent, met verwijziging naar stap 1;
6. wanneer de onderaannemer een week na het leveren van zijn prestatie aangeeft dat het toch wel eens tijd wordt om te betalen, geeft u geïrriteerd aan dat u al tot vervelens toe verteld hebt dat daar een PO-nummer voor nodig is en dat dit niet onder uw verantwoordelijkheid valt;
7. wanneer de leverancier met incasso dreigt antwoordt u gepikeerd dat de leverancier door zijn houding de samenwerkingssfeer ernstig verstoort;
8. u geeft dan pas de opdracht om een PO aan te maken, die dan ook drie dagen bij de leverancier in de bus valt;
10. op dit document staat de standaard betalingstermijn van uw organisatie vermeld: 75 dagen;
11. de inkoopafdeling meldt de protesterende leverancier dat zij  niet op de hoogte zijn van afspraken die met andere afdelingen gemaakt zijn en dat deze trouwens ongeldig zijn;
12. wanneer het incassobureau bij u komt aankloppen, verwijst u door naar de inkoopafdeling die zegt zich te moeten houden aan de inkoopvoorwaarden.

Hiermee hebt u een perfecte patstelling gecreëerd: tegen de protesten van de onderaannemer kunt u uw inkoopvoorwaarden stellen (en het duurt nog minstens een jaar voor de leverancier bij de rechter kan aantonen dat hij die niet vooraf ontvangen heeft) en de gedupeerde kan geen nieuwe factuur met PO-nummer maken, want dan treedt onherroepelijk de 75-dagentermijn in.
Gefeliciteerd, u bent briljant en een geboden crisisoverlever! Copyright Atos Consulting 2009.

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
poll
Leveranciers uitknijpen is een legitieme taktiek.
 
Ja, liever de leverancier in de problemen dan wijzelf
Ja, want iedereen doet het
Soms, bij leverancviers die tegen een stootje kunnen
Soms, bij leveranciers waar we niet al te tevreden over zijn
Nooit, dit is "not done".
Was het maar "not done", dat zouden wij nu minder problemen hebben.
 
 
 
Over de auteur:
Guido Thys helpt als bedrijfsverloskundige organisaties om waarde ter wereld te brengen voor zichzelf, klanten en andere belanghebbenden. Met meer dan 160 presentaties per jaar is hij de meest gevraagde zakelijke spreker van Nederland.
Hij is de inspirator van ?Next! Coaches, een groep bijzonder dwarsliggende management- en bedrijfscoaches.
Hij is auteur van o.m. "WAKE-UP CALL: het gaat slecht dus moeten we weer even normaal doen." Werk nu mee aan zijn nieuwe boek!
Volg Guido op Twitter: GuidoThys en LinkedIn
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Jan  |   | 
2-03-2009
 | 
15:47 uur
Een belachelijke en onethische geschiedenis: ga nooit met deze consultancy in zee, noch voor medewerking noch als je consultants zoekt.
Wij in Brazilië streven kennelijk toch hogere ethische waarden na dan in NL. Is men daar in business doen zó sterk verloederd?
Mijn consultancy in Brazilië heeft nu ook, wegens de crisis, een oud programma ''Cash Management Survey'' van stal gehaald, dat tot doel heeft het werkkapitaal te verhogen zonder crediet aan te trekken. U kent dat wel: op tijd betalen en innen (zonder afdelingen inkoop en PO´s te verzinnen), met het oog op de cash correct in- en verkopen, enz., in het kort: overal waar cash onnodig ''vastzit'' zoveel mogelijk losmaken.
Ik hoop dat deze consultancy in de toekomst nooit van deze of andere zo behandelde leveranciers afhangen zal. En wij zijn hier nu al bezorgd voor goede en correcte win - win situaties in de Supply Chain...
Bert  |   | 
2-03-2009
 | 
16:06 uur
Wat een kul verhaal. 9 van 10 keer heeft de leverancier zijn zaken niet voor elkaar. Ook wordt er veel besteld door mensen die hiervoor totaal niet bevoegd zijn. Daar onstaan juist de problemen uit.
Marcel  |   | 
2-03-2009
 | 
18:59 uur
Het is triest om dit soort verhalen te lezen. Als je duurzaam waarde wilt creeren, dan betekent dat je dit doet voor: 1) de klanten, 2) de werknemers en 3) de aandeelhouders. Op het moment dat je je leveranciers gaat uitknijpen heeft dat een termijneffect op de relatie met die leveranciers. Dit principe is al heel oud, maar wordt nog steeds slecht begrepen. Vooral in slechte tijden heb je elkaar (klanten, leveranciers, werknemers, etc.) hard nodig. Het feit dat dit nog steeds slecht begrepen wordt, doet het ergste vermoeden over het lerend vermogen cq. voortschrijdend inzicht van een deel van de ondernemingen. Maar blijkbaar kun je daar nog steeds geld mee verdienen en dus wordt de korte termijn winst verkozen boven het lange termijn verlies. Erg jammer, maar een kans voor concurrenten die het net iets beter begrepen hebben.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10